ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παραδίδονται τα διόδια Προμαχώνα

27s6egnatia

Ο πρώτος σταθμός διοδίων σε κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού ξεκινά τη λειτουργία του μέσα στον Ιούνιο. Πρόκειται για τον σταθμό Προμαχώνα, η έναρξη λειτουργίας του οποίου ήταν ένα από τα προαπαιτούμενα που συνδέονται με την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού από το ΤΑΙΠΕΔ. Αξιοσημείωτο είναι ότι η χρέωση στον σταθμό δεν θα γίνει με βάση τον νόμο, που ψήφισε μόλις προ δύο εβδομάδων η Βουλή, αλλά με βάση τα προϊσχύοντα.

Σύμφωνα, λοιπόν, με την απόφαση που δημοσιεύτηκε το βράδυ της Τετάρτης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ο σταθμός θα δημιουργηθεί κοντά στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, στον κάθετο άξονα Λαγκαδά – Σερρών – Προμαχώνα. Η διέλευση θα έχει τις ίδιες χρεώσεις με τα υπόλοιπα διόδια της Εγνατίας (πλην των Μαλγάρων που είναι φθηνότερα), δηλαδή 2,40 ευρώ για τα Ι.Χ., 1,70 για τα δίκυκλα και από 6 έως 8,40 ευρώ για τα μεγάλα οχήματα. Εδώ όμως βρίσκεται μια πολύ ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια: μόλις πριν από 2 εβδομάδες, στις 12 Μαΐου, ψηφίστηκε τροπολογία που έφερε στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης, με την οποία γίνεται υποχρεωτική η θέσπιση αναλογικής χρέωσης σε κάθε νέο σταθμό διοδίων (δηλαδή χρέωση ανά χιλιόμετρο, με βάση την απόσταση ανάμεσα σε δύο διαδοχικούς σταθμούς διοδίων). Ωστόσο, η απόφαση για τον Προμαχώνα, για την οποία είναι και πάλι υπεύθυνος ο κ. Σπίρτζης (μαζί βέβαια με τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο) δεν ακολουθεί τον κανόνα που το υπουργείο Υποδομών έφερε στη Βουλή δύο εβδομάδες νωρίτερα. Τυπικά βέβαια δεν οφείλει, καθώς η ρύθμιση του κ. Σπίρτζη για την αναλογική χρέωση δεν είχε μέχρι χθες δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Ωστόσο, η απόσταση ανάμεσα στην προχθεσινή απόφαση και τον υπό δημοσίευση νόμο υποδεικνύει με σαφήνεια την απόσταση που έχουν κάποιες από τις επιλογές του υπουργείου Υποδομών με αυτές της κυβέρνησης.

Πάντως, με δεδομένο ότι η τιμή ανά χιλιόμετρο στην Εγνατία (είχε θεσπιστεί, χωρίς να χρησιμοποιείται, στα τέλη του 2014) είναι 0,03 ευρώ/χλμ. και ότι ο κάθετος άξονας Λαγκαδά – Προμαχώνα έχει μήκος περίπου 100 χλμ., αν εφαρμοζόταν η αναλογική χρέωση, τα διόδια στον σταθμό Προμαχώνα θα ήταν κατά 25% ακριβότερα (λ.χ. 3 ευρώ για τα Ι.Χ.).

Να σημειωθεί ότι ο τελικός χάρτης των διοδίων στην Εγνατία Οδό δεν έχει ακόμα ξεκαθαρίσει. Σήμερα στον κυρίως άξονα λειτουργούν επτά σταθμοί διοδίων. Σύμφωνα με υπουργική απόφαση του 2014 προβλέπονταν έξι νέοι σταθμοί στον κεντρικό άξονα, δύο στον κάθετο άξονα Σιάτιστας – Κρυσταλλοπηγής, ένας στον άξονα Ευζώνων – Αξιού και ένας ακόμα (δηλαδή συνολικά δύο) στον άξονα Λαγκαδά – Προμαχώνα. Ωστόσο, τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ, στον οποίο έχει παραχωρηθεί ο κεντρικός άξονας και οι τρεις προαναφερθέντες κάθετοι άξονες, δεν έχουν ακόμα οριστικοποιηθεί.