ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εχασαν πάλι τη «μάχη» της ιθαγένειας

echasan-pali-ti-machi-tis-ithageneias-2101219

Από τεστ ανάγνωσης και γραφής πέρασε η 27χρονη Λ.Τ., αλβανικής καταγωγής, αν και έχει τελειώσει ελληνικό σχολείο και πανεπιστήμιο, για να αποκτήσει την ελληνική ιθαγένεια. Ομως, παρά τους επαίνους για τις επιδόσεις της στις εξετάσεις για την απόκτηση ιθαγενείας (μέσω πολιτογράφησης), και πάλι δεν «τα κατάφερε», αφού η προκήρυξη εκλογών «πάγωσε» τη διαδικασία απόδοσης ιθαγενείας. Πρόκειται για την ακύρωση 600 αποφάσεων που είχαν λάβει υπογραφή, ενώ υπολογίζεται ότι πάνω από 50.000 άτομα περιμένουν στη σειρά, πολλοί για δεκαετίες.

Παρά τις υποσχέσεις και τις δεσμεύσεις της προηγούμενης κυβέρνησης για απόδοση ιθαγενείας στα παιδιά μεταναστών που έχουν τελειώσει ελληνικό σχολείο, μια ρύθμιση της τέως αναπληρώτριας υπουργού Μεταναστευτικής Πολιτικής Τασίας Χριστοδουλοπούλου, δυσκόλεψε ακόμη περισσότερο τη διαδικασία. Συγκεκριμένα, η ίδια αποφάσισε ότι η απόδοση ιθαγενείας με διαδικασία πολιτογράφησης θα πρέπει να ελέγχεται και από τον υπουργό (ενώ πριν η υπογραφή ήταν σε επίπεδο γενικού διευθυντή). Η μεταφορά της αρμοδιότητας σε επίπεδο υπουργού οδήγησε σε μεγαλύτερη καθυστέρηση. Εκατοντάδες φάκελοι στοιβάζονταν στο γραφείο της υπουργού για υπογραφή. Λίγο πριν από την αποχώρησή της, η κ. Χριστοδουλοπούλου υπέγραψε περίπου 600 αποφάσεις απόδοσης ιθαγενείας. Η Λ.Τ. ήταν ανάμεσα σε αυτούς που επιτέλους «κέρδισαν» τη μάχη με την ελληνική γραφειοκρατία ή έτσι νόμιζε. Προκηρύχθηκαν οι εκλογές και οι αποφάσεις επέστρεψαν γιατί πρέπει να υπογραφούν ξανά από τον νέο υπουργό. «Περίμενα τόσο καιρό, θα περιμένω λίγο ακόμη», λέει η Λ.Τ.

Περιμένει πολλά χρόνια, όπως και χιλιάδες άλλα παιδιά μεταναστών. Ηρθε στην Ελλάδα το 1997 μέσω της διαδικασίας οικογενειακής επανένωσης, όταν ήταν 9 χρόνων. Εφυγε από την Αλβανία Μάρτιο, λίγο πριν ολοκληρώσει την τρίτη δημοτικού. Τον Σεπτέμβριο βρέθηκε σε ένα σχολείο στην ελληνική επαρχία, έχοντας διαβάσει λίγο ελληνικά το καλοκαίρι από ένα εγχειρίδιο. «Εκανα παρέες και έμαθα γρήγορα. Οταν είσαι μικρό παιδί, σε τραβάει το ρεύμα», λέει. Καλή μαθήτρια, έδωσε Πανελλήνιες και πέρασε στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών στο Πάντειο στην Αθήνα. Και τότε κατάλαβε… «Οταν είσαι μαθητής, δεν καταλαβαίνεις τι χρειάζονται τα χαρτιά. Στο πρώτο έτος, με βάση εισοδηματικά κριτήρια θα έπρεπε να πάρω επίδομα. Φυσικά, δεν το πήρα. Ηθελα να κάνω αίτηση για απόκτηση ιθαγενείας με πολιτογράφηση, αλλά χρειάζονταν 1.500 ευρώ».

Το 2010 ο νόμος 3838 (νόμος Ραγκούση) έθετε ως κριτήριο για την απόκτηση της ελληνικής ιθαγενείας την εξαετή φοίτηση σε ελληνικό σχολείο. «Εγώ μπορούσα να υποβάλω αίτηση, όχι όμως και ο αδελφός μου που είχε έρθει στην Ελλάδα όταν ήταν 14 χρόνων. Ημουν από τους πρώτους που κατέθεσα τα δικαιολογητικά μου». Ενα χρόνο αργότερα, ο φάκελος με τα δικαιολογητικά για την αίτηση επιστρέφεται από την Περιφέρεια γιατί απλώς δεν περιείχε την αίτηση, την οποία η αρμόδια υπάλληλος είχε ξεχάσει να επισυνάψει. Επίσης, είχε λάθος παράβολο. «Υπέβαλα ξανά την αίτηση το φθινόπωρο του 2012». Ομως η διάταξη του νόμου κρίθηκε αντισυνταγματική και οι διαδικασίες «πάγωσαν». «Περίμενα όλο το 2013 ότι θα καλυπτόταν το νομικό κενό. Ομως δουλεύω και χρειάζομαι τα χαρτιά. Ετσι αποφάσισα να υποβάλω αίτηση απόκτησης ιθαγενείας μέσω πολιτογράφησης. Τον Ιανουάριο του 2015 με κάλεσαν για συνέντευξη. Εχω πτυχίο ελληνικού Πανεπιστημίου και όμως, με έβαλαν να περάσω τεστ ανάγνωσης και γραφής. Στο τέλος με ρώτησαν γιατί θέλω την ελληνική ιθαγένεια. Αισθάνθηκα πολύ άσχημα… Ζω εδώ, σπούδασα εδώ, δουλεύω εδώ. Η ιθαγένεια είναι η ολοκλήρωση της ένταξης. Θέλω να μπορώ να ψηφίσω και να ταξιδέψω». Το χαρτί που ήρθε στο σπίτι της μετά τη συνέντευξη ήταν γεμάτο επαίνους. «Σκέφτηκα, επιτέλους τα κατάφερα». Μέχρι που ήρθαν οι εκλογές…