ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κοινό μυστικό ότι κοιμούνται στα γκαράζ

maxresdefault1
norman960

Μόλις αποβιβάστηκε από το C-130 στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας η Ευφροσύνη Μπεζάτη, οδηγός νταλίκας και διασωθείσα από το φλεγόμενο πλοίο «Norman Atlantic», μίλησε για αγνοούμενους συναδέλφους της.

«Τουλάχιστον τρεις κοιμόνταν μέσα στα αυτοκίνητά τους. Μέσα στα φορτηγά, γιατί το καράβι που ταξιδεύαμε ήταν άθλιο», είπε. Για τους ιδιοκτήτες και οδηγούς φορτηγών η διανυκτέρευση στα αμπάρια των πλοίων της γραμμής Ελλάδα – Ιταλία είναι κοινό μυστικό την τελευταία πενταετία. Υπό την ανοχή των υπαλλήλων ναυτιλιακών εταιρειών και παρά τους όποιους κινδύνους, επιλέγουν συχνά τα οχήματά τους αντί τις κουκέτες των πλοίων. Στο «Norman Atlantic» όμως η φωτιά φέρεται να ξεκίνησε από το γκαράζ του πλοίου.

Oταν έμαθε για την τραγωδία στην Αδριατική ο ιδιοκτήτης φορτηγών Ζήκος Παπαζώτος επικοινώνησε με έναν οδηγό του που ταξιδεύει συχνά προς Μπάρι ή Μπρίντιζι. «Του είπα να δει τι συνέβη. Eχει τη συνήθεια να κοιμάται στο όχημα σε κάθε δρομολόγιο. Του είπα να το κόψει», λέει.

Στα εισιτήρια οδηγών φορτηγών περιλαμβάνονται από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες θέση σε καμπίνα και δωρεάν φαγητό. Το κόστος του εισιτηρίου σε αυτά τα δρομολόγια μπορεί να ξεκινάει από τα 500 ευρώ και να φτάνει τα 1.000 ευρώ μετ’ επιστροφής ανάλογα και με τον τύπο του οχήματος. Ιδιοκτήτες και οδηγοί φορτηγών που μίλησαν στην «Κ» αναφέρουν ότι τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν αλλάξει οι τύποι των πλοίων που ταξιδεύουν προς την Ιταλία. Χρησιμοποιούνται λόγω ανταγωνισμού πλοία με μεγαλύτερη χωρητικότητα σε οχήματα, με αποτέλεσμα να έχουν περιοριστεί οι ανέσεις στις καμπίνες. «Δεν θέλουν να στριμώχνονται. Μένουν μαζί με άλλους οδηγούς, μπορεί κάποιος να είναι μεθυσμένος, φοβούνται να μην τους κλέψουν. Χρησιμοποιούν μόνο το μπάνιο της καμπίνας και μετά πηγαίνουν κάτω στα οχήματα», τονίζει ο κ. Παπαζώτος. Ο συνάδελφός του Φώτης Μητρέλης έχει διαμαρτυρηθεί εκ μέρους των οδηγών του σε ναυτιλιακές εταιρείες για την έλλειψη καθαριότητας και το στρίμωγμα στις καμπίνες. Η εταιρεία του πραγματοποιεί περίπου 100 δρομολόγια τον μήνα σε αυτή τη γραμμή. «Παλιά τα γκαράζ κλείδωναν και δεν μπορούσε να κατέβει κανείς. Πλέον, επειδή διαμαρτύρονται και οι οδηγοί, τους επιτρέπεται η πρόσβαση στο γκαράζ με την ανοχή των υπαλλήλων των ναυτιλιακών εταιρειών», σημειώνει.

Φωτιές στα γκαράζ

Στα γκαράζ όμως οι οδηγοί είναι εκτεθειμένοι σε κινδύνους. Στο παρελθόν έχουν εκδηλωθεί πυρκαγιές στα γκαράζ και άλλων ελληνικών οχηματαγωγών πλοίων. Ενδεικτικά τον Ιούλιο του 1988 κάηκαν 62 φορτηγά στο γκαράζ του πλοίου «Αλέξανδρος». Τον Ιούλιο του 1994 ξεκίνησε φωτιά από βραχυκύκλωμα σε φορτηγό στο πλοίο «Ραφαέλο». Τον Νοέμβριο του 2003 εκδηλώθηκε φωτιά και στο γκαράζ του «Κνωσός Παλάς», 40 μίλια ανοιχτά του Ηρακλείου. Σε αυτά τα περιστατικά όλοι οι επιβάτες διασώθηκαν.

Με το «Norman Atlantic» ταξίδευαν και δύο οδηγοί του ιδιοκτήτη βυτιοφόρων Ανδριανού Φλωράτου. «Εμειναν στην καμπίνα, δεν κοιμήθηκαν στο γκαράζ», λέει. «Απαγορεύεται αυστηρά να κατέβεις κάτω. Υπάρχει συγκεκριμένη διαδικασία εάν χρειάζεσαι κάτι από το όχημα. Σε καθορισμένη ώρα κατεβαίνεις κάτω με προσωπικό του πλοίου». Η κ. Μπεζάτη πάλι δήλωσε, το βράδυ της Δευτέρας, ότι είχε σκεφτεί και εκείνη να διανυκτερεύσει στο γκαράζ του «Norman Atlantic». «Το επέτρεπαν στους οδηγούς. Ηταν υπ’ ευθύνη τους, γιατί σφραγίζουν τις πόρτες», είπε. Ο κ. Φλωράτος καλούσε συνέχεια τους υπαλλήλους του όταν έμαθε για τη φωτιά στο πλοίο, για να λάβει τελικά στο κινητό του το μήνυμα: «Είμαστε καλά».