ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μικρό βήμα από Ιερά Σύνοδο για τα Θρησκευτικά

mikro-vima-apo-iera-synodo-gia-ta-thriskeytika-2117955

Τις θέσεις των θεολόγων για το μάθημα των Θρησκευτικών άκουσαν χθες τα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος σε μία μαραθώνια συνεδρίαση, κατά την οποία διεφάνη μια μικρή μετατόπιση της ΔΙΣ υπέρ της «λελογισμένης» διεύρυνσης του μαθήματος, χωρίς πάντως να προτείνεται να αλλάξει η σημερινή μορφή και φιλοσοφία του.

Ειδικότερα, ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης προκρίνει τη μετατόπιση του χαρακτήρα του μαθήματος από ομολογιακό, όπως είναι σήμερα, σε περισσότερο θρησκειολογικό. Δηλαδή, την υιοθέτηση θεματικών κύκλων μέσω των οποίων οι μαθητές θα διδάσκονται στο μάθημα Χριστιανισμό και Ορθοδοξία καθώς και άλλες θρησκείες. Καθώς λοιπόν η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει θέσει στο τραπέζι του εθνικού διαλόγου, που άρχισε επισήμως στα τέλη Δεκεμβρίου (αλλά και νωρίτερα, με δημόσιες τοποθετήσεις της – χαρακτηριστικές οι πρώτες δηλώσεις της Σίας Αναγνωστοπούλου, που προκάλεσαν αντιδράσεις) το ζήτημα της μορφής του μαθήματος των Θρησκευτικών, χθες η ΔΙΣ ασχολήθηκε με το θέμα.

Ο βασικός εισηγητής, μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, στη σχεδόν 90λεπτη εισήγησή του, φάνηκε να προκρίνει τη διεύρυνση της ισχύουσας διδακτέας ύλης με τη διδασκαλία και άλλων δογμάτων και θρησκειών. Ουσιαστικά, η τοποθέτηση ερμηνεύεται ως ένα συναινετικό βήμα προς τις θέσεις του υπουργείου Παιδείας.

Στη συζήτηση τοποθετήθηκαν και οι κοσμήτορες των θεολογικών σχολών της χώρας, οι πρόεδροι των Τμημάτων Θεολογίας και οι πρόεδροι της Πανελλήνιας Ενωσης Θεολόγων (ΠΕΘ) και του Πανελλήνιου Θεολογικού Συνδέσμου «Καιρός». Η ΔΙΣ επιφυλάχθηκε να διατυπώσει τη θέση της.

Βεβαίως, από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας έχει γίνει η προετοιμασία για αλλαγή της μορφής του μαθήματος στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης του «Νέου Σχολείου». Συγκεκριμένα, νέα προγράμματα σπουδών στα Θρησκευτικά Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου εγκρίθηκαν το 2010-11, εφαρμόστηκαν πιλοτικά το 2012-13 και διευρύνθηκαν το 2013-14. Τα προγράμματα αναδιατάσσουν το πλαίσιο των Θρησκευτικών, ώστε να μη θεωρείται θρησκευτική κατήχηση ή ομολογιακό μάθημα, αλλά μάθημα με μορφωτικό-γνωσιολογικό περιεχόμενο. Το ερώτημα της νυν ηγεσίας του υπουργείου, όπως σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» διατυπώνεται από τον κ. Φίλη, είναι εάν ο εκπαιδευτικός μηχανισμός είναι έτοιμος να εφαρμόσει την αλλαγή σε όλα τα σχολεία από το επόμενο σχολικό έτος 2016-17 (π.χ. εάν υπάρχει χρόνος για την απαραίτητη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών)…