City Break, Athens

4' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Είναι Δευτέρα, μέσα Οκτωβρίου, ο καλοκαιρινός καιρός επιμένει και η τουριστική κίνηση στην πρωτεύουσα καλά κρατεί. Μια βόλτα γύρω στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου ή στα στενά της Πλάκας και στο Μοναστηράκι το αποδεικνύει. Ευρωπαίοι, Ασιάτες, Αυστραλοί, Καναδοί ανηφορίζουν στον Ιερό Λόφο για να δουν τον Παρθενώνα, σχηματίζουν ουρά στα ταμεία του Μουσείου Ακρόπολης, υψώνουν σέλφι στικ για πιο θεαματικές φωτογραφίες, απολαμβάνουν τη θέα της πόλης από τα Αναφιώτικα, τη… μυστική γειτονιά της Αθήνας που διάβασαν σε κάποιον ψαγμένο οδηγό.

Η Βιρτζίλια και ο Φραντζέσκο από το Κόμο της Βόρειας Ιταλίας έφτασαν στην Αθήνα με απευθείας πτήση από το Μιλάνο, νοίκιασαν αυτοκίνητο και, αφού επισκέφτηκαν πρώτα τα Μετέωρα και τους Δελφούς, επέστρεψαν στην πόλη για να της αφιερώσουν ένα τριήμερο και να τη γνωρίσουν καλύτερα. Το ίδιο και ο Στιβ με τη Μάρθα από τον Καναδά, οι οποίοι ήρθαν για πρώτη φορά στην Ευρώπη, και μάλιστα για μήνα του μέλιτος. Το ταξίδι τους περιλάμβανε τρεις μέρες στο Παρίσι, άλλες τρεις στην Αθήνα και μία εβδομάδα στη Σαντορίνη. «Τυχεροί είστε εσείς οι Ευρωπαίοι. Μπορείτε μέσα σε λίγες ώρες να βρίσκεστε σε τόσο διαφορετικά μεταξύ τους μέρη. Για μας, η κοντινότερη χώρα για ταξίδι στο εξωτερικό είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες. Και αυτό είναι πολύ βαρετό», σχολιάζει ο Στιβ καθώς περπατάμε παρέα στην Πλάκα.

«Η Αθήνα έχει πολλά όμορφα σημεία, έντονη νυχτερινή ζωή ακόμη και μεσοβδόμαδα (!) και, το σημαντικότερο, είναι ασφαλής προορισμός για τους τουρίστες». Αυτό είναι το γενικό συμπέρασμα στο οποίο καταλήγουν οι περισσότεροι επισκέπτες της τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τον Ansel Mullins, συνιδρυτή της εταιρείας Culinary Backstreets που διοργανώνει γαστρονομικά τουρ στο κέντρο της πόλης. «Οι κάτοικοί της είναι εξωστρεφείς και οι περισσότεροι μιλούν πολύ καλά Αγγλικά. Επίσης είναι μια πόλη με δυνατότητες: έχει ένα τεράστιο παραλιακό μέτωπο, ελάχιστα γνωστό και αξιοποιημένο (σε αντίθεση με τη Βαρκελώνη, για παράδειγμα), που θα μπορούσε να της δώσει ακόμη περισσότερες διανυκτερεύεις. Μέχρι στιγμής η εικόνα που έχει αναπτύξει με επιτυχία είναι μιας χιπ πρωτεύουσας (ένα… άλλο Βερολίνο), με ένα ενδιαφέρον κέντρο (που δεν έχει μονάχα αρχαία μνημεία), το οποίο όμως είναι μικρό, οπότε οι δυο-τρεις ημέρες είναι αρκετές», προσθέτει ο Ansel.

Από τον Μάρτιο του 2012, πάντως, οπότε η Culinary Backstreets έχει παρουσία στην Αθήνα (η μητρική εταιρεία βρίσκεται στην Κωνσταντινούπολη), οι κρατήσεις έχουν πολλαπλασιαστεί και αυτό δεν μπορεί παρά να είναι απόρροια του αυξημένου αριθμού τουριστών που έρχονται και μένουν έστω και για λίγο στην Αθήνα.

Η αλήθεια των αριθμών

Τα στοιχεία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών είναι διαφωτιστικά: 3.045.801 ξένοι επισκέπτες προσγειώθηκαν στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο της φετινής χρονιάς, εκ των οποίων έμειναν στην πρωτεύουσα 2.072.000, δηλαδή 273.300 επιβάτες περισσότεροι από ό,τι το αντίστοιχο διάστημα του 2014. Από αυτούς τώρα που ήρθαν στην Αθήνα, 1.078.674 (ήτοι 199.000 περισσότεροι από πέρυσι) έμειναν για λίγο στην πόλη και έπειτα συνέχισαν προς άλλους εγχώριους προορισμούς, ενώ 993.395 (74.300 περισσότεροι από το 2014) την επέλεξαν ως τελικό προορισμό. Συμπληρωματικά, η Ενωση Ξενοδόχων Αττικής είδε το πρώτο οκτάμηνο του 2015 να σημειώνονται καλύτερες πληρότητες στα ξενοδοχεία-μέλη της από την αντίστοιχη περίοδο του 2014 – αντίστοιχες με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως το Παρίσι, το Μόναχο και η Βαρκελώνη, χωρίς ωστόσο και τις ανάλογες εισπράξεις, δεδομένων των πολύ χαμηλότερων τιμών.

«Η Αθήνα έχει να δώσει πολλά στον ταξιδιώτη που θα έρθει για ένα τριήμερο και πράγματι η κίνηση είναι αυξημένη», επιβεβαιώνει με τη σειρά του ο Τιμ Ανανιάδης, γενικός διευθυντής των ξενοδοχείων «Μεγάλη Βρεταννία» και «King George». «Πιστεύω επίσης ότι θα συνεχιστεί η ανοδική πορεία που έχουμε – το επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία που ήδη υπάρχουν για την επόμενη χρονιά με κρατήσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Λατινική Αμερική, την Κίνα και τη Μέση Ανατολή». Ειδικά οι Αραβες είναι ένα κοινό που έχει αρχίσει να έρχεται στην Αθήνα για city break με τη στενή έννοια της ολιγοήμερης απόδρασης σε μια πόλη για ψώνια και ψυχαγωγία. «Πλέον υπάρχουν πολλές απευθείας πτήσεις από Ντουμπάι, Αμπου Ντάμπι, Ντόχα κ.ά., τους αρέσει ο καιρός μας και συγχρόνως σχεδόν όλο το χρόνο οι τιμές μας είναι χαμηλότερες και αρκετά συμφέρουσες», συμπληρώνει ο κ. Ανανιάδης.

Πράγματι, οι καλύτερες τιμές σε συνδυασμό με την πιο αισιόδοξη εικόνα που άρχισε να εκπέμπει η πόλη μετά το 2011 και το 2012, που ήταν οι δύο χειρότερες χρονιές της (οπότε και φάνηκαν τα αποτελέσματα των πρώτων χρόνων της κρίσης), αλλά και η παρουσία περισσότερων αεροπορικών εταιρειών μαζί με την αύξηση των προορισμών της Aegean, είναι από τους λόγους που οδήγησαν στην ανοδική πορεία που παρουσιάζει ξανά η πρωτεύουσα, σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Βασιλικό, ιδιοκτήτη του ξενοδοχειακού ομίλου Airotel και πρόεδρο της Ενωσης Ξενοδόχων Αττικής. «Κι εμείς ως Ενωση, όμως, κάναμε ό,τι ήταν δυνατό», δεν παρέλειψε να προσθέσει. «Τα τελευταία χρόνια, μέσω ενός δικτύου συνεργατών που δημιουργήσαμε, φιλοξενήσαμε περισσότερους από 1.800 ταξιδιωτικούς πράκτορες, μπλόγκερ και δημοσιογράφους από όλο τον κόσμο».

«Η Αθήνα άλλωστε», συνεχίζει, «διαθέτει ένα ισχυρό ξενοδοχειακό προϊόν -παρά το γεγονός ότι από το 2004 έχουν κλείσει γύρω στις 90 μονάδες-, παραμένει φθηνή, έχει παραλίες και νησιά σε απόσταση αναπνοής. Πόσοι γνωρίζουν ότι μπορούν από το κέντρο της να βρεθούν στην Αίγινα μέσα σε μία ώρα;» Επιδέχεται, ωστόσο, βελτιώσεων και κυρίως πρέπει να υπάρξει συντονισμός για να λειτουργεί το προϊόν καλύτερα. «Να καθοριστεί, για παράδειγμα, ένα διευρυμένο εμπορικό κέντρο πέριξ του Συντάγματος, όπου τα μαγαζιά θα παραμένουν ανοιχτά και τις Κυριακές, όπως συμβαίνει και σε άλλους τουριστικούς προορισμούς της χώρας. Ή να υπάρχει δυνατότητα να βγάζουμε ηλεκτρονικά εισιτήρια για μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, ώστε να προσφέρεται καλύτερη εξυπηρέτηση στους πελάτες μας».

Η συζήτηση είναι μεγάλη και τα ερωτήματα που τίθενται πολλά: Η Εθνική Πινακοθήκη πότε θα ανοίξει ξανά; Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης; Το Ελληνικό; Εχουν περάσει 15 χρόνια από τότε που απομακρύνθηκε το αεροδρόμιο.

«Η Αθήνα έχει ζήτηση», κλείνει την κουβέντα ο κ. Βασιλικός. «Στο χέρι μας είναι να δράσουμε από κοινού και να την απογειώσουμε. Αυτήν τη στιγμή, για κάθε ευρώ που ξοδεύεται στο ξενοδοχείο καταναλώνονται 4 στην πόλη. Γιατί τα 4 ευρώ να μην γίνουν 6 ή και περισσότερα;»

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή