ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κατάληψη δρόμων, νέο πλήγμα στις μεταφορές

05s1metan--2

Μετά τον -επί 17 ημερών- αποκλεισμό του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ειδομένη, υπό κατάληψη βρίσκεται πλέον και το οδικό δίκτυο στα βόρεια σύνορα της χώρας, από πρόσφυγες και μετανάστες, οι οποίοι ζητούν το άνοιγμα των συνόρων. Ετσι, ο χάρτης των εμπορευματικών μεταφορών στην Ελλάδα εμφανίζει «κόκκινα σημεία» λόγω των μπλόκων και η αγορά εμπορευματικών μεταφορών έχει δεχθεί ένα από τα μεγαλύτερα πλήγματα των τελευταίων ετών, με τα προς εξαγωγή εμπορεύματα από τη Θεσσαλονίκη να παραμένουν στο βόρειο λιμάνι. Την ίδια στιγμή, οι εταιρείες φαίνεται ότι έχουν δώσει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ διορία λίγων ημερών πριν ενεργοποιήσουν ρήτρες αποζημιώσεων για τις πολυήμερες καθυστερήσεις που υφίστανται από το συνεχιζόμενο κλείσιμο της σιδηροδρομικής γραμμής στην Ειδομένη.

Ειδικότερα, το κλείσιμο της σιδηροδρομικής γραμμής στην Ειδομένη οδήγησε τους εξαγωγείς των ευπαθών προϊόντων, από τη Βόρειο Ελλάδα, να επιλέξουν τα φορτηγά για να υποκαταστήσουν το σιδηροδρομικό έργο. Ωστόσο, ούτε αυτή η οδός αποτελεί εύκολη εναλλακτική πλέον, καθώς η εθνική οδός Θεσσαλονίκης – Ευζώνων (στο ύψος του Πολύκαστρου) παρέμενε έως αργά χθες το βράδυ κλειστή για τρίτη ημέρα. Σε ανάλογη κατάσταση βρίσκεται και ο παλαιός δρόμος Θεσσαλονίκης – Ευζώνων, στο ύψος του Λιμνότοπου. Στο Πολύκαστρο έχει στηθεί καταυλισμός με περίπου 1.000 πρόσφυγες, οι οποίοι έστησαν σκηνές στο οδόστρωμα και με αίτημα το άνοιγμα των συνόρων δεν επιτρέπουν τη διέλευση βαρέων οχημάτων αλλά μόνο Ι.Χ. και λεωφορείων. Φορτηγά και νταλίκες από την άλλη αναγκάζονται να ακολουθούν παρακαμπτηρίους οδούς προκειμένου να διασχίσουν τα σύνορα, αυξάνοντας σημαντικά τον χρόνο του ταξιδιού τους. Στο μεταξύ, χθες το μεσημέρι στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Ευζώνων, λίγο πριν από τη στροφή για Ευζώνους, οδηγός προσπάθησε να προσπεράσει από το πλάι το σημείο του δρόμου που βρίσκονταν υπό κατάληψη. Ο οδηγός διαπληκτίστηκε έντονα με ομάδα προσφύγων και απαιτήθηκε η παρέμβαση της αστυνομίας για την εκτόνωση της έντασης.

Από σιδηροδρομικής πλευράς, η γραμμή στην Ειδομένη παραμένει υπό κατάληψη για 17η ημέρα, «απαγορεύοντας» τη διέλευση των εμπορευματικών αμαξοστοιχιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οι πελάτες – κολοσσοί της Cosco αναγκάζονται να επιλέγουν την εναλλακτική σιδηροδρομική οδό της Βουλγαρίας, μέσω της οποίας μεταφέρουν τα προϊόντα τους προς την Κεντρική Ευρώπη. Η δυσαρέσκεια είναι διάχυτη, καθώς πρόκειται για εναλλακτική η οποία κοστίζει σε χρόνο (επιπλέον 1,5 ημέρα διαδρομής) και σε χρήμα.

Το υπερβάλλον κόστος που καλούνται να πληρώσουν οι εταιρείες για τη μεταφορά των φορτίων μέσω Βουλγαρίας υπολογίζεται σε 5.000-10.000 ευρώ ανά συρμό αντί μέσω της ΠΓΔΜ, ενώ παράλληλα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα επωμιστεί και το βάρος των αποζημιώσεων που οφείλει σύμφωνα με τις συμβατικές της υποχρεώσεις να καταβάλει στις εταιρείες πελάτες της, παρά το γεγονός ότι δεν έχουν απαιτηθεί ακόμα.