ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ανω των 10 εκατ. το κόστος των δωρεάν συγκοινωνιών

ano-ton-10-ekat-to-kostos-ton-dorean-sygkoinonion-2093732

Μαύρη τρύπα η οποία ξεπερνά τα 10 εκατ. ευρώ προκάλεσε στα ταμεία των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας το μέτρο της ελεύθερης μετακίνησης των επιβατών κατά τις πρώτες ημέρες της τραπεζικής αργίας. Μπορεί το μέτρο να ελήφθη για την ελάφρυνση του επιβατικού κοινού, το οποίο ήρθε αντιμέτωπο με τον έλεγχο κεφαλαίων και την περιορισμένη ρευστότητα, ωστόσο οι ίδιοι οι μετακινούμενοι είναι αυτοί που θα κληθούν να πληρώσουν στο τέλος τον λογαριασμό. Και το τέλος δεν αργεί.

Ακόμη και ο αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης, κατά την ανακοίνωση του μέτρου (πέντε ημέρες πριν από το δημοψήφισμα), το πρωί της Δευτέρας 29 Ιουνίου, είχε αφήσει να εννοηθεί ότι μελλοντικά θα αλλάξει η τιμολόγηση των υπηρεσιών αστικών συγκοινωνιών, αφήνοντας «ορθάνοιχτο» παράθυρο για την επιβολή αυξήσεων. Αφού είχε επιτεθεί στην προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, που προχώρησε στη μείωση της τιμής του εισιτηρίου τον περασμένο Δεκέμβριο, έκανε λόγο για την ανάγκη αναπροσαρμογής της τιμολογιακής πολιτικής, η οποία θα προβλέπει κλιμακωτή χρέωση για διαφορετικές κατηγορίες πληθυσμού. Και όλα αυτά τη στιγμή που ανακοίνωνε ο κ. Σπίρτζης την επέκταση του μέτρου της δωρεάν μετακίνησης στους ανέργους του ΟΑΕΔ. Σημειώνεται ότι η εν λόγω διευκόλυνση είναι μια ρύθμιση στην οποία ήθελαν να προχωρήσουν και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, αλλά τα κακά οικονομικά των συγκοινωνιακών εταιρειών (κυρίως της ΟΣΥ των λεωφορείων και τρόλεϊ) δεν το επέτρεπαν.

Αντιθέτως, ο κ. Σπίρτζης, ερωτηθείς σχετικά, είχε τονίσει ότι δεν επιβαρύνει τα λειτουργικά έξοδα των εταιρειών η ελεύθερη μετακίνηση των ανέργων, γιατί δεν αυξάνεται το συγκοινωνιακό έργο των εταιρειών για να εξυπηρετηθούν οι άνεργοι, απλώς επιβιβάζονται στα μέσα που ήδη εκτελούν δρομολόγια.

Γεγονός, πάντως, παραμένει ότι η κίνηση της προηγούμενης κυβέρνησης για μείωση της τιμής των εισιτηρίων δεν απέφερε τα επιθυμητά αποτελέσματα. Το σκεπτικό πίσω από τον περιορισμό του κόστους μετακίνησης για τον επιβάτη τον Σεπτέμβριο του 2014 ήταν ότι θα ακολουθούνταν από αυτόματη αύξηση της επιβατικής κίνησης, άρα ενίσχυση των εσόδων. Ωστόσο, η πολιτική αστάθεια και η οικονομική αβεβαιότητα δεν οδήγησε περισσότερους επιβάτες στις συγκοινωνίες, με αποτέλεσμα να έχουν επιβαρυνθεί σημαντικά τα οικονομικά των εταιρειών.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι, με βάση τα σημερινά δεδομένα και ύστερα από δυόμισι εβδομάδες δωρεάν μετακινήσεων, η αύξηση στα κόμιστρα είναι επιβεβλημένη για την επιβίωση των συγκοινωνιακών εταιρειών.

Σημειώνεται ότι κατά τον περσινό Ιούλιο οι εταιρείες του ΟΑΣΑ είχαν εισροές 20 εκατ. ευρώ, ενώ φέτος υπολογίζεται ότι μετά βίας θα φτάσουν τα 6 εκατ. ευρώ. Με δεδομένο ότι πέρσι τον Ιούλιο τα 10 εκατ. ευρώ από τα έσοδα προέρχονταν από κάρτες απεριορίστων διαδρομών, που οι πολίτες δεν προμηθεύτηκαν φέτος, καθίσταται σαφές ότι η μείωση στον τζίρο θα είναι ραγδαία.