ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Eσοδα ΟΣΕ από εκποιήσεις υλικού

esoda-ose-apo-ekpoiiseis-ylikoy-2069599

Τις απώλειες από τα συχνά φαινόμενα κλοπής τροχαίου και μη υλικού επιχειρεί να αντιμετωπίσει ο ΟΣΕ. Μπορεί τα περιστατικά να έχουν περιοριστεί το τελευταίο διάστημα, ωστόσο η φύλαξη του άχρηστου υλικού του ΟΣΕ κοστίζει στον Οργανισμό, ενώ σκουριάζει αναξιοποίητο στις αποθήκες του. Πρόκειται για ράγες που έχουν αντικατασταθεί, σιδερένιους στρωτήρες, καλώδια χαλκού και άλλα υλικά τα οποία ο Οργανισμός αποφάσισε να απογράψει το 2011, ώστε να προχωρήσει στην εκποίησή τους, μέσω ανοιχτών πλειοδοτικών διαγωνισμών. Είναι ενδεικτικό ότι το 2014 ο ΟΣΕ εισέπραξε 1,736 εκατ. ευρώ από την εκποίηση άχρηστου σιδηροδρομικού τροχαίου –και μη– υλικού. Μέσα στο 2014 ολοκληρώθηκαν οι σχετικές συμβάσεις του 2013, ενώ υπεγράφησαν και 14 νέες.

Συνολικά έως σήμερα έχουν εκποιηθεί 196 άχρηστα σιδηροδρομικά οχήματα της Περιφέρειας Πελοποννήσου (πρόκειται για οχήματα μετρικής γραμμής) και 16.000 τόνοι περίπου άχρηστου σιδηροδρομικού, μη τροχαίου υλικού, προϋπολογιζόμενης συμβατικής αξίας 5,714 εκατ. ευρώ. Από αυτά εισπράχθηκαν το 2014 συνολικά 1,736 εκατ. ευρώ, ενώ εκτιμάται ότι το 2015 ο ΟΣΕ θα προχωρήσει στην είσπραξη άλλων 2,8 εκατ. ευρώ. Η διαδικασία των εισπράξεων από τις εκποιήσεις που έχουν ήδη ολοκληρωθεί αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2016.

Τι γίνεται όμως με τις κλοπές ενεργού τροχαίου υλικού, οι οποίες έχουν επιβαρύνει τον Οργανισμό με περίπου 10 εκατ. ευρώ μόνο την τριετία 2009-2012; Οι κλοπές καλωδίων και τροχαίου υλικού, που είχαν λάβει διαστάσεις μάστιγας τα περασμένα χρόνια, είναι σε ύφεση, σύμφωνα με στελέχη του ΟΣΕ, που επισημαίνουν ότι τα περιστατικά είναι πλέον μεμονωμένα. Βασικός λόγος για τον περιορισμό του φαινομένου δεν είναι τόσο η ενισχυμένη φύλαξη του δικτύου, όσο η ανάταξη της ηλεκτροκίνησης σε ολοένα και μεγαλύτερο τμήμα του. Τα ηλεκτροκινούμενα δίκτυα καθιστούν πολύ επικίνδυνη ακόμη και για τη ζωή του δράστη οποιαδήποτε απόπειρα κλοπής καλωδίου, λόγω υψηλής τάσης ρεύματος. Στελέχη του ΟΣΕ εκτιμούν ότι στον περιορισμό των κλοπών συνέβαλε και η μετατροπή του αδικήματος της κλοπής καλωδίων από το δίκτυο του ΟΣΕ σε κακουργηματική πράξη, η οποία έχει θορυβήσει επίδοξους δράστες, που είδαν τις πρώτες ποινές να επιβάλλονται από τη Δικαιοσύνη.

Οι κλοπές καλωδίων είναι η πιο προσοδοφόρος δραστηριότητα των επιτήδειων λόγω του υψηλού κόστους του χαλκού. Είναι ενδεικτικό ότι ένα μέτρο καλωδίου ηλεκτροκίνησης περιέχει περίπου ένα κιλό χαλκό, που πωλείται έναντι 6 ευρώ. Τα φαινόμενα κλοπής καλωδίων ηλεκτροκίνησης βρίσκονταν σε έξαρση μεταξύ 2009 και 2012 στην περιοχή Αττικής και Βοιωτίας. Ωστόσο, η ηλεκτροκίνηση αποθάρρυνε τους δράστες, με αποτέλεσμα το τελευταίο διάστημα η πλειονότητα των περιστατικών να αφορά κυρίως σε κλοπές σιδηροτροχιάς. Πρόσφατα εκλάπησαν 300 μέτρα στην Αργολίδα, 100 μέτρα στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και 30 μέτρα στην Ηλεία.