ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παιχνίδια εξουσίας στον Πειραιά

paichnidia-exoysias-ston-peiraia-2082002

Την ώρα που κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ κινητοποιούνται, έπειτα από τρεις μήνες, για την επανεκκίνηση της διαδικασίας αξιοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, ενεργοποιούνται και τα ανακλαστικά όσων αντιδρούν στη μεταβολή του παγιωμένου status quo. Στο λιμάνι πολλοί έχουν αρχίσει να θυμούνται τα γεγονότα της περιόδου 2008/9 όταν λιμενεργάτες, φορείς και πολιτικά κόμματα αντιδρούσαν στην παραχώρηση τμήματος του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στην Cosco. Με 16 μήνες απεργιών κυριολεκτικά μηδένισαν τότε τη διακίνηση του εμπορευματικού σταθμού ενός λιμανιού που σήμερα έχει γίνει το 3ο μεγαλύτερο στη Μεσόγειο.

Τώρα και ενώ Cosco και Maersk, δύο από τις μεγαλύτερες διαχειρίστριες λιμένων του πλανήτη, ετοιμάζονται να εισέλθουν σε πόλεμο ανταγωνιστικών προσφορών για να αναλάβουν τη διαχείριση της παραχωρησιούχου λειτουργού του λιμανιού ΟΛΠ Α.Ε., σειρά πράξεων και δηλώσεων εργαζομένων και διοίκησης τους φέρουν να επιχειρούν να δυναμιτίσουν τη διαδικασία αξιοποίησης. Τούτο υπογραμμίζουν χρήστες του λιμανιού, αλλά και Ελληνες και ξένοι επενδυτές.

Η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ) και η Ενωση Μονίμων & Δοκίμων Λιμενεργατών ΟΛΠ προχώρησαν ήδη χθες σε 24ωρη προειδοποιητική απεργία. Προηγήθηκε την Τρίτη συνέντευξη Τύπου, στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΟΛΠ, στην οποία διατράνωσαν την αντίθεσή τους στην αξιοποίηση μέσω πώλησης μετοχών. Το γεγονός ότι παραχωρήθηκε η συγκεκριμένη αίθουσα από το management του ΟΛΠ για την εκδήλωση αυτή, έχει δημιουργήσει έντονο προβληματισμό σε κύκλους της αγοράς, οι οποίοι διατυπώνουν την αντίθεσή τους στη στάση της διοίκησης της υπό αξιοποίηση εταιρείας. Βήμα σε όσους αντιδρούν στη μεταβολή του status quo στο λιμάνι έχει άλλωστε δώσει το management και στο πρόσφατο παρελθόν αλλά και τούτο το Σαββατοκύριακο οπότε και η νομαρχιακή επιτροπή ΣΥΡΙΖΑ Πειραιά και το τμήμα ναυτιλίας ΣΥΡΙΖΑ συνδιοργανώνουν ημερίδα με θέμα «Δημόσιο Λιμάνι – Ο δρόμος για την Ανάπτυξη» στο κτίριο της εισηγμένης.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ Α.Ε., Γ. Ανωμερίτης είναι πάντως συνεπής: έχει επανειλημμένα διατυπώσει την αντίθεσή του στο μοντέλο αξιοποίησης μέσω της διάθεσης μετοχών. Ομως πολλοί είναι εκείνοι που εκτιμούν πως δεν συνάδει η στάση του με τις προθέσεις του βασικού μετόχου, δηλαδή του ΤΑΙΠΕΔ. Στην αγορά μιλούν όλοι ανοιχτά πλέον για σύμπλευση του management με τους αντιδρώντες στον διαγωνισμό αξιοποίησης και «δυσαρμονία προθέσεων μεταξύ βασικού μετόχου και διοίκησης». Κύκλοι που γνωρίζουν τους σχεδιασμούς του Ταμείου αφήνουν να εννοηθεί πως η διοίκηση της εισηγμένης πρόκειται να αντικατασταθεί, πιθανότατα κατά την εσπευσμένη στις 13 Ιουνίου ετήσια τακτική γενική συνέλευση. Εξάλλου ο εκπρόσωπος του Δημοσίου πρόσθεσε στην ατζέντα των θεμάτων αυτής της Γ.Σ. και την αλλαγή μελών του Δ.Σ.

Πολλά λέγονται επίσης και για τις οικονομικές επιδόσεις της εισηγμένης. Ειδικότερα, σημειώνεται ότι χωρίς το έσοδο των 36,3 εκατ. ευρώ που έλαβε το 2014 (αυξημένα από τα 34,2 του 2013) από την Cosco για την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ, η ΟΛΠ Α.Ε. θα ήταν ζημιογόνος, καθώς τα κέρδη προ φόρων που εμφάνισε ανήλθαν στα 8,891 εκατ. ευρώ. Μειωμένος ήταν άλλωστε και ο συνολικός κύκλος εργασιών παρά την αύξηση των εσόδων από την παραχώρηση. Οπως μειωμένα ήταν επίσης και τα επιμέρους έσοδα από τον προβλήτα Ι, που διαχειρίζεται μόνος του ο ΟΛΠ, αλλά και από την ακτοπλοΐα, την κρουαζιέρα και το car terminal. Είναι χαρακτηριστικό πως σύμφωνα με τους αναλυτές της Alpha Finance που καλύπτουν την εισηγμένη από το 2003 στο Χ.Α. η αξία της επιχείρησης υπολογίζεται, με τα σημερινά δεδομένα, στα 536 εκατ. ευρώ (έναντι κεφαλαιοποίησης 383 εκατ. με το χθεσινό κλείσιμο). Εξ αυτών τα 528,2 εκατ. αφορούν τη σύμβαση παραχώρησης στην Cosco (μετά τον φιλικό διακανονισμό) και μόλις τα 8,2 τις δραστηριότητες ως έχουν.

Σε κάθε περίπτωση το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ συνεδριάζει εντός των επομένων ημερών, πιθανότατα την Τρίτη, με ψηλά στην ατζέντα το θέμα του διαγωνισμού για τον ΟΛΠ. Οπως δε ανακοίνωσε «τηρεί απαρέγκλιτα τους όρους διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης των επενδυτών και ότι επεξεργάζεται μικρής έκτασης τροποποίηση των όρων, τους οποίους και θα επικοινωνήσει σε όλους τους επενδυτές που βρίσκονται στη Β΄ φάση του διαγωνισμού». Σύμφωνα με πληροφορίες, το επικρατέστερο μοντέλο είναι αυτό της διάθεσης αρχικά του 51% και σε βάθος χρόνου του υπολοίπου 16% ανάλογα και με την ολοκλήρωση των επενδύσεων που θα δεσμευτεί να κάνει ο επενδυτής που θα προκριθεί. Στον διαγωνισμό συμμετέχουν επίσης οι ICTS, Utilico και Ports America.