ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Οι εξελίξεις άλλαξαν την εικόνα της πόλης

oi-exelixeis-allaxan-tin-eikona-tis-polis-2093937

Και ψυχολογικοί παράγοντες φαίνεται να επηρεάζουν την κυκλοφορία στην πρωτεύουσα. Παράλληλα με την κίνηση στην αγορά, η οποία μειώθηκε από την έλλειψη ρευστότητας των καταναλωτών, και η κυκλοφορία στους δρόμους της Αθήνας κινείται ανάλογα με την ειδησεογραφία τις τελευταίας ημέρες. Η οικονομική πίεση και τα capital controls, που προκάλεσαν μεγάλη ανασφάλεια στους πολίτες της χώρας, αντικατοπτρίζεται στους δρόμους της Αθήνας.

Από την Παρασκευή 26 Ιουνίου, οπότε και ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός την πρόθεσή του να προχωρήσει στη διεξαγωγή δημοψηφίσματος, η εικόνα της πόλης άρχισε να αλλάζει δραματικά. Η πρώτη εργάσιμη ημέρα μετά το επίμαχο Σαββατοκύριακο, κατά το οποίο ανακοινώθηκε η τραπεζική αργία και η επιβολή του ορίου των 60 ευρώ στις αναλήψεις, βρήκε την πόλη σχεδόν παράλυτη. Οι δρόμοι είχαν ερημώσει, τα Ι.Χ. που κυκλοφορούσαν ήταν ελάχιστα, με το τοπίο να θυμίζει Δεκαπενταύγουστο προ 10ετίας, όταν ο κόσμος ακόμα έφευγε διακοπές. Ο πανικός του κόσμου ήταν διάχυτος. Απέφευγαν να χρησιμοποιούν τα Ι.Χ. τους για να μην καταναλώνουν βενζίνη υπό το άγχος ότι θα ξεμείνει η χώρα από καύσιμα. Η αδυναμία κατοχής μετρητών προκάλεσε τεράστια ανασφάλεια. Τις πρώτες ημέρες πολλοί πρατηριούχοι βενζίνης αρνούνταν να πωλούν καύσιμα με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα. Το ζήτημα ρυθμίστηκε βέβαια αρκετά γρήγορα, όταν διαπίστωσαν οι επαγγελματίες του κλάδου ότι θα τους επιβάλλονταν βαρύτατες κυρώσεις κατόπιν ελέγχων.

Παράλληλα, το μέτρο της δωρεάν επιβίβασης στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας παρείχε ακόμη ένα κίνητρο στους πολίτες να ακινητοποιήσουν τα οχήματά τους. Το πρώτο 3ήμερο εκείνης της εβδομάδας έμοιαζε με σκηνικό βγαλμένο από ταινία καταστροφής. Μόλις άνοιξαν οι τράπεζες για τους συνταξιούχους, η κατάσταση βελτιώθηκε, ελαφρώς όμως. Κανείς μπορούσε να βρει -νόμιμη- θέση στάθμευσης σε πολλά σημεία του κέντρου της Αθήνας χωρίς ιδιαίτερη ταλαιπωρία.

Οσο περνούσαν οι μέρες άρχισαν να κινούνται ολοένα και περισσότερα Ι.Χ. στους δρόμους της Αθήνας. Χωρίς όμως ο κυκλοφοριακός φόρτος το θυμίζει έστω και στο ελάχιστο τους συνήθεις ρυθμούς. Στα μέσα Ιουλίου τα τελευταία τέσσερα χρόνια η κίνηση στους δρόμους δεν περιορίζεται δραστικά. Φέτος η συμφόρηση στους δρόμους ήταν ιδιαίτερα περιορισμένη. Συγκοινωνιολόγοι επισημαίνουν ότι τις πρώτες ημέρες μετά την επιβολή του ελέγχου κεφαλαίων η κυκλοφορία μειώθηκε περισσότερο από 60%, ειδικά στο κέντρο της Αθήνας, ενώ ελαφρώς περιορισμένη ήταν στις γύρω περιοχές και στα προάστια της πόλης. Κατά τις ώρες αιχμής (νωρίς το πρωί από τις 7.30 π.μ. έως τις 9.30 π.μ. και το απόγευμα μεταξύ 5 μ.μ. και 7 μ.μ.), εξηγούν οι συγκοινωνιολόγοι, η κυκλοφορία ήταν πιο έντονη, αλλά σαφώς πολύ πιο περιορισμένη σε σύγκριση με τις κανονικές συνθήκες. Η μέση ταχύτητα κίνησης των οχημάτων αυξήθηκε κατά 25%-35%, ποσοστό εντυπωσιακό για μια πόλη σε κυκλοφοριακές συνθήκες ασφυξίας.

Το γεγονός ότι οι δύσκολες χρηματοπιστωτικές αλλά και πολιτικές συνθήκες βρήκαν τους Ελληνες εν μέσω θέρους επηρέασε και την κίνηση των Ι.Χ. στο εθνικό οδικό δίκτυο. Οι συγκοινωνιολόγοι εκτιμούν ότι η μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου άγγιξε το 16% μεσοσταθμικά σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας. Υπήρχαν μάλιστα ημέρες κατά τις οποίες η κυκλοφορία μειώθηκε ακόμη και κατά 25% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014.