ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Στα 30 του, το ΕΚΑΒ μοιάζει γερασμένο

ekav1
s14_ekab_1202

Με ένα γηρασμένο στόλο ασθενοφόρων, προσωπικό που δεν επαρκεί και τις επιπτώσεις της προβληματικής οργάνωσης των νοσοκομείων, συμπληρώνει εφέτος 30 χρόνια λειτουργίας το ΕΚΑΒ.

Τα τελευταία πέντε χρόνια της κρίσης «πλήγωσαν» το ΕΚΑΒ: περίπου 120 ασθενοφόρα έχουν τραβήξει χειρόφρενο λόγω σοβαρών βλαβών –πολλά από αυτά χρειάζονται νέο κινητήρα– και ο αριθμός των ασθενοφόρων που «βγαίνει» στην πρωινή και απογευματινή βάρδια στο Λεκανοπέδιο έχει μειωθεί κατά 30% λόγω κυρίως έλλειψης προσωπικού: από 70-75 ασθενοφόρα ανά πρωινή και απογευματινή βάρδια το 2008-2009 σε 45 έως 50 σήμερα.

Στην Αττική, η απουσία ομάδων διαλογής στα τμήματα επειγόντων περιστατικών του ΕΣΥ και οι ελλείψεις τραυματιοφορέων έχουν ως αποτέλεσμα κάθε πλήρωμα ασθενοφόρου να καθυστερεί κατά μέσο όρο 20 λεπτά εντός του νοσοκομείου ανά περιστατικό. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι διασώστες καλούνται να παίξουν τον ρόλο του τραυματιοφορέα, μεταφέροντας από τμήμα σε τμήμα τους ασθενείς. Με δεδομένο ότι γίνονται 7 διακομιδές την ημέρα ανά ασθενοφόρο, εκτιμάται ότι κάθε όχημα «χάνει» 2 ώρες από τη βάρδιά του. Είναι πολύ χαρακτηριστική η περίπτωση του Ευαγγελισμού, όπου και λόγω έλλειψης χώρου στάθμευσης περισσότερων του ενός ασθενοφόρου, σε ώρες αιχμής η «ουρά» από οχήματα του ΕΚΑΒ είναι… εντυπωσιακή. Παράλληλα, το σύστημα των τηλεπικοινωνιών του ΕΚΑΒ, είναι από τον περασμένο Αύγουστο ξανά αναλογικό (έληξε η σύμβαση της ΕΛ.ΑΣ. για το σύστημα TETRA, που άφησε ακάλυπτο και το Κέντρο), που σημαίνει ότι σε ορισμένα σημεία της πόλης δεν «πιάνει» και η διαβίβαση σήματος γίνεται μέσω κινητών τηλεφώνων…

Για τα σοβαρά προβλήματα του ΕΚΑΒ έχει ενημερωθεί η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου τόσο από τη –μόλις δύο μηνών– διοίκηση του Κέντρου, όσο και από το Σωματείο Εργαζομένων του ΕΚΑΒ που μάλιστα στην επιστολή που απέστειλε στον νέο υπουργό Παν. Κουρουμπλή και τον αναπληρωτή υπουργό Ανδρέα Ξανθό αναφέρει ότι «η λειτουργία του ΕΚΑΒ έχει ξεπεράσει τα όρια ασφαλείας για τη συνέχιση του έργου του».

Οπως ανέφεραν στην «Κ» στελέχη του ΕΚΑΒ, από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή το Κέντρο είναι ο γηρασμένος στόλος του, καθώς τα περισσότερα οχήματα είναι κυκλοφορίας 2003 με 600 έως 800.000 χιλιόμετρα το καθένα. Ο διαγωνισμός που ξεκίνησε το 2012 για την προμήθεια 186 νέων ασθενοφόρων και κινητών μονάδων έχει «κολλήσει»: έχουν ήδη ανοιχθεί οι οικονομικές προσφορές των δύο εταιρειών που συμμετείχαν, ωστόσο η μία εταιρεία έκανε ασφαλιστικά μέτρα εναντίον της άλλης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις ακόμα και εάν βγει απόφαση δικαστηρίου αύριο και ξεκολλήσει η διαδικασία, τα νέα ασθενοφόρα θα παραληφθούν από το ΕΚΑΒ -στην καλύτερη των περιπτώσεων- στο τέλος του έτους.

Την ίδια στιγμή, 120 ασθενοφόρα, εκ των οποίων περίπου 35 στην Αττική, είναι ανενεργά λόγω σοβαρών βλαβών. Και χρειάζεται μία έκτακτη επιχορήγηση που υπολογίζεται περίπου στο ένα εκατομμύριο ευρώ για την επισκευή τους. Είναι άλλωστε χαρακτηριστική η αναφορά του νυν υπουργού κ. Κουρουμπλή στο θέμα, ο οποίος πρότεινε από το βήμα της Βουλής να δoθούν για την επισκευή των ασθενοφόρων τα χρήματα από την πώληση της BMW του τέως υπουργού Εξωτερικών και του πρωθυπουργικού αεροσκάφους. Από την πλευρά του ο αναπλ. υπουργός κ. Ξανθός δεσμεύθηκε για επίσπευση των διαδικασιών για την ενίσχυση του στόλου των ασθενοφόρων.

Την ίδια στιγμή, εργαζόμενοι του ΕΚΑΒ κάνουν λόγο για ελλείψεις διασωστών που δεν μπορούν να καλυφθούν από τον εν εξελίξει διαγωνισμό πρόσληψης 200 ατόμων. Το αίτημα για την προκήρυξη αυτή έγινε το 2009, ωστόσο λόγω της κρίσης «πάγωσε». Η προκήρυξη τώρα «τρέχει», ωστόσο, οι ανάγκες έχουν σαφώς αυξηθεί, αφού χονδρικά, τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν συνταξιοδοτηθεί περισσότεροι από 120 διασώστες. Η πρόσφατη δε ένταξη περίπου 600 οδηγών νοσοκομείων στο δυναμικό του ΕΚΑΒ, δεν έλυσε προβλήματα, καθώς σχεδόν το 40% αυτών βγήκε στη σύνταξη, ενώ παράλληλα, αυξήθηκαν οι αρμοδιότητες του Κέντρου που πλέον εκτός από την παροχή επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας καλείται να μεταφέρει σε κάποιες περιπτώσεις αίματα, γεύματα ακόμα και… σεντόνια μεταξύ κτιρίων νοσοκομείων. Επιπλέον, σε κάποιες περιοχές όπως π.χ. Κύθηρα, Λέρο, Κω, άνοιξαν αναγκαστικά νέοι τομείς ΕΚΑΒ –για την ένταξη των οδηγών νοσοκομείων– που όμως είναι υποστελεχωμένοι και δεν μπορούν να στηρίξουν τη λειτουργία ούτε ενός ασθενοφόρου.

Τέλος, το ΕΚΑΒ συνεχίζει να πέφτει θύμα της ελληνικής πρωτοτυπίας, το επείγον στο νοσοκομείο να καθορίζεται από το μέσο διακομιδής του. Είναι ενδεικτική η πρόσφατη περίπτωση μητέρας που κάλεσε το ΕΚΑΒ για να μεταφέρει το παιδί της στο νοσοκομείο Παίδων. Το παιδί είχε απλώς πυρετό. Οπως η ίδια αποκάλυψε, είχε ήδη πάει στο νοσοκομείο αλλά επειδή υπήρχε ουρά 200 ατόμων τη συμβούλευσαν οι εργαζόμενοι εκεί, να πάρει το ΕΚΑΒ ώστε το παιδί της να εξεταστεί στα επείγοντα κατά προτεραιότητα!