Το γλυπτό που δεν άντεξε τον «δρόμο» και «κρύφτηκε» στο μουσείο

Το γλυπτό που δεν άντεξε τον «δρόμο» και «κρύφτηκε» στο μουσείο

2' 21" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Θεσσαλονίκη δεν στρέφει την πλάτη της μόνο στο παρελθόν αλλά και στο μέλλον. Πώς αλλιώς να εξηγήσει κανείς το εκτεταμένο φαινόμενο βανδαλισμού σε φορείς μνήμης στον δημόσιο χώρο; Οι καταστροφές είτε με γκράφιτι είτε με λεηλασίες δεν έχουν τελειωμό και οι εκτελεστές συνεχίζουν ανενόχλητα το έργο τους. Σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία, σε βυζαντινές εκκλησίες και ιστορικά κτίρια, στους δείκτες μνήμης, στα θεματικά πάρκα αδελφοποιημένων πόλεων, στον εξοπλισμό της νέας παραλίας και σε υπαίθρια γλυπτά. Το πάρκο Δυρραχίου Αλβανίας απέναντι από τον σιδηροδρομικό σταθμό έπεσε θύμα βανδαλισμού την επομένη των εγκαινίων του (Οκτώβριος 2014) ενώ το πρόσφατο κρούσμα λεηλασίας στο υπαίθριο γλυπτό Inukshuk στο «πάρκο του Καναδά» εκθέτει τη χώρα μας διεθνώς.

Δεν έχουν περάσει ούτε δύο χρόνια (24/1/2014) από την τοποθέτησή του σε κεντρικό σημείο της Θεσσαλονίκης και η ανθρωπόμορφη κατασκευή από λαξευμένες πέτρες -έργο του γλύπτη και αρχιτέκτονα Γιώργου Παυλίδη- ελάχιστα παρέμεινε στην ολοκληρωμένη του μορφή. Αγνωστοι αφαιρούσαν τις πέτρες και -παρά τις προσπάθειες υπαλλήλων του δήμου να το αποκαταστήσουν- οι λεηλασίες ήταν αλλεπάλληλες. Το γλυπτό, παρά τη συμβολική του σημασία, διαλύθηκε και ξαναστήθηκε τόσες φορές, με αποτέλεσμα ο πρέσβης του Καναδά Robert W. Peck να ζητήσει την απομάκρυνσή του. Το αίτημα έγινε δεκτό από το δημοτικό συμβούλιο και το Inukshuk -στη γλώσσα των ιθαγενών της φυλής Inuit σημαίνει «με τη μορφή ανθρώπου»- βρήκε ένα νέο φιλόξενο και ασφαλές σημείο στον κήπο του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης όπου και εγκαταστάθηκε χθες, παρουσία του πρέσβη του Καναδά Robert W. Peck, του δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη και της διευθύντριας του ΑΜΘ Τζένης Αδάμ Βελένη.

Η αρχική του θέση στη συμβολή των οδών Αγίας Σοφίας και Μακένζι Κινγκ δεν ήταν τυχαία. Ο δρόμος φέρει τιμητικά το όνομα του 10ου πρωθυπουργού του Καναδά για την ανθρωπιστική του βοήθεια προς την Ελλάδα μέσω του Ελληνικού Ταμείου Αρωγής Πολέμου την περίοδο της γερμανικής κατοχής (1942-1945). Το Inukshuk, οι μαρμάρινες πλάκες με μια τρίγλωσση αναφορά στη ζωή και το έργο του φιλέλληνα Γουίλιαμ Λάιον Μακένζι Κινγκ, και ο Δείκτης Μνήμης (δωρεά της πρεσβείας του Καναδά και της καναδικής εταιρείας McCain Foods) σφράγισαν τις 70χρονες σχέσεις ανάμεσα στον Καναδά και την Ελλάδα. Αν για τους αυτόχθονες Inuit τα ανθρωπόμορφα πέτρινα ορόσημα με την ασύμμετρη προεκβολή του ενός μπράτσου καθοδηγούσαν τους ταξιδιώτες σε τόπους προορισμού, σήμερα συμβολίζουν την αλληλεγγύη και την αλληλοϋποστήριξη. «Οταν η κοιτίδα του ευγενέστερου πολιτισμού που γνώρισε η ανθρωπότητα, η χώρα στην οποία οφείλουμε μια ανώτερη και ομορφότερη ζωή, υφίσταται τέτοια επίθεση, η θέση όλων των πραγματικών ανθρώπων είναι στο πλευρό της», γράφει στην ενημερωτική πινακίδα.

Η σύγχρονη ευγένειά μας έφτασε ώς τα καναδικά ΜΜΕ από ομάδα Καναδών δημοσιογράφων που βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη με αφορμή την έκθεση «Οι Ελληνες: από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» στην καναδική πρωτεύουσα. Τα δημοσιεύματα ωστόσο κατέληξαν να εκθειάζουν τη «συγγνώμη» ενός Ελληνα δημάρχου (του Γιάννη Μπουτάρη) για τη συμπεριφορά των Ελλήνων βανδάλων. Μια συγγνώμη όμως δεν σώζει την εικόνα μας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή