ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Και τώρα… αγώνας δρόμου για το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνων

th

Το σύνολο των προτάσεων, περίπου περισσότερες από τριακόσιες, που υποβλήθηκαν επίσημα μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου 2015 και προέρχονται από Ελληνες και ξένους δημιουργούς, έχει από χθες στα χέρια του ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Ελληνικού Φεστιβάλ, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. Αφορούν όλους τους χώρους του φεστιβάλ και, όπως όλα δείχνουν, θα αποτελέσουν την «επίσημη» δεξαμενή προτάσεων από την οποία θα αντλήσει για την τελική διαμόρφωση του προγράμματος. Στη χθεσινή συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου ο κ. Θεοδωρόπουλος ενημερώθηκε «για τη δύσκολη οικονομική κατάσταση της εταιρείας και τα ασφυκτικά όρια μέσα στα οποία καλείται να επιτελέσει για φέτος το έργο του», όπως σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση της εταιρείας Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε. Σύμφωνα με πληροφορίες όμως, δεν του έχει γνωστοποιηθεί ακόμη ο φετινός προϋπολογισμός. Στην ίδια ανακοίνωση το διοικητικό συμβούλιο εκφράζει τη λύπη του για την παραίτηση του Γιαν Φαμπρ και «τα δυσάρεστα γεγονότα που προηγήθηκαν» και τονίζεται ότι το φεστιβάλ δεν έχει αναλάβει καμία συμβατική δέσμευση για το 2016.

Να υπενθυμίσουμε ότι εκκρεμεί ακόμη η αποπληρωμή οφειλών από παλαιότερες διοργανώσεις, για τις οποίες ο πρόεδρος του Δ.Σ. Γιώργος Αντωνακόπουλος έχει δηλώσει ότι υπάρχουν διαβεβαιώσεις για την αποπληρωμή τους.

Ο κ. Θεοδωρόπουλος λίγη ώρα μετά την ανάληψη των καθηκόντων του τόνισε ότι ανέλαβε τη διεύθυνση του φεστιβάλ σε «μια στιγμή οριακή για την πορεία του», προκειμένου να μη ματαιωθεί η φετινή διοργάνωση. «Αν μπορέσω να δώσω ένα προσωπικό στίγμα, αυτό θα φανεί από του χρόνου», σημείωσε.

Στον απόηχο των εξελίξεων που ακολούθησαν τη μαζική συγκέντρωση στο θέατρο «Σφενδόνη» την περασμένη Παρασκευή, ο ηθοποιός Χρήστος Λούλης σημείωσε στην «Κ» ότι με τις πρόσφατες εξαγγελίες οι καλλιτέχνες ένιωσαν να υποβιβάζονται. «Μακάρι να ήταν “παρεξήγηση”. Νιώσαμε ότι υποβιβαστήκαμε από ρόλο συνομιλητή με το φεστιβάλ σε ρόλο μαθητή», σημείωσε. Ως προς την τοποθέτηση του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή, ο κ. Λούλης ανέφερε ότι το έργο του είναι γνωστό στον καλλιτεχνικό κόσμο και τόνισε ότι το όραμα του εκάστοτε διευθυντή πρέπει να γίνεται σεβαστό. «Ελπίζω ότι το φεστιβάλ θα διατηρήσει την ελληνικότητά του και τον διεθνή χαρακτήρα του», κατέληξε. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο σκηνοθέτης Δημήτρης Καρατζάς, ο οποίος «χαιρετίζει» την τοποθέτηση του κ. Θεοδωρόπουλου και ελπίζει «να μην ξεχαστεί η ισομερής κατανομή σε ελληνικές και διεθνείς παραγωγές».

Το ντόμινο των εξελίξεων ξεκίνησε με την ανακοίνωση του Ελληνικού Φεστιβάλ για την ανάγκη «διεύρυνσης» του προγράμματος με ελληνικές εκδηλώσεις, ενώ ακολούθησε αυτή των συγκεντρωμένων καλλιτεχνών στη «Σφενδόνη» με την οποία ζητούσαν την παραίτηση του υπουργού Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά και χαρακτήριζαν τον Γιαν Φαμπρ «persona non grata». Το θέμα πήρε ασυνήθιστα μεγάλες πολιτικές διαστάσεις που οδήγησαν σε ένα «πυροσβεστικό» tweet του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με το οποίο ενημέρωνε ότι ζήτησε από τον τέως διευθυντή να δώσει βάρος στις ελληνικές παραγωγές και συμπλήρωνε ότι «o Γιαν Φάμπρ και ο υπουργός Πολιτισμού συμφώνησαν να εξετάσουν το ζήτημα». Απ’ ό,τι φάνηκε όμως αργότερα, o Φαμπρ, αφού δοκίμασε και «κάηκε» από την ελληνική κουζίνα –όπως δήλωσε στην Τασούλα Επτακοίλη στο «Κ» (3/4/2016)– και έχοντας, προφανώς, απολέσει τη «λευκή επιταγή» που είχε λάβει στα ραντεβού της Αμβέρσας για το καλλιτεχνικό πρόγραμμα, αποφάσισε να παραιτηθεί δηλώνοντας ότι αρνείται να εργαστεί σε ένα «εχθρικό καλλιτεχνικό περιβάλλον». Η αποχώρηση του Γιαν Φαμπρ φαίνεται πως απέτρεψε μια νέα κρίση στον χώρο του πολιτισμού και η τοποθέτηση του κ. Θεοδωρόπουλου λειτούργησε κατευναστικά στον καλλιτεχνικό χώρο. Η φετινή διοργάνωση μοιάζει να σκαρφαλώνει ένα άλλο «Ορος Ολυμπος» και μένει να φανεί τις επόμενες μέρες σε ποιο σημείο της διαδρομής βρίσκεται.

Ποιος είναι

Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών. Εργάστηκε ως ηθοποιός και στράφηκε στη σκηνοθεσία το 1992. Ιδρυσε το Θέατρο του Νέου Κόσμου στο οποίο έχει σκηνοθετήσει πάνω από 40 έργα, ενώ για το φεστιβάλ σκηνοθέτησε, μεταξύ άλλων, τους «Αχαρνής» και τις «Εκκλησιάζουσες» στην Επίδαυρο και τις «Τρωάδες» στο Ηρώδειο.