Η ελληνική μόδα μετά το lifestyle

Η ελληνική μόδα μετά το lifestyle

5' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στις κουζίνες του μεγάρου της Εθνικής Ασφαλιστικής επικρατεί δημιουργικός αναβρασμός που λίγο έχει να κάνει με γαστρονομικές απολαύσεις. «Σεφ» της ημέρας ο αεικίνητος Λάκης Γαβαλάς, ο οποίος με ακρίβεια βάζει τις τελευταίες πινελιές στα καπέλα-τσάντες που κοσμούν τα κεφάλια των αποκλειστικά ανδρικών μοντέλων.

Στο «μίνι» ντεφιλέ -μόνο για δημοσιογράφους, μπλόγκερ και αγοραστές-, που ξεκινάει από το διάδρομο και καταλήγει στην κουζίνα, γυναικείες «γραμμές» φιγουράρουν πάνω σε νεανικά ανδρικά σώματα, σηματοδοτώντας την επιστροφή της .Lak στην πασαρέλα ύστερα από έξι χρόνια απουσίας. Αφορμή η Athens Xclusive Designers Week.

«Τη στιγμή που ασχολούμαι ακόμη με τη λέξη “μόδα” και την έννοιά της (σ.σ.: διδάσκει το αντικείμενο στη σχολή Pansik), και με την τόσο συσσωρευμένη ενέργειά μου, αποφάσισα να λάβω μέρος σε μια ομαδική προσπάθεια ανάδειξης της ελληνικής μόδας», εξηγεί στο «Κ» ο Λάκης Γαβαλάς. «Με το ειρωνικό- χιουμοριστικό μου στυλ αυτήν τη φορά το σόου έλαβε μέρος στην κουζίνα του μεγάρου. Η παρουσίαση, είτε μικρή είτε μεγάλη, πρέπει να μου δίνει συναίσθημα…»

Ο Γαβαλάς αποτελεί εξαιρετικό παράδειγμα της «παρεξηγήσεως» που εξακολουθεί να υπάρχει μεταξύ του χώρου της εγχώριας μόδας, του κοινού της και των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Πολύ πριν απασχολήσει τα πρωτοσέλιδα με τις σοβαρές νομικές του υποθέσεις, ο ίδιος ήταν περισσότερο γνώριμος για τις εκκεντρικές του εμφανίσεις και λιγότερο για τις επιχειρηματικές και δημιουργικές του δραστηριότητες.

Μπορεί η ιδιωτική ζωή των Ελλήνων σχεδιαστών να ιντριγκάρει περισσότερο από τις προτάσεις τους για το φετινό και κάθε άλλο καλοκαίρι, όμως ο κλάδος της ελληνικής ένδυσης συνεχίζει την πορεία του στους δύσκολους καιρούς. Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής – Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), ο κλάδος σήμερα αποτελείται από 1.230 εταιρείες που απασχολούν 15.000 εργαζομένους στην παραγωγή και 20.000 άτομα σε επίπεδο διανομής. Το 50 τοις εκατό του τζίρου προέρχεται από εξαγωγές, οι οποίες πέρυσι έφτασαν τα 600 εκατ. ευρώ.

Στο μεταξύ, εδώ και 19 σεζόν (μόδας), η Athens Xclusive Designers Week συνεχίζει τις δικές της προσπάθειες για την ανάδειξη του «ντόπιου» ταλέντου. Δεκατρείς επιδείξεις σε τρεις ημέρες, αλλά και η καθιερωμένη πλέον μέρα που απευθύνεταιεξ ολοκλήρου σε νέους και πρωτοεμφανιζόμενους σχεδιαστές μέσα από ντεφιλέ και διαγωνισμούς, συνθέτουν το τετραήμερο του Απριλίου. Ονόματα όπως αυτό της Celebrity Skin έχουν ξεπηδήσει από τα σόου της ΑXDW, ενώ η διοργάνωση φιλοξενεί εταιρείες και brands όπως το νεανικό ελληνικό Funky Buddha.

«Η μεγάλη διαφορά αυτήν τη φορά είναι η ενίσχυση του διεθνούς χαρακτήρα της οργάνωσης. Η προσέγγιση προς την εξωστρέφεια της ελληνικής μόδας», δηλώνει στο «Κ» η διοργανώτρια, Τόνια Φουσέκη. Αντιπρόσωποι ψηφιακής πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου με έδρα το Λονδίνο, αγοραστές (buyers) από καταστήματα στο Βερολίνο, στο Ντουμπάι και στην Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας, αλλά και η συντάκτρια μόδας της ψηφιακής πλατφόρμας της ιταλικής Vogue παρακολουθούν, μεταξύ άλλων, τα σόου. Στην προηγούμενη διοργάνωση ένα ασιατικό showroom συνήψε συνεργασία με τους σχεδιαστές Βασίλη Ζούλια και Χρήστο Κωσταρέλλο, προσθέτει η Τόνια Φουσέκη.

Την ίδια στιγμή, στην πασαρέλα μια «λονδρέζικη» ατμόσφαιρα υποδέχεται μια χαρούμενη ομάδα από Ελληνες fashion bloggers -ανάμεσά τους η Miss Margaret Cruzemark-, που παρουσιάζουν μέρος της καλοκαιρινής συλλογής της βρετανικής street fashion αλυσίδας TopShop, την οποία αντιπροσωπεύει στην ελληνική αγορά ο Sotris. Σημειώνουμε ένα ασημένιο σακίδιο, το οποίο θα μπορούσε να ενταχθεί στις γκαρνταρόμπες πολλών μελών του σημερινού πολιτικού μας establishment.

Πολλές οι παρουσίες από την εγχώρια σόουμπιζ στον οίκο Kathy Heyndels του Γιάννη Τόγκου, όπου την έναρξη κάνει η τραγουδίστρια-μούσα Αγγελική Ηλιάδη. «Body Sculpture» ο τίτλος της κολεξιόν, που παραμένει πιστή στην ταυτότητα του οίκου: σέξι κομμάτια «χτισμένα» πάνω σε κρόσσια, κεντήματα, δέρμα και διαφάνειες, με χρώματα να «παίζουν» σε τόνους μπεζ και άσπρου. Στην ίδια πασαρέλα ανδρικά καλοκαιρινά, όπως φιστικί και γλυκό μπλέ σε παντελόνια, από τον οίκο Γιαννέτο. «Burlesque» ο τίτλος της κολεξιόν του Τάσου Μητρόπουλου, η οποία, εμπνευσμένη από το δυναμικό σουίγκ, περιέχει κορσέδες, φτερά, δερμάτινες λεπτομέρειες και βραδινά με αέρα «μπουντουάρ». Το χρώμα του δέρματος κυριαρχεί, μαζί με τις διαφάνειες. Το καλοκαίρι για την Πολωνέζα σχεδιάστρια με έδρα την Κύπρο Natalia Jaroszewska θα είναι «μαύρο» – στυλιστικά μιλώντας. Τουνίκ αλλά και μάξι φορέματα με βαθιά ντεκολτέ και έμφαση στη μέση συνθέτουν τη μονόχρωμη κολεξιόν της guest σχεδιάστριας. Αλλαγή κλίματος στην Elmira Begatti, προπονήτρια της μεθόδου Πιλάτες, της οποίας η συλλογή ρούχων άσκησης παρουσιάζεται από μοντέλα και αθλητές – πάνω στο surfset (σανίδα σερφ που μετατρέπεται σε όργανο γυμναστικής) ο Γιάννης Σπαλιάρας ισορροπεί χαλαρά. Ο Γιώργος Σουργιαδάκης παρουσιάζει τις ολοκληρωμένες ανδρικές συλλογές του Me and My και GIO.S για τον επόμενο χειμώνα με γκεστ σταρ τον ηθοποιό Γιάννη Αϊβάζη. Εναρκτήριο θέμα ένα σακάκι, ένα γιλέκο και ένα μοντγκόμερι σε μοτίφ καμουφλάζ.

Από την πασαρέλα της AXDW μοιάζει να «λείπει» ένα μεγάλο κομμάτι της εγχώριας σχεδιαστικής σκηνής. Κάποιοι συνεχίζουν να δείχνουν «σόλο», ενώ πολλοί είναι εκείνοι που στα χρόνια της κρίσης απέχουν από τους προβολείς. Ενα ελπιδοφόρο κεφάλαιο της ελληνικής μόδας στα μέσα της δεκαετίας του 2000, με εβδομάδες μόδας στο Ζάππειο και μετέπειτα στην Τεχνόπολη, αποτελεί ανάμνηση. Και μετά ήρθε η ύφεση.

«Η κρίση “έπνιξε” τη μόδα, δεν είναι άλλωστε πρώτη ανάγκη. Τώρα ο κόσμος κοιτάει πώς θα πάει το παιδί του στο σχολείο. Κάποτε το πρόβλημά μας ήταν οι δασμοί. Τώρα με τα capital controls βρεθήκαμε να ακυρώνουμε παραγγελίες. Δεν έχουμε πιστώσεις στο εξωτερικό, εγώ χρησιμοποιώ τα δικά μου χρήματα», λέει στο Κ ο «πατριάρχης» σήμερα των Ελλήνων σχεδιαστών Μάκης Τσέλιος, λίγο πριν παρουσιάσει μια ασπρόμαυρη κολεξιόν με φορέματα-κομπινεζόν και φορέματα-μαντό. Ακούραστος ο ίδιος, ετοιμάζεται να υλοποιήσει μια συμφωνία για κατάστημα ρούχων του «Ατελιέ» στο κέντρο της Ζυρίχης, ενώ συνεχίζει τέσσερις σειρές (από πρετ-α-πορτέ μέχρι βαφτιστικά) των οποίων η βασική παραγωγή γίνεται στα Σκόπια, στην Αλβανία και στη Βουλγαρία και η τελική επιμέλεια στην Ελλάδα.

Λίγο πριν ανεβάσει ένα ακόμη βίντεο στο ίντερνετ με μια κίνηση του χεριού του, ο ιδρυτής του PoshFashion (μπλογκ που μετράει 150.000 «χτυπήματα» μηνιαίως), Mr Posh, κατά κόσμον Τάσος Λαζαρίδης, μιλάει στο «Κ». «Προσωπικά πάντα στήριζα τους Ελληνες σχεδιαστές, απλώς κι εκείνοι πρέπει να δώσουν μεγαλύτερη έμφαση στον ψηφιακό τομέα, γιατί οι περισσότεροι αγνοούν βασικά πράγματα, όπως τη σημασία μιας σελίδας στο Facebook π.χ.».

Κάτι τέτοιο δεν ισχύει για τους νικητές και τους υπόλοιπους διαγωνιζομένους των New Designers Awards της 19ης Athens Xclusive Designers Week, οι οποίοι χρησιμοποιούν τις δυνατότητες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στο έπακρο. Νικήτρια στην κατηγορία Best New Designer αυτήν τη φορά ήταν η Fotini Lgk, η συλλογή της οποίας ήταν εμπνευσμένη από παραδοσιακές ιαπωνικές φορεσιές, μεταξύ άλλων.

Πώς φαντάζει το μέλλον των νέων στον δύσκολο αυτό χώρο;  «Εχω διαπιστώσει ότι έχουν ξεχωρίσει τουλάχιστον τρία παιδιά, τα οποία κάθε σεζόν προχωράνε. Κάποιοι έχουν χτίσει brands και εταιρείες δικές τους, άλλοι ασχολούνται με το σταρ σίστεμ. Κάποιοι προσπαθούν να κάνουν παραγωγές, άλλοι μπαίνουν σε σχεδιαστικές ομάδες εταιρειών», λέει η Τόνια Φουσέκη.

Οπως και να ’χει, «μικροί» και πιο έμπειροι δημιουργοί έχουν να αντιμετωπίσουν το τεράστιο πρόβλημα της παραγωγής, ενώ το κράτος παραμένει σταθερά ο μεγάλος απών. «Η Ευρώπη σήμερα κοιτάει προς μικρότερες ποσότητες, καινούργιες ιδέες και γρήγορη παράδοση», σημειώνει ο Μ. Τσέλιος, ο οποίος προβλέπει άνοδο σε μικρές παραγωγές από επώνυμα ελληνικά ρούχα το επόμενο διάστημα.

«Η ελληνική μόδα είναι σε εξέλιξη, έχουμε αρκετά ταλέντα, όπως και μερικά άλλα που ασχολούνται μ’ αυτήν και δεν θα έπρεπε να τα αναζητήσουμε ούτε μέσω Silver Alert», συμπληρώνει ο Λ. Γαβαλάς. Επόμενο ραντεβού πάνω και κάτω από την πασαρέλα σε έξι μήνες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή