ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μαίνεται ο πόλεμος της φάτνης

mainetai-o-polemos-tis-fatnis-2061752

Ηταν στις αρχές του Δεκέμβρη που έγινε το θαύμα: στη μέση της πλατείας Ομονοίας εμφανίστηκε η πρώτη φάτνη στην ιστορία των Χριστουγέννων που σήκωσε μεγαλύτερο σούσουρο κι από εκείνη στην οποία πράγματι γεννήθηκε ο Χριστός. Αυτή η φάτνη, βλέπετε, έκανε τον κόσμο να παραμιλά ακόμα και στο Τwitter: «Στην πραγματικότητα είναι γιγαντιαία playmobil», έγραφε ο ένας. «Το βόδι είναι ίδιο μέγεθος με το αρνί», παρατηρούσε ο άλλος. «Εφέτος οι μάγοι έφεραν τα σκουπίδια τους δώρο στον μικρό Ιησού», κορόιδευε ο τρίτος. Αλλά παρά τα σχόλια, το μόνο που συνέβη ήταν πως την επομένη τα συνεργεία του δήμου ξεκίνησαν να απλώνουν πρασινάδες στο πεζοδρόμιο, κάνοντας την Ομόνοια να μοιάζει σαν πλατεία απ’ το Κουβέιτ. Και ύστερα, έγινε το δεύτερο θαύμα: μία μέρα μετά τα Χριστούγεννα, οι τρεις μάγοι έγιναν δύο: ο Μελχιόρ και ο Γάσπαρ ήταν ακόμη εκεί. Αλλά ο Βαλτάσαρ είχε εξαφανιστεί!

Κανείς δεν ξέρει υπό ποιες συνθήκες ο τρίτος μάγος πήρε τη σμύρνα του κι έφυγε. Οι πιο ορθολογιστές θεωρούν πως ο δύστυχος Βαλτάσαρ είτε έπεσε θύμα απαγωγής από κάποιον που είχε ανάγκη μια κιτς ολόσωμη κούκλα να του κρατήσει παρέα τις γιορτές είτε έγινε στόχος ρατσιστικής επίθεσης, καθώς για κακή του τύχη κατασκευάστηκε μελαψός. Το δεύτερο σενάριο άρχισε να μοιάζει πιθανότερο την επομένη, όταν τα συνεργεία του δήμου έφεραν κι εγκατέστησαν στη θέση του μαύρου Βαλτάσαρ ένα μάγο λευκό και ροδαλό, σωσία του Γκάνταλφ απ’ το «Χόμπιτ».

Ομως στο Τwitter είχε ήδη εκδοθεί silver alert για τον Βαλτάσαρ: «Χάθηκε νεαρός μάγος με σκούρα επιδερμίδα και πράσινο μαλλί. Φορούσε καφέ κελεμπία και κάτι που έμοιαζε με πίτα στο κεφάλι». Και πράγματι, δύο μέρες μετά, η κινητοποίηση απέδωσε: ένας δημοσιογράφος εντόπισε τον μάγο 170 χιλιόμετρα μακριά απ’ την Αθήνα, να έχει γονατίσει έξω από τη φάτνη των Καμένων Βούρλων! Πράγμα που εξηγείται μόνον αν οι δήμοι ψωνίζουν φάτνες όλοι μαζί στη χονδρική. Γιατί η φάτνη στα Καμένα Βούρλα είναι ολόιδια με αυτήν της Ομόνοιας. Αν, βέβαια, εξαιρέσουμε το γεγονός πως έχει και τρίτο μάγο απέξω και θείο βρέφος μέσα.

Βλέπετε, λίγο μετά τα Χριστούγεννα, η αθηναϊκή φάτνη είχε ένα ακόμη ατύχημα: ο μικρός Ιησούς, θεωρώντας προφανώς πως το κατάλυμα που του ετοίμασαν δεν είναι αντάξιο της προσωπικότητάς του, ακολούθησε το παράδειγμα του μαύρου μάγου, κι έριξε κι εκείνος μαύρη πέτρα πίσω του. Και μπορεί μέχρι στιγμής το amber alert της Παναγίας και του Ιωσήφ να μην έχει αποδώσει, αλλά τουλάχιστον οι δυο τους ζουν τις γιορτές σαν το «Πάμε πακέτο», αλλά χωρίς τη Βίκυ Χατζηβασιλείου: κάθε βράδυ οι Αθηναίοι κάνουν ουρά για να φωτογραφηθούν με το ντουέτο των πονεμένων βιβλικών γονέων και να ποστάρουν στη συνέχεια το «selfie» στο Facebook.

Κι αν αυτό ακούγεται σουρεαλιστικό, τι να πει κανείς για όλα τ’ άλλα που συμβαίνουν στις φάτνες της Ελλάδας; Στη Θεσσαλονίκη, επί μία τετραετία έκλεβαν τον Ιησού απ’ το καλαθάκι του, ώσπου πέρυσι μάλλον συνειδητοποίησαν πως δεν είχαν πια να τον θρέψουν, και μία εβδομάδα πριν απ’ τα Χριστούγεννα τον έφεραν πίσω! Στα Χανιά έκλεψαν φέτος την Παναγία, τον Ιωσήφ και τους βοσκούς απ’ τη φάτνη, ενώ ο Ιησούς γλίτωσε, γιατί οι δημότες είχαν προνοήσει και τον είχαν καρφώσει πριν την ώρα του μες στο καλάθι! Στην Καλαμπάκα, πάλι, οι υπεύθυνοι του δήμου μπερδεύτηκαν, και πέρυσι έβαλαν… δύο θεία βρέφη στη φάτνη, με την Παναγία από δίπλα πανευτυχή που γέννησε δίδυμα! Την πιο σουρεάλ φάτνη, όμως, την έστησε φέτος ο Αχιλλέας Μπέος. Ως δήμαρχος Βόλου, ο κ. Μπέος αποφάσισε να αμολήσει στη φάτνη της πλατείας Αγίου Νικολάου τρία ζωντανά πρόβατα κι ένα αλογάκι πόνι, με αποτέλεσμα να πάθουν εορταστικό ντελίριο οι φιλοζωικές οργανώσεις και να εφορμήσει στη φάτνη η αστυνομία! Πάντως, ακόμα και την ώρα τού «πουτ δε κοτ ντάουν σλόουλι» ο κ. Μπέος παρέμεινε ψύχραιμος. «Εγώ βάζω κάθε πρωί μια κάπα και τα κάνω βόλτα», είπε όταν τον ρώτησαν οι δημοσιογράφοι αν υφίστανται τα ζώα κακομεταχείριση. «Ελάτε να με δείτε βοσκό!» Αλλά, βέβαια, μετά που τον είδαμε δήμαρχο, όλα είναι πιθανά. Οπότε η μόνη ελπίδα είναι να μην πιάσει το «και του χρόνου!» που είθισται να εκστομίζουμε απερίσκεπτα αυτές τις άγιες μέρες.