Λιτότητα στα σχολεία εξωτερικού

Λιτότητα στα σχολεία εξωτερικού

2' 34" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Από τη Μελβούρνη έως το Τορόντο, από το Μπουένος Αϊρες έως το Βερολίνο, από το Γιοχάνεσμπουργκ έως την Κιργισία ζουν Ελληνες και στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο. Και δεν είναι μόνον οι επί χρόνια εγκατεστημένοι στο εξωτερικό Ελληνες, αλλά και νέοι μετανάστες, αφού η Ελλάδα της πολύπλευρης κρίσης ζει ένα νέο μεταναστευτικό κύμα εξόδου. Παρ’ όλα αυτά, η ελληνόγλωσση εκπαίδευση θα υιοθετήσει νέα φιλοσοφία, υπό το πρίσμα της δημοσιονομικής λιτότητας. Το υπουργείο Παιδείας προκρίνει τη μείωση των αμιγώς ελληνικών σχολείων στο εξωτερικό και τη στροφή των παιδιών προς τα δίγλωσσα σχολεία, τα οποία λειτουργούν υπό την ευθύνη της τρίτης χώρας. Η επιλογή αυτή αναμένεται να μειώσει τον αριθμό των εκπαιδευτικών που δεν διδάσκουν μαθήματα που σχετίζονται με την ελληνική γλώσσα και ιστορία.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την έκθεση του υπουργείου Παιδείας για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό, που παρουσιάζει η «Κ»:

• Πάνω από 32.630 μαθητές παρακολουθούν έναν τύπο ελληνικής εκπαίδευσης στο εξωτερικό. Ο αριθμός είναι μεγαλύτερος, καθώς, λόγω της κατάστασης στην Ουκρανία, το συντονιστικό γραφείο της Μαριούπολης (έχει υπό την ευθύνη του σχεδόν όλη την πρώην ΕΣΣΔ και τα Βαλκάνια) δεν κατόρθωσε να έχει ακριβή στοιχεία.

• Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση του εξωτερικού διακρίνεται σε τεσσάρων τύπων δομές: τα 48 ελληνικά σχολεία που λειτουργούν με βάση το ελληνικό πρόγραμμα σπουδών, τα 40 δίγλωσσα σχολεία που λειτουργούν με βάση το πρόγραμμα σπουδών της χώρας και τα ελληνικά διδάσκονται ως δεύτερη ξένη γλώσσα, τα 14 ενταγμένα τμήματα ελληνικής γλώσσας και τα 283 μη ενταγμένα τμήματα ελληνικής γλώσσας (και οι δύο τύποι είναι ένα είδος εξωσχολικού φροντιστηρίου εκμάθησης ελληνικής γλώσσας και τους διαφοροποιεί ο αριθμός των μαθητών).

• Εργάζονται 800 εκπαιδευτικοί, αποσπασμένοι από την Ελλάδα. Το 40% είναι δάσκαλοι, το 17% φιλόλογοι, το 6% νηπιαγωγοί και το υπόλοιπο 37% άλλες ειδικότητες.

• Ο ένας στους δύο, το 46% των 800 εκπαιδευτικών, είναι πάνω από 5 χρόνια αποσπασμένος στην ίδια χώρα, ενώ το 28% των παντρεμένων είναι με ξένο υπήκοο – πιθανότατα από τη χώρα όπου διδάσκουν.

• Για το 2016 έχουν πιστωθεί 9.155.000 ευρώ.

«Ο ένας στους τρεις, το 37%, δεν είναι εκπαιδευτικός ελληνικών, αλλά ανήκει σε άλλες ειδικότητες. Το ερώτημα είναι γιατί θα πρέπει να στέλνουμε από την Ελλάδα φυσικούς και χημικούς να διδάσκουν στο εξωτερικό το μάθημα, αντί να χρησιμοποιούνται εκπαιδευτικοί από τη χώρα και να τους πληρώνει το εκεί κράτος», ανέφερε, μιλώντας χθες στην «Κ», ο υφυπουργός Παιδείας Θεοδόσης Πελεγρίνης, ο οποίος είναι αρμόδιος για το θέμα. Στόχος είναι να γίνει εξοικονόμηση κονδυλίων. Ετσι, διυπουργική επιτροπή των υπουργείων Παιδείας και Εξωτερικών θα προτείνει ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο έως τον Μάρτιο.

Ωστόσο η πρόταση Θ. Πελεγρίνη οδηγεί στη μείωση των ακριβών αμιγώς ελληνικών σχολείων και στη μετακίνηση των μαθητών προς τα δίγλωσσα. Αυτό αναμένεται να προκαλέσει τις αντιδράσεις και των Ελλήνων που ζουν χρόνια στο εξωτερικό αλλά και των νέων μεταναστών που ελπίζουν σύντομα να επιστρέψουν στην Ελλάδα και θέλουν τα παιδιά τους να συνεχίσουν να λαμβάνουν την ελληνική εκπαίδευση. Από την άλλη, οι εν λόγω μαθητές θα μπορούν να πιστοποιήσουν τις γνώσεις τους στα ελληνικά μέσω εξετάσεων με ευθύνη του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, ενώ θα μπορούν να εισαχθούν, όπως ισχύει τώρα, στα ελληνικά ΑΕΙ/ΤΕΙ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή