Ντόμινο αλλαγών στον Πολιτισμό

Ντόμινο αλλαγών στον Πολιτισμό

3' 8" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δεν μπορεί, κάποιο ανατρεπτικό, εντελώς διαφορετικό από τα συνήθη, όραμα για τον Πολιτισμό θα έχει ο αρμόδιος υπουργός Αριστείδης Μπαλτάς για να προχωράει σε σαρωτικές αλλαγές, «πλήρη ανασυγκρότηση οργάνων διοίκησης» και αποπομπές διευθυντών και διοικητικών συμβουλίων πολιτιστικών οργανισμών. Περιμένουμε, λοιπόν, με ανυπομονησία να ακούσουμε τις ανακοινώσεις του για τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τη λειτουργία και το νέο στίγμα του Φεστιβάλ Αθηνών, του Κέντρου Κινηματογράφου ή του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Τις τελευταίες εβδομάδες είναι μεγάλος ο όγκος της αλληλογραφίας που πρέπει να διεκπεραιώσει το ΥΠΠΟ. Η αρχή έγινε με την αποπομπή του Γιώργου Λούκου από τη διεύθυνση του Φεστιβάλ Αθηνών ύστερα από στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν και στη συνέχεια ελέγχθηκαν για ζημία που προκλήθηκε στο ελληνικό Δημόσιο εξαιτίας διαχειριστικών παρατυπιών (διπλές αμοιβές σε προμηθευτές και τράπεζες). Αν και ο ίδιος ο κ. Λούκος είχε παραπέμψει το θέμα στη δικαιοσύνη από το 2008, κατέληξε να ασκείται εις βάρος του ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος. Ο ίδιος σε προχθεσινή μακροσκελέστατη επιστολή του εκφράζει τη θλίψη και απογοήτευσή του, μιλάει για «σκοπιμότητες και μεθοδεύσεις», για διορισμούς «ημετέρων» στο νέο διοικητικό συμβούλιο, κ.ο.κ.

Ακολούθησε η αντικατάσταση του Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, του προέδρου του Δ.Σ. Αλέξη Γρίβα (διορισμένου από τον προηγούμενο υπουργό Νίκο Ξυδάκη) και επίκειται η καρατόμηση του γενικού διευθυντή Γρηγόρη Καραντινάκη.

Απαντητικές επιστολές έστειλαν και ο Αλ. Γρίβας και ο Γρ. Καραντινάκης, αναφερόμενοι σε «πολλά ψέματα και μισές αλήθειες» που περιελάμβαναν οι καταγγελίες του ΥΠΠΟΑ περί «εμφανών δυσλειτουργιών» στο ΕΚΚ.

Τέλος της περασμένης εβδομάδος με δύο διαφορετικές αποφάσεις που δημοσιεύθηκαν στη Διαύγεια, το υπουργείο Πολιτισμού άλλαξε σύσσωμη την ηγεσία του Μουσείου Φωτογραφίας στη Θεσσαλονίκη. Μάλιστα η θητεία του -από το 2005- διευθυντή του Μουσείου, Βαγγέλη Ιωακειμίδη έληγε κανονικά τον Μάρτιο του 2017 και της Εφορείας του Μουσείου τον Δεκέμβριο του 2017.

Χθες, έστειλε επιστολή παραίτησης ο διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Δημήτρης Εϊπίδης. Γράφει μεταξύ άλλων: «Υστερα από 24 χρόνια εργασιακής σχέσης, αλλά και σχέσης ζωής με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης αισθάνομαι ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να αποχωρήσω από έναν θεσμό, με τον οποίον μοιράζομαι δεσμούς και αναμνήσεις ζωής. Ηρθε η στιγμή να παραδώσω τη σκυτάλη στη νεότερη γενιά, με την ελπίδα και την ευχή ότι στη διάρκεια αυτών των ετών έχω καταφέρει να τους μεταλαμπαδεύσω το πάθος μου για το σινεμά και την εμπειρία μου στη διοργάνωση ενός διεθνούς ακτινοβολίας φεστιβάλ κινηματογράφου». Παρά τον φιλικό και συναισθηματικό τόνο της επιστολής καθώς και την επισήμανση ότι θα ολοκληρώσει τη διαδρομή του οργανώνοντας και το 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ (11-20 Μαρτίου 2016), το παρασκήνιο βοά.

Οι σχέσεις του κ. Εϊπίδη με το νέο Δ.Σ του Φεστιβάλ δεν ήταν καθόλου καλές. Για την ακρίβεια ο ίδιος όπως εκμυστηρεύτηκε στο στενό του περιβάλλον αισθανόταν ότι «ποτέ δεν τον συμπάθησαν, ερευνούσαν διαρκώς για ατασθαλίες, θεωρώντας σχεδόν δεδομένο ότι θα υπήρχαν παρατυπίες». Η κίνηση του κ. Εϊπίδη «να παραδώσει τη σκυτάλη στη νεότερη γενιά» είναι ευπρόσδεκτη, μόνο που δεν πρόκειται για ομαλή διαδοχή αλλά για «εξαναγκασμένη» απόφαση, από κόπωση και απογοήτευση, προκειμένου «να μην καταλήξει να έχει την τύχη του Γιώργου Λούκου», όπως είπε χαρακτηριστικά συνεργάτης του.

Κακές σχέσεις και δυσκολίες επικοινωνίας με το Δ.Σ έχει όμως και ο διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Στάθης Λιβαθινός. Πριν από δύο μήνες η παραιτηθείσα από το Δ.Σ ηθοποιός Αμαλία Μουτούση μίλησε για «έλλειψη χημείας» και «ακινησία» επειδή ο «συνδυασμός των προσώπων αποδείχτηκε προβληματικός».

Η μεγάλη αναταραχή στον χώρο του Πολιτισμού, η αλληλουχία δυσλειτουργιών, παραιτήσεων, αντικαταστάσεων, παύσης και αποπομπής προσώπων, δεν υπόκειται σε κανόνες ομαλής διαδοχής και ανανέωσης. Πρόκειται για αυθαιρεσία με νομοθετική κάλυψη: ο εκάστοτε υπουργός Πολιτισμού έχει δικαίωμα να αλλάζει τις διευθύνσεις των περίπου 500 εποπτευομένων φορέων πριν από τη λήξη της θητείας τους. Πρόκειται για διαδικασία εκκαθαρίσεων που είτε υπακούουν σε αυτή τη λογική είτε όχι, έχουν το ίδιο αποτέλεσμα: την εδραίωση μιας εκτεταμένης κομματοκρατίας που ανακόπτει κάθε δημιουργική πνοή στην κοινωνία και στον πολιτισμό.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή