ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αμεση ανάλυση: Το υψηλό κόστος της κυβερνητικής αδράνειας στην Ειδομένη

amesi-analysi-to-ypsilo-kostos-tis-kyvernitikis-adraneias-stin-eidomeni-2113673

Η σιδηροδρομική γραμμή στην Ειδομένη άνοιξε λίγο πριν τις δώδεκα το μεσημέρι της Τετάρτης, με την αναίμακτη επέμβαση από νωρίς το πρωί της αστυνομίας και την απομάκρυνση των οικονομικών μεταναστών που την είχαν αποκλείσει με αίτημα να τους επιτραπεί η διέλευση στην ΠΓΔΜ.

Τώρα καλούνται οι αρμόδιες αρχές, να απαντήσουν στο ερώτημα γιατί έπρεπε να περάσουν είκοσι μέρες για να αποκατασταθεί η κυκλοφορία των τρένων και η ομαλή διακίνηση των εμπορευμάτων, παραμονές μάλιστα των χριστουγεννιάτικων εορτών οπότε οι ανάγκες της αγοράς εμφανίζονται αυξημένες.

Ήταν στις 19 Νοεμβρίου όταν εξαγριωμένοι Ιρανοί, Μαροκινοί, Πακιστανοι, κ.α. οικονομικοί μετανάστες, στους οποίους οι αρχές της πΓΔΜ δεν επέτρεπαν την είσοδο στην επικράτεια τους για να συνεχίσουν από εκεί στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, κατέλαβαν την σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα της ουδέτερης ζώνης και εγκαταστάθηκαν εκεί, αποκλείοντας την κίνηση αμαξοστοιχιών προς και από την Ειδομένη. Αίτημά τους ήταν να τύχουν της ίδιας μεταχείρισης με τους πολιτικούς πρόσφυγες από τις εμπόλεμες περιοχές της Συρίας, Ιράκ, Αφγανιστάν, που συνέχιζαν απρόσκοπτα την διαδρομή.

Είχαν εγκαταστήσει μάλιστα μικρές σκηνές και παραπήγματα πάνω στην σιδηροδρομική γραμμή όπου κοιμούνταν ενώ ξήλωναν και ξύλινους στρωτήρες που σταθεροποιούν τις ράγες, τους οποίους χρησιμοποιούσαν ως καυσόξυλα για να ζεσταθούν.

Από την ημέρα εκείνη, η Ελλάδα αποκόπηκε σιδηροδρομικώς από την Κεντρική Ευρώπη. Φορτία που διακινούνταν μέσω του λιμανιού της Θεσσαλονίκης αλλά και αυτού του Πειραιά με προορισμό τις χώρες της βαλκανικής και της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης, καθηλώθηκαν.

Το ίδιο και εμπορεύματα προερχόμενα από την Ευρώπη με προορισμό την ελληνική αγορά ή για τις χώρες της Μέσης Ανατολής και της Μαύρης Θάλασσας, εκατοντάδες βαγόνια, πολλά με ευπαθή προϊόντα, καθηλώθηκαν στην Θεσσαλονίκη, την Αθήνα, την Γευγελή, τα Σκόπια, το Βελιγράδι, περιμένοντας να απελευθερωθεί η γραμμή στην Ειδομένη για να φτάσουν στον προορισμό τους.

Καθώς περνούσαν οι μέρες ο αντίκτυπος στην αγορά άρχισε να γίνεται αισθητός. Το πλήγμα στην οικονομία μέρα με τη μέρα γινόταν όλο και πιο μεγάλο. Παραγγελίες στο εξωτερικό ακυρώνονταν, ρήτρες εις βάρος ελληνικών επιχειρήσεων ενεργοποιούνταν, η αξιοπιστία των ελληνικών εξαγωγών πριονιζόταν στο εξωτερικό, το κόστος μεταφοράς μέσω Βουλγαρίας ανέβαζε στα ύψη τις τιμές, ο επιχειρηματικός και εμπορικός κόσμος καθοντ5αν σε “αναμμένα κάρβουνα”..

Και ενώ η αγωνία αυξανόταν, και οι φωνές στον κόσμο των επιχειρήσεων πλήθαιναν και ακούγονταν όλο και πιο δυνατές, η κυβέρνηση απέφευγε να κάνει αυτό που έκανε σήμερα το πρωϊ, να σχεδιάσει και να υλοποιήσει, δηλαδή, μια επιχείρηση αναίμακτης απομάκρυνσης των “καταληψιών” μεταναστών και την απελευθέρωση της γραμμής.

Ο κόμπος όμως έφτασε στο χτένι εν όψει εορτών, καθώς υπήρχε κίνδυνος να τιναχθούν στον αέρα ολόκληρες αλυσίδες καταστημάτων και επιχειρήσεις. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, που ενώ είχε προγραμματίσει να βγάλει αύριο Πέμπτη σε εντυπωσιακές προσφορές μαι γκάμα προϊόντων αυτά παρέμεναν μέχρι σήμερα σε βαγόνια στην Γευγελή.

Σε μια τέτοια ατμόσφαιρα η “ευαισθησία” με την οποία η κυβέρνηση αντιμετώπιζε το θέμα της κατάληψης της γραμμής, υποχώρησε υπό την πίεση της κατακραυγής της αγοράς και πρωΊ-πρωϊ σήμερα τα ΜΑΤ με μια καλά σχεδιασμένη επιχείρηση και χωρίς να ανοίξει μύτη “απελευθέρωσαν” την διάβαση στην Ειδομένη. Καλού κακού και προκειμένου να μην “αμαυρωθεί” διεθνώς η εικόνα της χώρας σε περίπτωση επεισοδίων, η αστυνομία, κατόπιν άνωθεν εντολής π[προφανώς, απομάκρυνε από την Ειδομένη πρώτα τους δημοσιογράφους. Ο κ.Μουζαλας το πρωί στο ΣΚΑ.Ι πάντως δεν ήταν ιδιαίτερα σαφής απαντώντας στο γιατί έπρεπε να περάσουν τόσες μέρες και να προκληθεί τόση ζημιά στην οικονομία, για να επέμβει το κράτος.