ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Βιοτεχνία πλαστών πιστοποιητικών για τη ΔΕΗ

viotechnia-plaston-pistopoiitikon-gia-ti-dei

Κατά 50% σε σχέση με το σύνολο του Οκτωβρίου αυξήθηκαν οι διακανονισμοί καταναλωτών για την αποπληρωμή λογαριασμών ρεύματος μέσα στις πρώτες 12 ημέρες του Νοεμβρίου, αυξάνοντας τις εισπράξεις της ΔΕΗ, το ίδιο διάστημα, σε ποσοστό 20%. Πρόκειται για τα πρώτα αποτελέσματα της προσπάθειας που έχει ξεκινήσει η διοίκηση της ΔΕΗ για τον περιορισμό των ανεξόφλητων οφειλών, που κινούνται στο αστρονομικό ποσό των 2,3 δισ. ευρώ, καθώς υπό την απειλή της διακοπής του ρεύματος, οι καταναλωτές σπεύδουν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους. Η προσπάθεια αυτή ξεκίνησε λίγο πριν από το καλοκαίρι, ανεκόπη λόγω των capital controls και επανεκκινήθηκε στις αρχές Οκτωβρίου, με την προσεκτική καταγραφή, μέσω ηλεκτρονικού συστήματος, οφειλετών με υψηλές καταναλώσεις και υψηλά χρέη, προκειμένου το «σαφάρι» που θα ακολουθούσε στη συνέχεια να έχει και χαρακτηριστικά κοινωνικής ευαισθησίας. Περί τα τέλη Οκτωβρίου παραδόθηκε στον ΔΕΔΔΗΕ ο πρώτος κατάλογος αυτής της κατηγορίας οφειλετών, με εντολή να προχωρήσει σε 100.000 διακοπές ρεύματος σε όλη τη χώρα. Ο ρυθμός βρήκε απροετοίμαστο τον ΔΕΔΔΗΕ που τρέχει για να συγκροτήσει τα απαραίτητα συνεργεία, αφού τα τελευταία χρόνια, λόγω ύφεσης, είχε χαλαρώσει όλο το σύστημα, κατάσταση που ευνόησε ιδιαίτερα τους κάθε λογής «μπαταχτσήδες».

Μαζί με τις μαζικές διακοπές ρεύματος όμως, αυξήθηκαν αίφνης και οι καταναλωτές που φιλοξενούν σπίτι τους άτομα που χρήζουν μηχανικής υποστήριξης. Η συγκεκριμένη κατηγορία καταναλωτών εντάσσεται μαζί με άλλες ευαίσθητες ομάδες πληθυσμού (χαμηλά εισοδήματα, μακροχρόνια άνεργοι κ.λπ.) στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ) το οποίο παρέχεται σε χαμηλή τιμή και προστατεύει από τη διακοπή της ηλεκτροδότησης ακόμη και σε περίπτωση ανεξόφλητων οφειλών.

Είναι ενδεικτικό το περιστατικό που είδε το φως της δημοσιότητας με ιδιοκτήτη ακινήτου στην Αθήνα, που δήλωσε ότι του κόπηκε η παροχή ενώ χρήζει μηχανικής υποστήριξης. Η ΔΕΗ διέψευσε τους ισχυρισμούς του, ενώ όπως αναφέρουν αρμόδια στελέχη της επιχείρησης, από την ημέρα έναρξης των διακοπών, οι περισσότεροι οικιακοί πελάτες στους οποίους έγινε διακοπή λόγω οφειλών καταφεύγουν στη συγκεκριμένη δικαιολογία ζητώντας να τους επανασυνδεθεί το ρεύμα, χωρίς να κάνουν διακανονισμό. Αναφέρουν μάλιστα ότι σε μία περίπτωση στην Κηφισιά, ύστερα από αυτοψία, διαπιστώθηκε ότι δεν συνέτρεχε κανένας λόγος επανασύνδεσης, καθώς δεν υπήρχε άτομο που να χρήζει μηχανικής υποστήριξης. Γύρω από το ΚΟΤ έχει αναπτυχθεί «φάμπρικα» έκδοσης πλαστών πιστοποιητικών μηχανικής υποστήριξης, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται ως δικαιούχοι «έχοντες», με βίλες πολλών τετραγωνικών, πισίνες και γήπεδα τένις, όπως βίλα στη Ν. Ερυθραία 500 τ.μ. με απλήρωτο λογαριασμό άνω των 200.000 ευρώ. Η αρμόδια υπηρεσία της ΔΕΗ παρέπεμψε το θέμα στη Γ.Γ. Εσόδων, όπου διαπιστώθηκε ότι, ενώ βάσει τεκμηρίων θα έπρεπε να δηλώνει εισόδημα 40.000 ευρώ, δήλωνε άνεργος και η βίλα των 500 τ.μ. εμφανιζόταν ως διαμέρισμα 99 τ.μ. Η ΔΕΗ έκανε αίτημα προς τη Γ.Γ. Εσόδων για απένταξη από το ΚΟΤ τον περασμένο Ιούνιο χωρίς μέχρι σήμερα να έχει προχωρήσει η διαδικασία.

Αναφέρουν επίσης περίπτωση ρευματοκλοπής επαγγελματία ειδών ζαχαροπλαστικής στην Κρήτη που χρωστούσε στη ΔΕΗ πάνω από 90.000 ευρώ. Υπάλληλος της ΔΕΗ τον έθεσε υπό παρακολούθηση και συνελήφθη την ώρα που άνοιγε με αντικλείδι τον υποσταθμό της περιοχής. Ακολούθησε αυτόφωρο και δικαστήριο, το οποίο όπως τον απήλλαξε, αφού προηγουμένως αποπλήρωσε την οφειλή του. Μόνο από τις ρευματοκλοπές οι απώλειες εσόδων της ΔΕΗ υπολογίζονται στα 80 εκατ. ευρώ, ενώ το κόστος του ΚΟΤ, ύψους 150 εκατ. ευρώ ετησίως, επιμερίζεται στο σύνολο των υπολοίπων καταναλωτών μέσω των τιμολογίων.

Εμπλοκή υπαλλήλων

Από τη μέχρι στιγμής έρευνα της ΔΕΗ, φαίνεται να προκύπτει σοβαρή εμπλοκή υπαλλήλων και στελεχών του ΔΕΔΔΗΕ στα φαινόμενα ρευματοκλοπών και επανασύνδεσης του ρεύματος σε «έχοντες» καταναλωτές, οι οποίοι χρησιμοποιούν ακόμη και πρακτικές εκφοβισμού. Για υπόθεση αλυσίδας εστίασης στην Αττική, που τέθηκε στο στόχαστρο της ΔΕΗ, απειλές δέχθηκαν δύο διευθυντικά στελέχη της επιχείρησης.

Κι ενώ η επιχείρηση προσπαθεί να περιορίσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, ο υπουργός Ενέργειας Π. Σκουρλέτης παραδίδει μαθήματα «κοινωνικής ευαισθησίας» στη διοίκησή της και ζητεί από τη μια να μην υπάρχουν κοινωνικές αδικίες κι από την άλλη να μην κόβεται το ρεύμα στους αγρότες γιατί… δεν θα δουλεύουν οι συναγερμοί των εγκαταστάσεων – από τους 210.000 καταναλωτές με μειωμένο αγροτικό ρεύμα, μόνο 160.000 προσκόμισαν δικαιολογητικά.