ΚΟΙΝΩΝΙΑ

40 χρόνια στις υπηρεσίες του σχολείου

40 χρόνια στις υπηρεσίες του σχολείου

Τι σημαίνει αφοσίωση στην εκπαίδευση; Οι άνθρωποι που υπηρετούν το Pierce, το ξέρουν καλά!

Πριν από 140 χρόνια στην αρμένικη γειτονιά της Σμύρνης, μια Αμερικανίδα ιεραπόστολος αποφάσισε κόντρα στα ήθη της εποχής, να ανοίξει ένα σχολείο για κορίτσια. Ήταν η Maria West και ξεκίνησε με 7 μαθήτριες σε ένα δωμάτιο, με σκοπό να τις εκπαιδεύσει ώστε να σκέφτονται ανοιχτά και ανεξάρτητα, πέρα από την προδικασμένη μοίρα της νοικοκυράς και συζύγου.

Σχεδόν ενάμιση αιώνα μετά, το σχολείο αυτό δεν είναι πια στη Σμύρνη, αλλά στην Αγία Παρασκευή. Δεν είναι πια σχολείο θηλέων άλλα έχει 1240 μαθητές και μαθήτριες. Αλλά κάποια πράγματα έχουν μείνει ακόμη σταθερά στο Pierce – Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος. Ακόμη έχει ως αποστολή την ολοκληρωμένη εκπαίδευση με σκοπό τη διαμόρφωση σκεπτόμενων πολιτών του κόσμου με σεβασμό και ήθος. Ακόμη διακρίνεται για την πρωτοπορία του. Και ακόμη έχει ισχυρές γυναικείες προσωπικότητες στις υπηρεσίες του, όπως  η Γενική Διευθύντρια (Principal), Όλγα Τζούλιους, Eλληνοαμερικανίδα τρίτης γενιάς που αποφάσισε μετά τις σπουδές της να ξεκινήσει την καριέρα της στην Ελλάδα ως νεαρή καθηγήτρια Αγγλικών στο Pierce.

Το 1979 ανέλαβε υπεύθυνη του Αγγλικού ακαδημαϊκού τμήματος, ενώ από το 2003 έως σήμερα διατελεί Γενική Διευθύντρια του σχολείου. Σήμερα γιορτάζει μαζί με την επέτειο των 140 χρόνων του Κολλεγίου, τα δικά της 40 χρόνια στο Pierce.

Το σκηνικό στην εκπαίδευση – όχι μόνο στην ιδιωτική αλλά και στη δημόσια – αλλάζει καθημερινά. Οι γονείς προσπαθούν να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις της κρίσης και ταυτόχρονα να δώσουν στα παιδιά τους τα καλύτερα εφόδια. «Στόχος μας στο Pierce είναι να δώσουμε περισσότερες ευκαιρίες στα παιδιά με ακαδημαϊκές, αθλητικές, μουσικές και άλλες υποτροφίες, αλλά και μέσω του προγράμματος οικονομικής ενίσχυσης», μας λέει η κ. Τζούλιους μιλώντας και για το δύσκολο έργο των καθηγητών: «Είμαι εδώ από το 1976 και κάθε μέρα, αισθάνομαι το βάρος και την ευθύνη προς τα παιδιά,  τις οικογένειές τους, τους συναδέλφους. Αισθάνομαι το βάρος της ιστορίας μας και την ευθύνη απέναντι στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του Κολλεγίου.»

Και πώς μπορεί να επιζήσει ένα ιδιωτικό σχολείο μέσα στην κρίση; Όπως επέζησε το Pierce στα 140 χρόνια ιστορίας του, απαντάει η κ. Τζούλιους. «Μέσα από τις κρίσεις, τα καλά σχολεία βγαίνουν πιο δυνατά. Μπορεί να περάσουν διάφορα, αλλά, όταν είναι σωστές οι βάσεις που παρέχει το σχολείο, δεν απειλείται. Αυτό βλέπουμε στο Pierce τώρα: Μέσα σε μία δύσκολη εποχή, έχουμε περισσότερους και καλύτερους μαθητές που μας κάνουν περήφανους καθημερινά!»

H προτίμηση που δείχνουν οι γονείς σε σχολεία όπως το Pierce, μπορεί να αποδοθεί στην  ανασφάλεια για το μέλλον της δημόσιας παιδείας ή η ανάγκη για εκπαίδευση που θα ανοίξει στα παιδιά τους τα σύνορα σε όλο τον κόσμο. Ίσως όμως είναι και οι αξίες που φέρει κάθε σχολείο  στο DNA του. «Οι αξίες εδώ είναι οι ίδιες με αυτές των ιδρυτριών μας. Ήθος, πάθος για τη γνώση, αφοσίωση και η πίστη σε ό,τι κάνουμε, ανθρωπισμός», λέει η κ. Τζούλιους μεταφράζοντας το ρητό του Pierce: «Non ministrari, sed ministrare σημαίνει Να υπηρετείς και να μην υπηρετείσαι! Και γίνεται πραγματικότητα από τα παιδιά μας τα οποία, όπου κι αν πάνε και ό,τι κι αν κάνουν, αφήνουν άριστες εντυπώσεις για την προσωπικότητα, για το επίπεδο των γνώσεων και για την συμπεριφορά τους.»

Είναι αλήθεια ότι στην εποχή της πληροφορίας τα παιδιά ήδη από πολύ νεαρή ηλικία ανήκουν σε μία παγκόσμια κοινότητα. Η εκπαίδευση έχει ένα ευρύτερο έργο πια, πέρα από την διδασκαλία μίας γλώσσας ή μίας εκδοχής της ιστορίας, γι’ αυτό και η κ. Τζούλιους πιστεύει ότι ο διττός χαρακτήρας του Pierce – ελληνικό σχολείο που ακολουθεί το αμερικανικό εκπαιδευτικό σύστημα – εφοδιάζει τα παιδιά κατάλληλα. «Το εμπλουτισμένο με δραστηριότητες ακαδημαϊκό μας πρόγραμμα, η καθημερινή διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας, τα εκπαιδευτικά ταξίδια στο εξωτερικό, όλα αυτά είναι απαραίτητα εφόδια.  Ακόμη, είναι οι επιλογές που προσφέρει αυτό το σχολείο στους τελειόφοιτους για σπουδές στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό. Φέτος ξεκινά και η λειτουργία του International Baccalaureate Diploma Program για τους μαθητές της Β’ Λυκείου, που θα δώσει ακόμη μία επιλογή σε παιδιά που θέλουν να σπουδάσουν σε διεθνή πανεπιστήμια.»

Όσο για τη γυναικεία παρουσία στην εκπαίδευση, η κ. Τζούλιους πιστεύει ότι είναι απαραίτητη,  καθώς το σχολείο είναι «μία δεύτερη οικογένεια για κάθε παιδί. Το περιβάλλον του σχολείου πρέπει να αγκαλιάζει τα παιδιά, να τα κάνει να αισθάνονται σαν στο σπίτι τους. Όπως μας έχει πει και μία μαθήτρια της Α’ Γυμνασίου, ανυπομονεί να έρθει η Δευτέρα για να έρθει σχολείο», λέει η Γενική Διευθύντρια του Pierce χωρίς όμως να μειώνει την εκπαιδευτική σημασία του σχολείου: «Από την άλλη πλευρά, το σχολείο είναι και η πρώτη δουλειά για κάθε παιδί, διότι εδώ μέσα δημιουργούνται τα θεμέλια για το μέλλον του, για την ακαδημαϊκή και επαγγελματική πορεία του, για τη σχέση του με τους άλλους. Συμμετέχοντας σε δραστηριότητες κάθε είδους ανακαλύπτουν το ταλέντο τους, την προσωπικότητα, τον εαυτό τους.»

Γυναίκες όπως οι ιδρύτριες του Pierce αλλά και η σημερινή Γενική Διευθύντρια του σχολείου, μπορούν να δώσουν στην εκπαίδευση τις αξίες που χρειάζεται για να προχωρήσει και να ανθίσει ακόμη και μέσα στην κρίση: την αγάπη για τα παιδιά, την ελπίδα για τη νέα γενιά, την πεποίθηση ότι δεν υπάρχει εμπόδιο για όποιο παιδί – κορίτσι η αγόρι – είναι αποφασισμένο να ακολουθήσει τα όνειρά του.

Περισσότερες πληροφορίες στο www.pierce.gr