Προς ριζική αναδιάρθρωση ο ΟΑΣΑ

Προς ριζική αναδιάρθρωση ο ΟΑΣΑ

2' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στη ριζική αναδιάρθρωση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών θα κληθεί να προχωρήσει η επόμενη κυβέρνηση, δεσμευόμενη από τη ρητή πρόβλεψη του τρίτου μνημονίου. Παρά το γεγονός ότι η εξυγίανση του ΟΑΣΑ έχει βρεθεί στο επίκεντρο πολλών υπουργών Μεταφορών – Υποδομών εδώ και τέσσερα χρόνια, ουδείς κατάφερε να οδηγήσει τον Οργανισμό σε θετική οικονομική τροχιά. Οι πρώτες αλλαγές ήρθαν με την οριζόντια μείωση των αποδοχών των εργαζομένων στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα, τις ειδικές προβλέψεις για τους εργαζομένους των συγκοινωνιακών εταιρειών, τις αλλαγές εντός του ΟΑΣΑ μέσω τροποποίησης των οργανογραμμάτων κ.ο.κ. Γεγονός, πάντως, παραμένει ότι παρά τις περικοπές και τις αλλαγές στην αναδιάρθρωση της εταιρείας και των θυγατρικών της (ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ) με εξαίρεση τη ΣΤΑΣΥ που διαχειρίζεται τα μέσα σταθερής τροχιάς, η εικόνα των συγκοινωνιακών εταιρειών δεν είναι η επιθυμητή. Τα δρομολόγια των λεωφορείων και τρόλεϊ έχουν περικοπεί σε μεγάλο βαθμό, τα υφιστάμενα δρομολόγια εκτελούνται με σημαντικές καθυστερήσεις και η συνολική ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών βαίνει συνεχώς επιδεινούμενη.

Στο μεταξύ, εν αμφιβόλω τίθεται και η περυσινή μείωση στην τιμή των εισιτηρίων. Το τρίτο μνημόνιο προβλέπει αύξηση του συντελεστή έμμεσης φορολόγησης στις συγκοινωνίες (ΦΠΑ 23% από 13%), ο οποίος μέχρι στιγμής δεν έχει ενσωματωθεί στην τιμή του εισιτηρίου. Σε περίπτωση που δεν επιβαρύνει τελικώς τον επιβάτη, θα περιορίσει σημαντικά τα έσοδα των εταιρειών, οι οποίες θα πρέπει να αποδίδουν μεγαλύτερο μέρος της τελικής τιμής στο κράτος με τη μορφή ΦΠΑ.

Στο μεταξύ, τα οικονομικά των εταιρειών είναι σε τόσο κακή κατάσταση, που δεν είναι βέβαιο ότι καθίσταται δυνατή η διατήρηση της τιμής του εισιτηρίου στα σημερινά επίπεδα. Σημειώνεται, μάλιστα, ότι η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών διεμήνυε ότι δεν είναι δυνατόν να αντεπεξέλθουν οι πάροχοι συγκοινωνιακών υπηρεσιών στο σημερινό κόμιστρο, το οποίο θα πρέπει να αναπροσαρμοστεί. Οι εξαγγελίες ήθελαν κλιμακωτή τιμολόγηση για διαφορετικές ομάδες πληθυσμού, που θα επιβάρυναν τους θεωρητικώς ισχυρότερους οικονομικά και θα διευκολύνονταν οι αδύναμοι. Δεν κατέστη σαφές πώς θα μπορούσε να γίνει αυτό, ούτε τα κριτήρια με τα οποία θα επιλέγονταν οι θεωρούμενοι οικονομικά ισχυροί. Ωστόσο, ο προγραμματισμός ήθελε αυξήσεις, έστω και υπό τον μανδύα της αναπροσαρμογής.

Στο μεταξύ, σε εξέλιξη βρίσκεται το έργο του αυτόματου συστήματος συλλογής κομίστρου, το οποίο προβλέπει να τοποθετηθούν μπάρες στους κλειστούς σταθμούς (μετρό, ΗΣΑΠ) που θα επιτρέπουν τη διέλευση μόνο με την επίδειξη εισιτηρίου. Από τη μία το κλειστό σύστημα εκμηδενίζει πρακτικά την εισιτηριοδιαφυγή –πληγή για τα έσοδα των εταιρειών–, από την άλλη επιτρέπει την κλιμακωτή τιμολόγηση ανάλογα με τη διαδρομή. Πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι στην πρόθεση του υπουργείου Υποδομών η εφαρμογή της κλιμακωτής τιμολόγησης των επιβατών ανάλογα με τη διανυόμενη απόσταση, ωστόσο προϋποθέτει πρόσθετα συστήματα και τεχνική υποδομή που απαιτούν πόρους.

Παράλληλα, μεταξύ των προβλέψεων του νέου σχεδίου αναδιάρθρωσης του ΟΑΣΑ είναι η αύξηση των εσόδων των εταιρειών και η μείωση του λειτουργικού τους κόστους. Ετσι, προγραμματίζεται ξανά η εκπόνηση μελέτης που θα καταδείξει τις αδυναμίες της υφιστάμενης εταιρικής δομής του Οργανισμού και θα προτείνει τις βέλτιστες δυνατές λύσεις, με παραδείγματα από την Ευρώπη.

Την ίδια στιγμή, παρά τη συγχώνευση των συγκοινωνιακών εταιρειών, η οποία έχει προηγηθεί, αναμένεται να μετασχηματιστούν –εκ νέου– σε μία οι οικονομικές διευθύνσεις και οι υπηρεσίες πληροφορικής με στόχο να λειτουργήσει ενοποιημένο πληροφοριακό σύστημα. Αλλαγές προβλέπονται και στο σύστημα προμηθειών, το οποίο θα διαχειρίζεται ενοποιημένη, κεντρική υπηρεσία για όλες τις εταιρείες. Επίσης, θα τροποποιηθεί ο τρόπος διαχείρισης του στόλου, των αμαξοστασίων, της συντήρησης με στόχο την ενίσχυση του πλέγματος δρομολογίων χωρίς αυτό να προσθέσει βάρη στα οικονομικά του Οργανισμού.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή