ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παραμένουν τα «αγκάθια» στο υπ. Παιδείας

paramenoyn-ta-agkathia-sto-yp-paideias-2062043

Πόσοι απόφοιτοι Λυκείου θα εισαχθούν φέτος στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ; Ποιοι εισακτέοι θα μπορούν να πάρουν μετεγγραφή; Ποιο επιστημονικό πεδίο θα πρέπει να επιλέξουν οι μαθητές της φετινής Β΄ Λυκείου; Τα ερωτήματα αυτά αντιστοιχούν στις τρεις βασικές εκκρεμότητες που αφήνει -λόγω προκήρυξης των εθνικών εκλογών- στον διάδοχό του ο απερχόμενος υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος. Πρόκειται για θέματα – «καυτές πατάτες» τα οποία, καθώς αφορούν το μέλλον των παιδιών, μπορούν εύκολα να γίνουν αντικείμενο προεκλογικής παροχολογίας και λαϊκισμού. Ενδεικτικά, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μιλήσει για ελεύθερη πρόσβαση παρότι τα κεντρικά ΑΕΙ/ΤΕΙ έχουν δηλώσει αδυναμία να δεχθούν ακόμη και τους από μετεγγραφή φοιτητές. Ειδικότερα:

• Εως και πέρυσι ο εκάστοτε υπουργός Παιδείας αποφάσιζε τον αριθμό των εισακτέων σε κάθε ΑΕΙ, το οποίο είχε κάνει προηγουμένως την εισήγησή του. Η εισήγηση ουσιαστικά αγνοούνταν από τους υπουργούς, που όριζαν μεγαλύτερο αριθμό εισακτέων. Ο κ. Λοβέρδος άνοιξε το θέμα της σχετικής αρμοδιότητας, μετά την αντίδραση των κεντρικών ιδρυμάτων να δεχθούν τον μεγάλο αριθμό των μετεγγραφομένων φέτος. Ο κ. Λοβέρδος πρότεινε τα ΑΕΙ να ορίζουν τον αριθμό, αλλά τα ΑΕΙ αντιπρότειναν ο αριθμός να ορίζεται με βάση τη χρηματοδότηση που θα παίρνουν. Το θέμα θα αποφασιστεί μετεκλογικά, και δεν αποκλείεται να μην αλλάξει τίποτα.

• Η τύχη των φετινών μετεγγραφών θα κριθεί από την απόφαση του ΣτΕ επί της προσφυγής που έχουν καταθέσει οι Αρχιτεκτονικές ΕΜΠ και ΑΠΘ που θεωρούν ότι ο νόμος είναι αντισυνταγματικός. Βέβαια, καθώς το ισχύον σύστημα ελεύθερων μετεγγραφών δημιουργεί οξύτατα προβλήματα στα κεντρικά ΑΕΙ, τα οποία δέχονται το μεγάλο κύμα μετεγγραφομένων, αναμένεται να αλλάξει ο νόμος περί μετεγγραφών.

• Στο πλαίσιο του νέου εξεταστικού συστήματος, που θα εφαρμοστεί το 2016, θα πρέπει να ανακοινωθούν τα μαθήματα στα οποία θα εξετασθούν οι μαθητές της Β΄ Λυκείου για να εισαχθούν σε κάθε σχολή. Δηλαδή, οι μαθητές θα πρέπει να γνωρίζουν από τώρα σε ποια επιστημονικά πεδία εντάσσονται οι σχολές. Για παράδειγμα, οι μαθητές που θέλουν να εισαχθούν σε σχολές ψυχολογίας, κοινωνιολογίας, πολιτικών επιστημών, βιολογίας, φυσικής αγωγής, στρατιωτικές κ.ά. δεν γνωρίζουν σε ποιο πεδίο θα ενταχθεί η σχολή και άρα τα μαθήματα στα οποία θα εξετασθούν.

Βέβαια, ο κ. Λοβέρδος δεν προχώρησε τα σχέδιά του για αλλαγές σε Δημοτικό, Ειδική Αγωγή, Αναλυτικά Προγράμματα Λυκείου, ενώ ακόμη δεν άρχισε η αξιολόγηση νηπιαγωγών, δασκάλων και καθηγητών.