Μια πόλη παραδομένη σε κυκλώματα, χωρίς καμία ανάληψη ευθύνης

Μια πόλη παραδομένη σε κυκλώματα, χωρίς καμία ανάληψη ευθύνης

2' 26" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το σήμα που έστειλαν οι δράστες στον περίβολο του Πνευματικού Κέντρου προς την ευρύτερη κοινωνία αλλά και στα θεσμικά όργανα είναι η επιβεβαίωση του ελέγχου που έχουν στην πόλη. Η Αθήνα ελέγχεται από κυκλώματα και δίκτυα που δρουν όταν και όπως κρίνουν και εμφανίζονται με συντονισμένες και μελετημένες ενέργειες σε ειδικά επιλεγμένα σημεία του κέντρου της πρωτεύουσας. Η λεηλασία των προτομών πριν από λίγες ημέρες είναι ένα κεφάλαιο ανάμεσα σε όσα προηγήθηκαν και όσα έπονται. Η πράξη αποκτά εξωστρεφή θρασύτητα που εκτρέφεται από το καλλιεργούμενο πλαίσιο ανοχής στην ανομία. Είναι ένα ζήτημα ευρύτερα πολιτικό που εγείρει ευθύνες. Η αδυναμία και απροθυμία της αστυνομίας να επιβάλει τάξη στο κέντρο της Αθήνας εγείρει ερωτήματα και προκάλεσε χθες και ανακοίνωση από τον Δήμο Αθηναίων, που αναφέρει πως «η κατάσταση με το Πνευματικό Κέντρο και γενικότερα με την Τριλογία δεν μπορεί να συνεχιστεί ούτε μία μέρα ακόμα. Η αστυνομία να αναλάβει τις ευθύνες της».

Τις ευθύνες όμως δεν τις αναλαμβάνει κανείς. Και η αστυνομία αναμένει εντολές. Αλλά και ο δήμος, παρά τις περιορισμένες δυνατότητές του, επιδεικνύει μαλθακότητα εκεί που απαιτείται παραγωγή πολιτικής. Η κατάσταση στην Τριλογία και γύρω από το Πνευματικό Κέντρο, όπως και στο Πολυτεχνείο και στο Μουσείο, είναι παλιά υπόθεση, μετράει πολλά χρόνια και ευθύνες έχει σειρά κυβερνήσεων, πρυτάνεων και τοπικών αρχόντων καθώς και όσων καθ’ οιονδήποτε τρόπο εμπλέκονται θεσμικά στην τήρηση της έννομης τάξης, καθώς και στην προστασία των πολιτών και της δημόσιας περιουσίας αλλά και του ιστορικού και συμβολικού ρόλου της πρωτεύουσας. Αυτό που έχει επιδεινωθεί με την παρούσα διακυβέρνηση είναι η προαγωγή της παραβατικής ρητορικής σε καθεστωτική αντίληψη.

Οι ορειχάλκινες προτομές προκαλούν τα κυκλώματα που αναζητούν το υλικό, αλλά η περίπτωσή τους ανάγεται στο ευρύτερο κάδρο ανομίας και κατάλυσης της λειτουργίας των κρατικών δομών. Οταν δεν έχει συλληφθεί ποτέ κανείς για καταστροφή δημόσιας περιουσίας και έργων τέχνης, τότε η εξέλιξη είναι προδιαγεγραμμένη. Το πρόσφατο κρούσμα τεμαχισμού του μαρμάρινου αγάλματος της Βορείου Ηπείρου στην οδό Τοσίτσα, που είναι πράξη μίσους και μόνο, προκλήθηκε από την επί της ουσίας κατάργηση της έννομης τάξης κατά μήκος της Πατησίων από την Ομόνοια ώς το Οικονομικό Πανεπιστήμιο, μια ζώνη στην οποία περιλαμβάνεται το «υπό κατοχή» Πολυτεχνείο και το διαρκώς απειλούμενο Μουσείο. Το πρόσφατο, επίσης, περιστατικό με το καιόμενο τρόλεϊ απαντά σε κάθε τυχόν απορία.

Σε επίπεδο συμβολικό, που έχει όμως άμεση σχέση με τη λειτουργία της αστικής δημοκρατίας και του Συντάγματος, το πλήγμα είναι εξίσου ισχυρό. Η αποσυναρμολόγηση της οπτικής αφήγησης μιας πρωτεύουσας, ως εθνικού και ιστορικού κέντρου μιας ορισμένης ακτινοβολίας, είναι μια διαδικασία με στόχο τον εκφοβισμό των πολιτών και την επιβολή μιας άλλης ιεραρχίας. Η βαθύτατη παρακμή του αθηναϊκού κέντρου αντανακλά την παράδοση της πόλης σε διάφορες μαφίες.

Το πρόβλημα της Αθήνας είναι πολιτικό και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπισθεί. Δυστυχώς, το θέμα δεν είναι απλώς η απώλεια ορισμένων καλλιτεχνικών έργων και η επί της ουσίας κατάργηση του δικαιώματος στη δημόσια τέχνη και στη νοηματοδότηση της πόλης, αλλά το δικαίωμα να έχουμε μια πρωτεύουσα σε ένα κράτος με θεσμική θωράκιση.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή