ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μαθαίνοντας την Ελλάδα μέσα σε έξι εβδομάδες

mathainontas-tin-ellada-mesa-se-exi-evdomades-2087986

Οι κάτοικοι στην Αγία Μαρίνα Χανίων αναγνωρίζουν από μακριά την παρέα των νεαρών Αμερικανών φοιτητών, που τις τελευταίες εβδομάδες περιδιαβάζουν στον παραλιακό δρόμο του κρητικού θερέτρου. Οι 14 νεαροί, 19 έως 21 ετών, φοιτητές διοίκησης επιχειρήσεων στο Washington State University ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του Ελληνα καθηγητή τους, δρος Στέργιου Φωτόπουλου, για τη συμμετοχή τους σε ένα θερινό εκπαιδευτικό πρόγραμμα στην πατρίδα του. «Η ιδέα για το εν λόγω πρόγραμμα γεννήθηκε πριν από εννέα χρόνια», θυμάται ο Ελληνας καθηγητής που διδάσκει στατιστική στο Washington State University από το 1985 έως σήμερα. «Η πρόταση που έκανα τότε στο πανεπιστήμιο έγινε αποδεκτή με πολύ ενθαρρυντικά σχόλια». Η φιλοσοφία είναι ο συγκερασμός της διδασκαλίας, μέρος της ύλης κατά την παραμονή των φοιτητών στην Ελλάδα για περίπου έξι εβδομάδες. «Εμπλουτίζω την παραμονή τους με εκδρομές σε διάφορες πόλεις, επισκέψεις σε σημαίνοντες αρχαιολογικούς χώρους, αλλά και γνωριμία με την ελληνική καθημερινότητα», συμπληρώνει ο δρ Φωτόπουλος. «Στο πλαίσιο αυτό, μεταβαίνουμε και σε ελληνικές επιχειρήσεις, ούτως ώστε να δούμε τον τρόπο λειτουργίας τους».

Το «βάπτισμα του πυρός» έγινε το καλοκαίρι του 2009. Εκτοτε, η αμερικανική «αντιπροσωπεία» φθάνει κάθε Μάιο στη χώρα μας και ακολουθεί διαφορετικές «διαδρομές». «Αυτή τη φορά ξεκινήσαμε μαζί και με τον συνάδελφο καθηγητή δρα Joireman Jeffrey, από την Αθήνα, όπου επισκεφθήκαμε την Ακρόπολη και το ομώνυμο Μουσείο, συνεχίσαμε στην ιδιαίτερη πατρίδα μου, τη Λαμία, από εκεί στα Μετέωρα και τους Δελφούς», περιγράφει. Επειτα, η ομάδα μετέβη στον Πειραιά για να πάρει το πλοίο για Κρήτη. Με έδρα τα Χανιά οι Αμερικανοί φοιτητές έφθασαν έως τον Μπάλο, το Γαϊδουρονήσι, την Κνωσό, το φαράγγι της Σαμαριάς, ενώ πήγαν για μια μέρα και στη Σαντορίνη.

«Ο περίπατος με το γαϊδουράκι στη Σαντορίνη, το μοναστήρι στα Μετέωρα όπου ανεβήκαμε, αλλά και οι ακρογιαλιές στα Χανιά όπου καθόμασταν τα βράδια με τους συμφοιτητές μου, είναι τα πρώτα που θα διηγηθώ στους φίλους μου στην Αμερική», αναφέρει στην «Κ» η 19χρονη Breanna, που έχει τιμήσει την τοπική αγορά, «πέρα από δώρα, προμηθεύτηκα και ελαιόλαδο». Για την Breanna το εν λόγω ταξίδι είναι το πρώτο στην Ελλάδα, αλλά το δεύτερο στην Ευρώπη. Ετσι, είχε την ευκαιρία να διερευνήσει περισσότερο την Ελλάδα, αλλά και το ελληνικό φλέγμα. «Διαπίστωσα μεγάλη διαφορά μεταξύ Αθήνας και Κρήτης», εξηγεί η ίδια, «στην Κρήτη οι άνθρωποι μοιάζουν να απολαμβάνουν τη ζωή και να χαίρονται την καθημερινότητα με τους φίλους και την οικογένειά τους, ανεξάρτητα από το πόσα κερδίζουν. Στην Αθήνα, το στρες ήταν διάχυτο». Ωστόσο, μεγάλη απόσταση διέκρινε και μεταξύ αμερικανικής και ευρωπαϊκής –εν προκειμένω ελληνικής– νοοτροπίας. «Στην Αμερική οι άνθρωποι ενδιαφέρονται κυρίως για όσα συμβαίνουν στη δική τους κοινωνία και αδιαφορούν εν πολλοίς για ό,τι συμβαίνει μακριά», επισημαίνει η 19χρονη, «εδώ συνάντησα ανθρώπους ανοικτούς να μάθουν για τη ζωή μας και πρόθυμους να ακούσουν τις ιστορίες μας».

«Εχω κάνει πολύ ωραίες συζητήσεις με ντόπιους», αναφέρει η συμφοιτήτριά της Annalise, που βρίσκεται για πρώτη φορά στην Ευρώπη. «Οι Ελληνες μου δίνουν την αίσθηση ότι είναι αυθεντικοί και προσέχουν πραγματικά τι τους λέω». Η ίδια νιώθει δικαιωμένη για την επιλογή της, «είχα ακούσει ότι οι Ελληνες είναι έξω καρδιά, πράγμα που επιβεβαίωσα και ιδίοις όμμασι». Ο ψυχρός καιρός μοιάζει να μην την πτοεί, «η θερμοκρασία είναι ιδανική για μένα, άλλωστε θα συνεχίσω το ευρωπαϊκό μου τουρ με επόμενη στάση τη… Νορβηγία». Ο 20χρονος Μatt δεν το κρύβει ότι ώρες ώρες νιώθει σαν να παίζει σε ταινία. «Είχα δει πολλές φωτογραφίες στο Ιντερνετ ήδη από τον Ιανουάριο, όμως από κοντά όλα είναι διαφορετικά, κυρίως η Αθήνα αλλά και η παλιά πόλη των Χανίων είναι πολύ παλιότερες απ’ όσο υπολόγιζα», εξηγεί. «Μπορεί να μη μιλώ τη γλώσσα, αλλά ένιωθα οικειότητα με την Ελλάδα, λόγω της διδαχής της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας και της ιστορίας, γι’ αυτό την επέλεξα».

Πεδίο μελέτης η ελληνική κρίση

«Τα περασμένα χρόνια ο αριθμός των συμμετεχόντων είχε φθάσει τους 25, εσχάτως έχουν μειωθεί κατά δέκα άτομα», σημειώνει ο δρ Φωτόπουλος, «θέλω να πιστεύω ότι αυτό δεν συνδέεται με την οικονομική συγκυρία στην Ελλάδα και την κατ’ επέκταση αρνητική δημοσιότητα που έχει λάβει, αλλά με την προσθήκη νέων προγραμμάτων στο εξωτερικό». Επισημαίνεται ότι ανάλογες εκπαιδευτικές εκδρομές οργανώνονται σε Ισπανία, Ιταλία, Ελβετία, Ταϊλάνδη και Κίνα. «Ξέρω ότι έχετε νέα κυβέρνηση, που διαπραγματεύεται εδώ και καιρό, όμως δεν έχω εμβαθύνει», περιγράφει η Αnnalise τις προσλαμβάνουσές της. «Η κρίση ήταν ένα ισχυρό κίνητρο να επιλέξω την Ελλάδα, που στα μάτια μου γινόταν ιδιαίτερα ελκυστική, δεδομένου ότι σπουδάζουμε οικονομικά», υπογραμμίζει η Breanne. Η ματιά της, μοιραία, ήταν πιο δυεισδυτική. «Ρώτησα τους εργαζομένους στον τουρισμό για τον μισθό τους, ο οποίος ήταν χαμηλότερος απ’ ό,τι φανταζόμουν», εξηγεί, «τους θαύμασα, όμως, γιατί παρ’ όλ’ αυτά διατηρούσαν το ηθικό τους ακμαίο». Πάντως, μία από τις ασκήσεις που ο Ελληνας καθηγητής βάζει στο μάθημα του μάρκετινγκ είναι και η ίδια η προώθηση της εκδρομής. «Ψάχνουμε τα εργαλεία για να κάνουμε το περίφημο rebranding, που θα αναδείξουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της πρότασής μας», εξηγεί η Annalise. «Πάντως, οι φίλοι μου με το που “ανεβάζω” μια φωτογραφία στο Facebook ενθουσιάζονται και δεν μπορούν να κρύψουν τη ζήλια τους».