ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τεχνικός έλεγχος, εγγύηση για μεταχειρισμένα

14s13auto

Το αλλοτινό όνειρο του Ελληνα για καινούργιο αυτοκίνητο, είτε αποκλειστικά για να καλύψει τις ανάγκες της καθημερινότητάς του, είτε ως ένδειξη κοινωνικής καταξίωσης, εν έτει 2016 μοιάζει μάλλον μακρινό. Τι συμβαίνει όμως στην αγορά του μεταχειρισμένου;

«Η κατάσταση είναι κάτι παραπάνω από τραγική», δηλώνει ο κ. Διονύσης Τσαρμπόπουλος, έμπορος αυτοκινήτων με 25ετή εμπειρία στον χώρο (VT MOTORS). «Με τη λήξη στις 30/3/16 του Euro 5, της Οδηγίας της Ε.Ε. για αυστηρότερα όρια στις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων από το 2010 έως το 2015, η οποία έδινε πλεονεκτήματα μεγάλων μειώσεων στην εισαγωγή τους, βγήκε πλέον από την αγορά η δυνατότητα να φέρει κάποιος ένα όχημα που εμπίπτει στη συγκεκριμένη κατηγορία. Είναι πλέον ασύμφορο να εισαχθούν αυτοκίνητα που υπάγονται στο Euro 6, καθώς εκεί δεν ισχύουν οι μειώσεις λόγω παλαιότητας. Η αγορά συρρικνώθηκε ακόμη περισσότερο με την παύση χορήγησης δανείων και τα capital controls εξουθένωσαν εντελώς την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Η πορεία είναι συνεχώς φθίνουσα, ενώ από 15.000 επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνταν στον χώρο, σήμερα έχουν μείνει 3.000», καταλήγει.

«Ναι μεν, αλλά…»

Με την αγορά του καινούργιου αυτοκινήτου να έχει παγώσει, όμως, θα περίμενε κανείς άνθηση στην αγορά του μεταχειρισμένου. «Ναι μεν, αλλά…» η άποψη του κ. Τσαρμπόπουλου: «Θα ίσχυε κάτι τέτοιο, αν υπήρχε προϊόν. Αλλά ό,τι υπήρχε στην αγορά απορροφήθηκε χωρίς να έχει αντικατασταθεί – τα μεγάλα αυτοκίνητα έφυγαν από την πιάτσα μεταξύ 2010 και 2013, πήγαν στο εξωτερικό. Οσα αντικαταστάθηκαν, δεν έχουν τις μειώσεις που είχαν τα προηγούμενα. Στη συνέχεια, ο κόσμος στράφηκε σε κάτι πιο προσιτό. Τελείωσε όμως κι αυτό μαζί με την Οδηγία Euro 5 που έληξε, καθώς έληξαν μαζί και τα προνόμια. Οπότε πλέον, ο ενδιαφερόμενος λέει «αν δεν αλλάξουν τα πράγματα, δεν αγοράζω». Στην επιχείρησή μου, η οποία είναι από τις μεγαλύτερες, ο κόσμος ξεφορτώνεται αυτοκίνητα λίγες μέρες πριν γυρίσει ο χρόνος, για να μην πληρώσουν τα τέλη. Αντιλαμβάνεστε ότι η άποψη πως υπάρχει ανάπτυξη στην αγορά του μεταχειρισμένου, δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα», αποφαίνεται ο έμπορος, επισημαίνοντας: «Τα προηγούμενα χρόνια, τα αυτοκίνητα έβαζαν στα κρατικά ταμεία από 1,8 έως 2,5 δισ. Γιατί ο Ελληνας εύκολα αγοράζει αυτοκίνητο είτε για την ανάγκη του, είτε για τη βόλτα του, είτε για το χούι του. Μην τον φοβίσετε, είπαμε στο κράτος, γιατί δεν θα ξαναπάρει. Τον φόβισαν και δεν εισέπραξαν τίποτε – έμεινε τρύπα 180 εκατ.».

Διαπνεόμενα από μεγαλύτερη αισιοδοξία για την αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων εμφανίζονται τα μέλη της ομάδας SpotMechanics, της start-up επιχείρησης που ξεκίνησαν πριν από ένα χρόνο ακριβώς οι Χάρης Αρβανίτης, Χρήστος Ζης και Κυριάκος Αγαδάκος. Η υπηρεσία τους, ανεξάρτητη από εμπόρους ή ιδιώτες-πωλητές, βασίζεται στην παροχή ολοκληρωμένου μηχανολογικού ελέγχου ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου κατόπιν ανάθεσης του ενδιαφερόμενου αγοραστή, ενώ, στη συνέχεια, προβαίνουν στη σύνταξη γραπτής αναφοράς, συνοδευόμενης από φωτογραφίες, την οποία του παραδίδουν.

Οι πιστοποιημένοι μηχανικοί της εταιρείας έχουν ήδη ελέγξει πάνω από 4.000 αυτοκίνητα από την έναρξη λειτουργίας τους. «Σήμερα, το μεταχειρισμένο “ζει“ έναντι του καινούργιου», θα πει ο κ. Αρβανίτης, προσθέτοντας: «Σίγουρα οι αγοραστές επηρεάζονται από την αβεβαιότητα του μέλλοντος. Εξαγγελίες για νέα μέτρα, αλλαγές στη φορολογία… τι σημαίνουν όλα αυτά σε βάθος χρόνου; Εν αναμονή της αξιολόγησης, ο Απρίλιος ήταν μήνας που ο κόσμος κρατήθηκε πολύ για να κάνει αγορές, αντίθετα με τον Φεβρουάριο ή τον Μάρτιο, που υπήρχε κίνηση. Πέρυσι, με τα capital controls… “αιματοκύλισμα”! Κάτι άλλο που ισχύει είναι πως πολλοί στρέφονται στο μεταχειρισμένο, καθώς έτσι μπορούν να ξεφορτωθούν γρήγορα μετρητά, όταν φοβούνται τι μπορεί να γίνει με τις τράπεζες ή με νέους φόρους. Οι υποψήφιοι αγοραστές αναζητούν κυρίως μικρά, εμπορικά αυτοκίνητα – εκεί υπάρχει υπερπροσφορά και οι ευκαιρίες είναι πολλές, ενώ η δυνατότητα μεταπώλησης παίζει καθοριστικό ρόλο στην απόφασή τους. Μεγάλες ελλείψεις μεταχειρισμένων υπάρχουν στα “πετρέλαια”. Οσο για την γκάμα των τιμών; Κυμαίνεται κυρίως μεταξύ 6.000–12.000 ευρώ», αναφέρει ο ίδιος, ενώ επισημαίνει πως μεταξύ τιμής και ασφάλειας, «η ζυγαριά γέρνει, δυστυχώς, προς τη χαμηλότερη τιμή – με τους οικογενειάρχες να εμφανίζονται κάπως πιο προσεκτικοί».

Μια επιτυχημένη start-up επιχείρηση

Μία απλή ιδέα οδήγησε στη δημιουργία της start-up επιχείρησης, Spotmechanics: «Πώς μπορώ να αγοράσω ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, να το ελέγξει κάποιος που μπορώ να εμπιστευθώ, χωρίς εγώ να χρειάζεται καν να είμαι παρών;». Σύμφωνα με τον κ. Χάρη Αρβανίτη, υπεύθυνο επικοινωνίας της νεοσύστατης και ήδη επιτυχημένης επιχείρησης, «ο μηχανικός μας πηγαίνει στο σημείο που βρίσκεται το αυτοκίνητο, πραγματοποιεί ενδελεχή έλεγχο διάρκειας 90΄ με εξοπλισμό αιχμής και στη συνέχεια, συντάσσει 10σέλιδη αναφορά σχετικά με τα ευρήματα, κάτι που κάνουμε αποκλειστικά εμείς στην Ελλάδα. Ο ενδιαφερόμενος αγοραστής θα τη χρησιμοποιήσει προκειμένου να προχωρήσει ή όχι στην αγορά του συγκεκριμένου αυτοκινήτου ή ακόμη και για να κάνει περαιτέρω διαπραγμάτευση στην τιμή. Το κόστος του ελέγχου είναι 45 ευρώ, ενώ υπάρχει διαθέσιμο πακέτο 100 ευρώ για τρεις ελέγχους, καθώς το 30% των πελατών μας είναι από επαρχία». Ανήσυχα πνεύματα οι εμπνευστές της Spotmechanics, ξεκίνησαν πρόσφατα τη νέα υπηρεσία Spotawheel, η οποία καλύπτει όλη την αλυσίδα της αγοραπωλησίας, δίνοντας στους ενδιαφερόμενους την ευκαιρία να εντοπίσουν απευθείας αξιόπιστα αυτοκίνητα, παρέχοντας ένα μήνα ασφάλεια, έξι μήνες εγγύηση, 12 μήνες οδική ασφάλεια. Ειδικότερα, η εξάμηνη εγγύηση προέρχεται από τρίτη εταιρεία, η οποία ασφαλίζει το αυτοκίνητο σε όλα τα μηχανικά μέρη, για επισκευή σε οποιοδήποτε εξουσιοδοτημένο αντιπρόσωπο στην Ελλάδα».