ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Οι 11.000 μετανάστες που δεν «πέρασαν» ποτέ

oi-11-000-metanastes-poy-den-perasan-pote-2052232

Σχεδόν 11.000 μετανάστες, που επιχείρησαν να περάσουν από την αρχή του χρόνου παράνομα, διά θαλάσσης, από την Τουρκία στην Ελλάδα, δεν έφτασαν ποτέ στη χώρα μας. Δεν πρόλαβαν, καθώς εντοπίστηκαν έγκαιρα από το Λιμενικό στο Βόρειο Αιγαίο, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας. Τα στελέχη του Λιμενικού που περιπολούσαν τις ακτές αντιμετώπισαν συνολικά 309 περιστατικά με σκάφη, βάρκες ή πλοία, στα οποία επέβαιναν παράνομοι μετανάστες. Ειδοποίησαν –μέσω του κέντρου επιχειρήσεων– τις τουρκικές αρχές, οι οποίες περισυνέλεξαν τα άτομα αυτά προτού εισέλθουν στα ελληνικά χωρικά ύδατα.

Οι επιστροφές μεταναστών, επισημαίνουν στελέχη του Σώματος, έχουν αυξηθεί σημαντικά τους τελευταίους μήνες εξαιτίας της καλύτερης συνεργασίας με την τουρκική πλευρά. Αυτό είναι κάτι στο οποίο επιμένει η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας. Ενδεικτικά, την ερχόμενη εβδομάδα ο αρχηγός της τουρκικής ακτοφυλακής αναμένεται να βρεθεί στην Αθήνα και να συναντηθεί με τον Ελληνα ομόλογό του, με κύριο θέμα συζήτησης τη συνεργασία των δύο πλευρών όσον αφορά την παράνομη μετακίνηση ανθρώπων μέσω του Αιγαίου. Το πρόβλημα ωστόσο παραμένει οξύ. Ο αριθμός των ατόμων που κατάφεραν να περάσουν παράνομα κατά το ίδιο διάστημα ήταν σχεδόν τριπλάσιος από τον αριθμό όσων η είσοδος απετράπη. Συνελήφθησαν (από την αρχή του χρόνου μέχρι την Πέμπτη) 29.281 μετανάστες και 210 διακινητές σε 1.063 περιστατικά.

Ο εντοπισμός των δουλεμπορικών σκαφών γίνεται κυρίως με τη χρήση θερμικών καμερών από πλωτά που περιπολούν μέσα στη θάλασσα ή από φυλάκια που βρίσκονται στα ελληνικά παράλια. Οι παράγοντες που έπαιξαν ρόλο στην αύξηση της ικανότητας αποτροπής διά θαλάσσης –υποστηρίζουν στελέχη του αρμόδιου υπουργείου– είναι αφενός οι προτεραιότητες που τέθηκαν, καθώς το ζήτημα της μετακίνησης μεταναστών και προσφύγων είναι διαρκώς αυξανόμενο, και αφετέρου η αναδιάρθρωση και του ίδιου του Λιμενικού Σώματος. Αυτή περιελάμβανε μετακίνηση μεγάλου αριθμού στελεχών από τα γραφεία στα θαλάσσια σύνορα, αλλά και ένα μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα με το οποίο ενισχύθηκαν τα τεχνικά μέσα.

Συγκεκριμένα, ο «Λιμενικός Καλλικράτης», που υλοποιήθηκε με πρωτοβουλία του υπουργού Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, είχε ως αποτέλεσμα περίπου 700 στελέχη του Λιμενικού Σώματος να μετακινηθούν από θέσεις γραφείων σε «μάχιμες», με στόχο την ενίσχυση ακριτικών περιοχών. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα συνολικά 2.500 λιμενικοί να περιπολούν στο Αιγαίο. Τα πληρώματα των σκαφών που έχει στη διάθεσή του το Λιμενικό συγκροτούνται από 263 άτομα. Ειδικότερα, 160 άτομα στελεχώνουν τα 18 παράκτια σκάφη 15 μέτρων, τα οποία είναι η κύρια δύναμη του Λιμενικού στο Αιγαίο, 27 άτομα στελεχώνουν το 25 μέτρων πλοίο ανοιχτής θαλάσσης, ακόμα 10 άτομα ένα 25μετρο περιπολικό, 24 άτομα επανδρώνουν τα 12 επτάμετρα ταχύπλοα σκάφη, ενώ ακόμα 32 άτομα αποτελούν τα πληρώματα των τεσσάρων ναυαγοσωστικών. Ακόμα, για τις περιπολίες στο Αιγαίο έχουν διατεθεί πέντε περιπολικά και τρία κανονιοφόρα σκάφη του Πολεμικού Ναυτικού.

«Στις νοοτροπίες περί ανοιχτών συνόρων για όλους είμαστε αντίθετοι. Γι’ αυτό και τον τελευταίο χρόνο έχουμε αναδείξει το ζήτημα της παράνομης μετανάστευσης ως κορυφαίο στην ευρωπαϊκή ατζέντα. Ζητάμε διαρκώς την ανάλογη οικονομική ενίσχυση, προκειμένου να φυλάμε όσο καλύτερα γίνεται τα ελληνικά θαλάσσια και χερσαία σύνορα, που είναι και ευρωπαϊκά» δήλωσε στην «Κ» ο κ. Βαρβιτσιώτης. Σύμφωνα με τα όσα είχε δηλώσει πρόσφατα ο υπουργός, στόχος του υπουργείου το επόμενο διάστημα είναι οι περιπολίες (ή τουλάχιστον ένα μέρος τους) να γίνονται ηλεκτρονικά. Δηλαδή, να δημιουργηθούν τεχνολογικές υποδομές με τις οποίες θα μπορούν να εντοπίζονται πιθανές προσπάθειες παραβίασης εθνικών συνόρων στο Αιγαίο και μόνο τότε να κινητοποιούνται τα πλωτά μέσα του Λ.Σ.

Μέχρι τώρα, στο πλαίσιο της ενίσχυσης του Λ.Σ., έχουν διατεθεί 71.433.000 ευρώ για την προμήθεια νέου εξοπλισμού. Πρόκειται κυρίως για πόρους από το Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων της Ε.Ε., με τους οποίους έχει αγοραστεί υπερσύγχρονος εξοπλισμός, μεγάλο μέρος του οποίου έχει ήδη παραδοθεί.

Ο εξοπλισμός

Πρόκειται για ένα ολοκαίνουργιο πλοίο ανοιχτής θαλάσσης 58 μέτρων, κινητά συστήματα Xray για καταπολέμηση του λαθρεμπορίου διά θαλάσσης, περιπολικά σκάφη, οχήματα, διόπτρες κ.ά. Το υπουργείο επιχείρησε να αξιοποιήσει κάθε διαθέσιμο πόρο, παίρνοντας χρήματα ακόμα και από το «Πράσινο Ταμείο». Ωστόσο, όπως έχει παραδεχθεί το υπουργείο Ναυτιλίας, οι εξοπλισμοί από μόνοι τους δεν αρκούν καθώς τα χρήματα που έχει να διαχειριστεί το Λ.Σ. είναι πολύ λίγα. Μόνο τα χρήματα του προϋπολογισμού για τα καύσιμα των πλωτών για όλο το έτος εξαντλούνται μέσα σε λίγους μήνες.