ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Γαλλικά», αλκοόλ και υπνηλία στο τιμόνι

gallika-alkool-kai-ypnilia-sto-timoni-2071846

Αρκεί να κινηθεί κανείς στους δρόμους των ελληνικών πόλεων για να διαπιστώσει το μέγεθος της νευρικότητας που χαρακτηρίζει τους Ελληνες οδηγούς. Πλέον, υπάρχει και τεκμηρίωση της διαπίστωσης, καθώς στη δημοσιότητα δόθηκε έρευνα που κατατάσσει τους Ελληνες στην πρώτη θέση στην Ευρώπη μεταξύ των πιο ευέξαπτων, νευρικών οδηγών που επιδεικνύουν την πιο αγενή συμπεριφορά. Την ίδια στιγμή, οι Ελληνες αποδεικνύονται αρκετά ανεύθυνοι, καθώς παραδέχονται ότι δεν θα διστάσουν να πιάσουν το τιμόνι έχοντας πιει και ένα ποτηράκι παραπάνω.

Η έρευνα που διενεργήθηκε σε δείγμα 10.000 πολιτών από δέκα χώρες μέσω Διαδικτύου, από το ίδρυμα Vinci Autoroutes και την Ipsos, σκιαγραφεί τη συμπεριφορά των οδηγών σε Γαλλία, Βέλγιο, Γερμανία, Βρετανία, Ιταλία, Ισπανία, Σουηδία, Ολλανδία, Ελλάδα και Πολωνία. Πάνω από επτά στους δέκα (74%) Ελληνες παραδέχθηκαν ότι μιλάνε «γαλλικά» ενώ οδηγούν. Ο μέσος όρος των υπόλοιπων Ευρωπαίων που συμμετείχαν στην έρευνα εμφανίζεται πιο εγκρατής, καθώς το 56% είναι αυτό που βρίζει ενώ οδηγεί.

Την πρωτιά στη μη υπεύθυνη οδήγηση πήραν από τους Ελληνες οι Ιταλοί με ποσοστό 31%, ενώ ακολουθούν οι Ελληνες με 20% και οι Πολωνοί με 16%. Σύμφωνα με τις περιγραφές των ίδιων των ερωτηθέντων, πιο υπεύθυνοι εμφανίζονται οι Σουηδοί, που σε ποσοστό 37% δήλωσαν ότι είναι υπεύθυνοι οδηγοί, ενώ ακολουθούν οι Γερμανοί (27%), οι Βρετανοί και οι Ολλανδοί που μοιράζονται το ίδιο ποσοστό (11%).

Επιβεβαιώνοντας τα ευρήματα της έρευνας που θέλουν τους Ελληνες να μην είναι οι πιο υπεύθυνοι οδηγοί, το 38% δηλώνει ότι έχει βρεθεί σχεδόν στην αγκαλιά του Μορφέα την ώρα που οδηγούσε, ενώ διανύουν από τις μεγαλύτερες διαδρομές χωρίς στάση (3 ώρες και 40 λεπτά) μαζί με τους Γερμανούς (3 ώρες και 48 λεπτά) και τους Πολωνούς (4 ώρες και 10 λεπτά).

«Υπεράνω» αλκοόλ θεωρεί ότι είναι το 13% των Ελλήνων, οι οποίοι παραδέχθηκαν ότι θα καθίσουν πίσω από το τιμόνι ακόμη και εάν αισθάνονται ότι έχουν ζαλιστεί από το ποτό. Ενδεικτικό της ανευθυνότητας των Ελλήνων οδηγών είναι επίσης το γεγονός ότι σε ποσοστό 29% οδηγούν έχοντας καταναλώσει ποσότητα αλκοόλ που υπερβαίνει το επιτρεπτό όριο, αλλά υποστηρίζουν ότι δεν τους έχει επηρεάσει. Στην πλειονότητά τους οι Ελληνες οριοθετούν την ικανότητά τους στο τιμόνι στα τρία ποτήρια αλκοόλ, μετά τα οποία υποστηρίζουν ότι δεν οδηγούν. Παρόμοιο δείκτη εμφανίζουν και οι Βέλγοι, οι οποίοι θέτουν ως όριο τα 2,7 ποτήρια.

Παράλληλα, οι Ελληνες μεταθέτουν την ευθύνη για τα τροχαία ατυχήματα στους άλλους οδηγούς. Υποστηρίζουν ότι η ευθύνη πρόκλησης ατυχημάτων βαρύνει τους άλλους οδηγούς και όχι τους ίδιους. Αισιόδοξοι για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων είναι περισσότεροι από τους μισούς Ευρωπαίους, οι οποίοι εκτιμούν ότι τα θύματα της ασφάλτου θα μειωθούν τα επόμενα χρόνια. Γερμανοί, Ελληνες και Πολωνοί είναι οι πιο απαισιόδοξοι όσον αφορά την πορεία των ατυχημάτων.

Οι κυριότερες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων, σύμφωνα με όσους συμμετείχαν στην έρευνα, είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και άλλων ουσιών, η διάσπαση προσοχής και η υπερβολική ταχύτητα. Ψηλά, ωστόσο, στον κατάλογο των αιτιών τοποθετούν οι Ευρωπαίοι την κούραση και την υπνηλία. Συγκλονιστικό είναι το γεγονός ότι το 33% των Γερμανών δήλωσε ότι κάποια στιγμή είχε την εντύπωση ότι αποκοιμήθηκε για λίγα δευτερόλεπτα ενώ οδηγούσε. Παράλληλα, το 55% των Γερμανών κάθισε στη θέση του οδηγού παρά το γεγονός ότι αισθανόταν έντονη κούραση.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τροχαίας Αττικής, τα κυριότερα αίτια των ατυχημάτων τον περασμένο Ιανουάριο ήταν η οδήγηση χωρίς σύνεση και προσοχή (η επικίνδυνη οδήγηση), η παραβίαση προτεραιότητας, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, ενώ η μη χρήση προστατευτικού κράνους από τους οδηγούς και επιβάτες των δικύκλων οδήγησε σε σοβαρότερους τραυματισμούς.

Στο ευρωπαϊκό μέτωπο, το 51% των Ευρωπαίων δήλωσε ότι μιλάει στο κινητό χρησιμοποιώντας hands-free, ενώ το 25% των οδηγών στέλνει ή διαβάζει γραπτά μηνύματα ή μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ενώ οδηγεί, γνωρίζοντας, όπως παραδέχεται, την επικινδυνότητα που κρύβεται πίσω από αυτή την πρακτική.