ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ακόμη στα χαρτιά η αύξηση τιμών των συγκοινωνιών

05s5eis1

Εξακολουθεί να επιβαρύνει τους συγκοινωνιακούς φορείς η τακτική του υπουργείου Υποδομών να επιδεικνύει σημαντική καθυστέρηση στην επιβολή μέτρων που προσανατολίζονταν στην ανακούφιση των οικονομικών τους. Η αναπροσαρμογή –προς τα πάνω– της τιμής του εισιτηρίου των αστικών συγκοινωνιών ήταν προγραμματισμένη να ισχύσει από τις αρχές του έτους. Ωστόσο μπήκε το νέο έτος και οι επιβάτες δεν είδαν το 1,20 να γίνεται 1,40 ευρώ. Παρά τις αντιδράσεις, οι επιβάτες είχαν μείνει με αυτή την εντύπωση και ανέμεναν τις αυξήσεις, οι οποίες ακόμη δεν έχουν επιβληθεί.

Η έλλειψη οργάνωσης αποτελεί τη βασική δικαιολογία –από πλευράς υπουργείου Υποδομών– για τη μη επιβολή των αυξήσεων, που δεν αποκλείεται να εγείρει και τις αντιδράσεις των δανειστών, οι οποίοι έχουν ήδη εκφράσει τη δυσαρέσκειά τους για τις καθυστερήσεις στην εφαρμογή του σχεδίου εξυγίανσης. Στελέχη του υπουργείου Υποδομών τονίζουν ότι η αύξηση στα εισιτήρια θα επιβληθεί και μάλιστα σύντομα, χωρίς ωστόσο να μπορούν να προσδιορίσουν συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα. Αποδίδουν την αναβολή στο γεγονός ότι δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμα επικεφαλής στις συγκοινωνιακές εταιρείες, εν αναμονή έκδοσης του σχετικού ΦΕΚ. Πριν από την έκδοση όμως του ΦΕΚ, είχε σημειωθεί ακόμη μία σημαντική καθυστέρηση που ξεπέρασε τους δέκα μήνες και αφορά τον ορισμό των νέων διοικήσεων. «Μένει να τοποθετηθούν τα νέα στελέχη στις εταιρείες του ΟΑΣΑ, να δουν αν και τι προεργασία έχουν κάνει οι προηγούμενοι, για να έχουν σαφή εικόνα τού πότε θα είναι έτοιμος ο μηχανισμός να εφαρμόσει τη νέα τιμολογιακή πολιτική», σημειώνουν τα στελέχη του υπουργείου Υποδομών, που υποστηρίζουν ότι θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία πριν από την εκπνοή του Ιανουαρίου.

Οι ίδιες οι εταιρείες, που κλήθηκαν να επωμιστούν το κόστος της αύξησης του ΦΠΑ, βρίσκονται σε δεινή οικονομική κατάσταση έχοντας υποστεί την επιβάρυνση (9,5 εκατ. ευρώ περίπου) από τη ελεύθερη μετακίνηση των πολιτών κατά την επιβολή των ελέγχων κεφαλαίων το περασμένο καλοκαίρι. Η αύξηση της τιμής του εισιτηρίου μπορεί να μην κατευθυνθεί προς την ενίσχυση των εσόδων των φορέων, ωστόσο αυτοί απαλλάσσονται πλέον από την απορρόφηση της ανατίμησης του ΦΠΑ. Οι εταιρείες θα συνεχίσουν να αναζητούν τρόπους κάλυψης των κενών στους προϋπολογισμούς τους, με δεδομένο μάλιστα ότι φέτος είναι αντιμέτωπες και με την κατά 14 εκατ. ευρώ μείωση της κρατικής επιδότησης στον ΟΑΣΑ. Σημειώνεται ότι το 2014 η κρατική επιδότηση είχε μειωθεί κατά 58 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα, εάν δεν εγκριθεί το αίτημα που έχουν καταθέσει οι φορείς για έκτακτη χρηματοδότηση των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) με 29 εκατ. ευρώ και των ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) με 11 εκατ. ευρώ, κινδυνεύει η λειτουργία των συγκοινωνιών.

Οφειλές υπουργείων

Πρόσθετο βάρος για τις εταιρείες αποτελεί η διόγκωση του διαχρονικού προβλήματος της μη καταβολής των οφειλών των υπουργείων προς τον οργανισμό, που είναι μειωμένες κατά 20,5 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2014.

Σημειώνεται ότι από την 1η/1/2016 ο ΟΑΣΑ υποχρεούται να διακόψει την παροχή δωρεάν υπηρεσίας σε περίπτωση που δεν έχουν τακτοποιηθεί οι οφειλές των υπουργείων. Παράλληλα, χάνονται 3 εκατ. ευρώ μηνιαίως από την απόφαση για οριζόντια δωρεάν μετακίνηση των εγγεγραμμένων στον ΟΑΕΔ ανέργων.