ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παιδεύειν τέκνα με… «χαρισμάθεια»

paideyein-tekna-me-amp-8230-charismatheia-2119269

Πώς θα περιγράφατε το πράσινο χρώμα σε κάποιον που δεν μπορεί να δει; Σε αυτό το φαινομενικά απλό αλλά δύσκολο ερώτημα κλήθηκαν να δώσουν τη δική τους απάντηση οι νέοι που ανταποκρίθηκαν στη διαδικτυακή πρόκληση του εκπαιδευτικού οργανισμού για χαρισματικά παιδιά «Χαρισμάθεια». Tα παιδιά -τάξεων Δημοτικού- του Tedx Kids που ανταποκρίθηκαν στην πρόκληση, εξηγούν ότι θα πήγαιναν τον φίλο τους να αγγίξει το γρασίδι, να μυρίσει το δάσος μετά τη βροχή και να ακούσει το θρόισμα των φύλλων ώστε να αισθανθεί με τις υπόλοιπες αισθήσεις ό,τι νιώθει κάποιος όταν αντικρίζει το πράσινο χρώμα.   

Οπως αναφέρει στην «Κ» ο Αλέξανδρος Παπανδρέου, συντονιστής της πρωτοβουλίας και υποψήφιος διδάκτορας τεχνητής νοημοσύνης, η συγκεκριμένη ερώτηση τέθηκε για την πολλαπλότητα των απαντήσεων που μπορούν να δοθούν. «Θέλαμε να προωθήσουμε τη διαθεματικότητα. Πώς δηλαδή θα περιγράψεις  – διδάξεις κάτι μέσα από κάτι άλλο. Τον άνθρωπο ο οποίος δεν μπορεί να αποκτήσει άμεσο ερέθισμα μόνος του μπορείς να τον βοηθήσεις, βάζοντάς τον να δει μέσα από εσένα, ενεργοποιώντας τις υπόλοιπες αισθήσεις».

Με ονομασία «Παιδεύειν Τέκνα – Οut of the box» , η ομάδα του 30χρονου Αλέξανδρου κατάφερε να κερδίσει το πρώτο βραβείο του τρίτου κύκλου του προγράμματος EGG (enter-go-grow) της Eurobank και της Ελληνικής Πρωτοβουλίας, καθώς ξεχώρισε ανάμεσα σε άλλες 10 start ups επιχειρήσεις ως η πλέον καινοτόμος επιχειρηματική ιδέα που διακρίθηκε για το υποσχόμενο όραμά της και το βιώσιμο στρατηγικό της πλάνο, που δημιουργούν καλύτερες προοπτικές για την κοινωνία και την εγχώρια οικονομία. Η εταιρεία είναι μια εξέλιξη του οργανισμού «Χαρισμάθεια», ο οποίος μέσα από προγράμματα εμπλουτισμένης ύλης των σχολικών μαθημάτων βοηθά χαρισματικά παιδιά να αναπτύξουν τις ικανότητές τους.

Κεντρικό μότο της ιδέας είναι «Δημιουργικότητα στην εκπαίδευση» και όπως υποστηρίζουν τα στελέχη του οργανισμού: Η δημιουργικότητα, η διαθεματικότητα και η ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας, αναιρούν τον αποστειρωμένο χαρακτήρα της μάθησης και όταν γίνουν κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας ανοίγουν δρόμο για προσωπική έκφραση προσαρμόζοντας τη μάθηση στις ανάγκες του κάθε παιδιού. Οι δάσκαλοι μπορούν να παρέχουν εξατομικευμένη ποιότητα εκπαίδευσης σε τάξεις πολλαπλών ταχυτήτων σαν αυτές που καλούνται να αντιμετωπίσουν καθημερινά.

Σε μια προσπάθεια να οριστεί η έννοια των χαρισματικών παιδιών ο Α. Παπανδρέου εξηγεί στην «Κ» ότι: «Τα Χαρισματικά παιδιά είναι “μικροί άνθρωποι”. Υπάρχουν πολλοί ορισμοί που επιχειρούν να τα περιγράψουν αλλά κανένας δεν είναι ακριβής. Τα χαρισματικά παιδιά στο σχολείο μπορεί να είναι καλοί μαθητές, μπορεί όμως και όχι. Μπορεί να είναι αδιάφορα και αμέτοχα, μπορεί να κάνουν φασαρία, όπως είναι πιθανό και να ασχολούνται με δικές τους ανησυχίες την ώρα του μαθήματος, αρκετά προχωρημένες για την ηλικία τους. Μέσα από ειδικά τεστ αναγνωρίζουμε τις ικανότητες των παιδιών και δημιουργούμε τον φάκελο του μαθητή, ένα χρήσιμο εργαλείο για κάθε εκπαιδευτικό. Ως επί το πλείστον, παρουσιάζουν συναισθηματική σταθερότητα και ηγετικά χαρακτηριστικά. Βιώνουν σε μεγάλο βαθμό αποξένωση και το αίσθημα ότι ο περίγυρός τους αδυνατεί να τα κατανοήσει, λόγω της απόκλισής τους από τον μέσο όρο, ενώ βρίσκονται διαρκώς στην προσπάθεια να ισορροπήσουν τις εξεζητημένες ανησυχίες τους με τις κοινές συναισθηματικές τους ανάγκες. Ενδείξεις για την επισήμανση των παιδιών αυτών αποτελούν: η περιέργεια να επεξεργαστούν τον περίγυρό τους, το ανεπτυγμένο λεξιλόγιο, το υψηλό αίσθημα δικαίου, η ευαισθησία στις έννοιες του καλού και του κακού, η ωριμότητα και το χιούμορ. Φυσικά, δεν είναι απαραίτητο ένα παιδί να έχει το σύνολο των παραπάνω χαρακτηριστικών για να είναι χαρισματικό».