ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η κτηματογράφηση πιέζει για λύση πριν από το 2020

i-ktimatografisi-piezei-gia-lysi-prin-apo-to-2020-2134078

Τα προβλήματα των υποθηκοφυλακείων δεν τελειώνουν εδώ. Οταν ολοκληρωθεί η κτηματογράφηση μιας περιοχής, τότε στο πλαίσιο του υποθηκοφυλακείου ξεκινά η λειτουργία του μεταβατικού κτηματολογικού γραφείου. Μέχρι να εκδοθεί μια κοινή υπουργική απόφαση που τυπικά «εγκρίνει» τη λειτουργία του κτηματολογικού γραφείου, αυτό λειτουργεί σε καθεστώς «παγωμένης βάσης»: ο υποθηκοφύλακας συγκεντρώνει όσες δικαιοπραξίες γίνουν, προκειμένου να τις «περάσει» πλέον όχι στα βιβλία αλλά στην ηλεκτρονική βάση του κτηματολογίου. Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, το καθεστώς της «παγωμένης βάσης» διαρκούσε μερικές ημέρες. Ομως σήμερα μεγάλα υποθηκοφυλακεία λειτουργούν επί μήνες σε αυτό το καθεστώς, γεγονός που ενέχει κινδύνους.

Ενα από αυτά είναι το υποθηκοφυλακείο Χαϊδαρίου. «Είμαστε σε αυτό το καθεστώς από τις 24 Ιουλίου 2015 για την περιοχή της Αγίας Βαρβάρας», λέει η υποθηκοφύλακας Πέγκυ Δημητρέλου. «Αν είχε βγει η απόφαση μέσα σε ένα μήνα, όπως ορίζει ο νόμος, θα ήταν εντάξει. Τώρα έχουν συλλεχθεί περισσότερες από 200 πράξεις, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η πιθανότητα για λάθη».

Πηγές του υπουργείου Δικαιοσύνης υποστηρίζουν ότι η κατάρτιση της υπουργικής απόφασης δεν είναι αρμοδιότητά τους, αλλά του ΥΠΕΝ. «Εμείς είμαστε απλώς συναρμόδιοι. Θα πρέπει να την εγκρίνουμε και τελικά να την υπογράψουμε, αφού πρώτα καταρτιστεί», αναφέρουν.

Το ζητούμενο δεν είναι μόνο τα λειτουργικά προβλήματα των υποθηκοφυλακείων, αλλά το πέρασμα στο Εθνικό Κτηματολόγιο. Οι άμισθοι υποθηκοφύλακες έχουν από την πλευρά τους υποβάλει πρόταση σχεδίου νόμου. «Η λογική της “εμμισθοποίησης” των υποθηκοφυλακείων είναι εκτός τόπου και χρόνου και το μόνο που θα δημιουργήσει είναι η υπέρμετρη επιβάρυνση των δημοσίων εσόδων», εκτιμά ο κ. Χριστόπουλος. Ομως οι παρεμβάσεις που προτείνουν οι υποθηκοφύλακες δεν φαίνεται να βρίσκονται σε συμφωνία με τις προθέσεις της Πολιτείας. Οπως αναφέρει η διευθύνουσα σύμβουλος της «Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση» (ΕΚΧΑ) Χριστίνα Κλωνάρη, η task force είχε προτείνει τη συγχώνευση όλων των γραφείων σε 16 (ένα ανά Περιφέρεια, συν κάποια επιπλέον σε Αττική και Θεσσαλονίκη). «Ομως αυτό θέλει έναν σχεδιασμό που δεν έχει γίνει μέχρι στιγμής», αναφέρει. «Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα, για το οποίο πρέπει να υπάρξει στενότατη συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης».

Σύμφωνα με πληροφορίες, την περίοδο αυτή υπάρχουν αλλεπάλληλες επαφές του υπουργείου Δικαιοσύνης με τα συναρμόδια υπουργεία και κυρίως το υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να βρεθεί μια συνολική λύση. Ζητούμενο είναι η κατάρτιση ενός νέου πλαισίου το οποίο θα εκτονώνει τα υπάρχοντα προβλήματα και θα καθορίσει τον τρόπο μετάβασης στα κτηματολογικά γραφεία. «Είναι πολλά και σύνθετα τα θέματα. Προσπαθούμε να βρούμε μια ρεαλιστική λύση, η οποία φυσικά να μη βλάπτει και το δημόσιο συμφέρον», αναφέρουν αρμόδιες πηγές.