Στον «αέρα» η Ακτίου – Αμβρακίας

Στον «αέρα» η Ακτίου – Αμβρακίας

3' 19" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Καρκινοβατεί»  ο αυτοκινητόδρομος Ακτίου – Αμβρακίας, χωρίς να διαφαίνεται στον ορίζοντα λύση για την ολοκλήρωσή του. Προ ημερών το υπουργείο Υποδομών έδωσε και πάλι παράταση στις τέσσερις εργολαβίες του έργου, αναγνωρίζοντας ωστόσο ότι πρόκειται για μια προσωρινή λύση, ώστε να μη σταματήσουν τα έργα. Πιθανό είναι το ενδεχόμενο, το έργο να ολοκληρωθεί τελικά με μια «εργολαβία-σκούπα», όπως έχει πλειστάκις γίνει στο παρελθόν με «σαλαμοποιημένα» οδικά έργα.

Ο οδικός άξονας που θα συνδέει την Ιόνια Οδό (Αμβρακία) με το Ακτιο, συνολικού μήκους 48,5 χλμ., χωρίστηκε σε τέσσερα τμήματα και δημοπρατήθηκε το 2009. Οι συμβάσεις υπογράφηκαν το 2010 και τα έργα έπρεπε να παραδοθούν έως την άνοιξη του 2013. Το έργο σημαδεύτηκε από τις γνωστές καθυστερήσεις (απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικά, εγκρίσεις μελετών), αλλά και τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπισαν όλοι οι κατασκευαστές του, πιθανότατα και λόγω των τεράστιων εκπτώσεων που είχαν προσφέρει για να επικρατήσουν στον διαγωνισμό.

Οι τέσσερις κατασκευαστές του έργου είναι:

1. ΑΕΓΕΚ, για τα πρώτα 22,5 χλμ. Το τμήμα έχει προϋπολογισμό 84,5 εκατ. ευρώ (καθώς ο ανάδοχος προσέφερε στον διαγωνισμό έκπτωση 50,4%). Η κατασκευή του επηρεάστηκε από τα σημαντικά οικονομικά προβλήματα της ΑΕΓΕΚ, που είχαν ως αποτέλεσμα σήμερα, δύο χρόνια μετά την αρχική προθεσμία, να έχει κατασκευαστεί μόλις το 49,8%. Δόθηκε παράταση μέχρι τις 16 Απριλίου.

2. Ιόνιος ΑΤΕ – Τομή ΑΒΕΤΕ, τμήμα από το 22,5ο χλμ. έως το 26,9ο χλμ. Αρχικώς το έργο είχε αναλάβει μόνο η εταιρεία Ιόνιος (έναντι 19 εκατ. ευρώ, προσφέροντας έκπτωση 50%). Στην πορεία συνέστησε κοινοπραξία με την Τομή, προκειμένου να μη διακοπεί το έργο. Παρατείνεται έως τις 16 Απριλίου.

3. Ιόνιος ΑΤΕ – ΑΚΤΩΡ, από το 26,9ο χλμ. ώς το 35ο χλμ. Το έργο είχε αρχικά αναλάβει η Μηχανική Α.Ε., όμως τρεις μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης ζήτησε τη διάλυσή της. Κατόπιν ανέλαβε η Ιόνιος, ως δεύτερος μειοδότης, με τίμημα 22 εκατ. ευρώ (έκπτωση 50,8%). Σύντομα η εταιρεία αντιμετώπισε προβλήματα στην κατασκευή του έργου και το 2014 συνέστησε κοινοπραξία με την ΑΚΤΩΡ για τη συνέχιση των εργασιών. Δυστυχώς, το ποσοστό ολοκλήρωσης βρίσκεται μόλις στο 29%. Ελαβε παράταση έως τις 8 Απριλίου 2016.

4. Consorzio Stabile Italimprese Societa e Responsabilita Limitata, από το 35ο έως το 48,4ο χλμ. Ανέλαβε το έργο έναντι 30,9 εκατ. ευρώ (έχοντας προσφέρει έκπτωση 51,85%). Πολύ σύντομα η εταιρεία αντιμετώπισε οικονομικά προβλήματα και οι εργασίες καθυστέρησαν δραματικά. Ελαβε παράταση έως τις 31 Απριλίου 2016.

Οπως επισημαίνεται σε όλες τις αποφάσεις, η 4μηνη παράταση δεν επαρκεί για την ολοκλήρωση των έργων, αλλά «κρίνεται σκόπιμη για το συμφέρον του έργου και τη συνέχιση των εν εξελίξει εργασιών». Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Υποδομών εξετάζει το ενδεχόμενο να δοθεί ακόμα μια παράταση στα τέσσερα υπο-έργα και παράλληλα να δημοπρατηθεί εργολαβία-σκούπα για την ολοκλήρωσή τους. Τα έργα συγχρηματοδοτούνται από την Ε.Ε. και μεταφέρονται με phasing στο νέο ΕΣΠΑ.

Και επιπλέον παρατάσεις…

Τον τελευταίο μήνα, το υπουργείο Υποδομών έδωσε σειρά παρατάσεων σε έργα και μελέτες που έληγαν στο τέλος του έτους (τα περισσότερα είχαν ήδη λάβει σειρά παρατάσεων). Ανάμεσα σε αυτά:

• Το τμήμα Παραδεισίων – Τσακώνας (ΤΕΡΝΑ) στην εθνική οδό Τρίπολης – Καλαμάτας (στο οποίο περιλαμβάνεται και η γέφυρα Τσακώνας) παρατάθηκε έως τις 31 Ιανουαρίου 2016. Το κόστος του έργου έχει ξεπεράσει τα 120 εκατ. ευρώ.

• Η κατασκευή του νέου πεδίου ελιγμών στο αεροδρόμιο Πάρου (ΙΝΤΡΑΚΑΤ, προϋπ. 15,2 εκατ. ευρώ). Το έργο έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί τον Αύγουστο του 2014 και παρατάθηκε εκ νέου έως τις 31 Μαρτίου 2016.

• Η κατασκευή του 3ου τμήματος της πρώτης φάσης του νέου λιμανιού Πάτρας (ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ, προϋπ. 51,2 εκατ. ευρώ). Η σύμβαση υπεγράφη τον Φεβρουάριο του 2012 με προθεσμία ολοκλήρωσης τον Ιανουάριο του 2016 και παρατάθηκε έως τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους.

• Το φράγμα Τριανταφυλλιάς ν. Φλώρινας (ΤΕΝΑ ΑΤΕ – ΑΚΜΗ ΑΤΕ, προϋπ. 21,3 εκατ. ευρώ). Ξεκίνησε το 2013 με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Οκτώβριο του 2015 και παρατάθηκε έως τον Αύγουστο του 2016.

• Η αποπεράτωση της διώρυγας Αμφιλοχίας και της σήραγγας Βάλτου (Αναστηλωτική ΑΤΕ, προϋπ. 11,7 εκατ. ευρώ). Το έργο ανατέθηκε το 2012, έπρεπε να παραδοθεί τον Αύγουστο του 2014 και πήρε παράταση έως το τέλος του 2016.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή