ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Οι μεταρρυθμίσεις που προωθούνται στις τρεις βαθμίδες

oi-metarrythmiseis-poy-proothoyntai-stis-treis-vathmides-2081965

Αλλαγές και στις τρεις βαθμίδες εκπαίδευσης προωθεί το υπουργείο Παιδείας. Οι πρώτες αφορούν την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και προωθούνται με το νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί στη Βουλή. Θα ακολουθήσουν οι αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι οποίες θα ενσωματωθούν σε επόμενο νομοσχέδιο.

Ειδικότερα, στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση:

• Το σύστημα αξιολόγησης, που επρόκειτο να εφαρμοστεί για πρώτη φορά από την επόμενη σχολική χρονιά καταργείται και ακυρώνονται τα αποτελέσματα της αξιολόγησης (σχολικών συμβούλων, διευθυντών εκπαίδευσης, διευθυντών σχολικών μονάδων), η οποία στοίχισε στο ελληνικό κράτος περίπου 4 εκατ. ευρώ.

• Τα Πρότυπα διαχωρίζονται από τα Πειραματικά Σχολεία. Διατηρούνται μόνο Πρότυπα, στα οποία ο τρόπος εισαγωγής των μαθητών θα αποφασιστεί από τους διδάσκοντες. Η εισαγωγή μέσω εξετάσεων είναι, όμως, δύσκολη για κάθε εκ των 4 Προτύπων, διότι το υπουργείο δεν παρέχει τα μέσα και το ανθρώπινο δυναμικό για να γίνουν οι εξετάσεις, με κύριο πάντα στόχο τη διασφάλιση του αδιάβλητού τους.

• Καταργείται η Τράπεζα Θεμάτων για την επιλογή θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις των μαθητών λυκείου. Η Τράπεζα ήταν ένας τρόπος οι εκπαιδευτικοί να ολοκληρώσουν τη διδασκαλία όλης της διδακτέας ύλης.

• Ο βαθμός προαγωγής και απόλυσης στο λύκειο μειώνεται στο 9,5 από 10. Βέβαια, δεν είναι μόνο η μείωση του ορίου κατά μισή μονάδα, αλλά και το γεγονός ότι ο μέσος όρος θα προκύπτει από όλα τα μαθήματα, ανεξαρτήτως βαρύτητας, ενώ δεν θα χρειάζεται οι μαθητές να έχουν 10 σε κάποια βασικά (π.χ. Γλώσσα και Μαθηματικά).

• Οι διευθυντές σχολείων θα επιλέγονται με κριτήρια τη διοικητική και τη διδακτική εμπειρία τους, την παιδαγωγική συγκρότηση και κατάρτισή τους (67% επί της συνολικής μοριοδότησης) και τη γνώμη του συλλόγου διδασκόντων του σχολείου, στο οποίο επιθυμούν να βάλουν υποψηφιότητα (33% επί της συνολικής μοριοδότησης).

• Καταργούνται τα εσωτερικά φροντιστήρια σε ιδιωτικά σχολεία. Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί επιστρέφουν στην αρμοδιότητα του υπουργείου Παιδείας από το υπουργείο Ανάπτυξης.

Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προωθούνται οι αλλαγές:

• Καταργείται το Συμβούλιο Ιδρύματος στα πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Οι αρμοδιότητές του θα κατανεμηθούν στη Σύγκλητο, στο Πρυτανικό Συμβούλιο, στον πρύτανη και στους αντιπρυτάνεις.

• Εκπρόσωποι φοιτητών θα συμμετέχουν σε Σύγκλητο, Κοσμητεία, Γενική Συνέλευση Τμήματος, Γενική Συνέλευση Τομέα. Οι εκπρόσωποι των φοιτητών στις Γενικές Συνελεύσεις των Τμημάτων είναι το 25% των μελών ΔΕΠ. Προσθέτοντας τους εκπροσώπους του ειδικού επιστημονικού και τεχνικού προσωπικού μαζί με τους διοικητικούς, μια μικρή μειοψηφία μελών ΔΕΠ μπορεί να αποκτήσει πλειοψηφία στη γενική συνέλευση.

• Οι φοιτητές θα ψηφίζουν για πρύτανη. Η ψήφος τους θα μετράει στο 70% του συνόλου των ψήφων. Ουσιαστικά, η αναλογία βαρύτητας ψήφου με βάση τη συμμετοχή κάθε κατηγορίας εκλεκτόρων ανατρέπεται ουσιωδώς υπέρ των διοικητικών υπαλλήλων: οι πανεπιστημιακοί έχουν το 52,63% (αντί για 55%), οι φοιτητές το 36,84% (αντί 40%) και οι διοικητικοί το 10,53% (αντί 5%).

• Τα 7μελή εκλεκτορικά σώματα για την εκλογή, εξέλιξη ή μονιμοποίηση πανεπιστημιακών διευρύνονται σε 11μελή ή 15μελή, ανάλογα με το μέγεθος του Τμήματος.

• Το ακαδημαϊκό άσυλο επανέρχεται.

• Επιστρέφουν οι «αιώνιοι» φοιτητές, καταργούνται οι ρυθμίσεις περί χρονικού ορίου φοίτησης.

Τέλος, οξύτατες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η επιλογή των 13 περιφερειακών διευθυντών. Πολλοί αναφέρουν ότι επικράτησαν τα κομματικά κριτήρια και επιτίθενται στον υπουργό Παιδείας Αριστείδη Μπαλτά που δήλωσε ότι οι συγκεκριμένες θέσεις είναι πολιτικές και άρα –όπως εννοεί– πρέπει να εφαρμόσουν την κυβερνητική πολιτική. «Αφού είναι πολιτικές οι θέσεις, γιατί έβαλαν 450 ανθρώπους να καταθέσουν αιτήσεις ελπίζοντας σε μια δίκαιη διαδικασία επιλογής;», σχολίασε χθες η Βάσω Κιντή, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών και μέλος του Συμβουλίου του ιδρύματος.