Διαξιφισμοί για τη διδασκαλία των Αρχαίων

Διαξιφισμοί για τη διδασκαλία των Αρχαίων

2' 14" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ποια είναι, τελικά, η μορφωτική αξία των Αρχαίων Ελληνικών και γιατί πρέπει να διδάσκονται; Η διδασκαλία τους είναι ενδιαφέρουσα και ελκυστική για τον μαθητή, και εάν όχι γιατί; Τα ερωτήματα ανακύπτουν στο πλαίσιο του διαλόγου που αναπτύσσεται εξαιτίας της απόφασης του υπουργείου Παιδείας να μειώσει κατά μία τις ώρες διδασκαλίας των Αρχαίων στο γυμνάσιο. Σήμερα η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα από το πρωτότυπο διδάσκεται 3 ώρες εβδομαδιαίως ανά τάξη (ανθολόγιο κειμένων) και 2 ώρες από μετάφραση (Ομηρος, Ηρόδοτος, Ευριπίδης, Φιλοσοφικά Κείμενα), ενώ η Νέα Ελληνική Γλώσσα μόνο 2 ώρες. Η απόφαση του υπουργείου για μείωση των ωρών διδασκαλίας των Αρχαίων φαίνεται να υπαγορεύθηκε κατ’ αρχήν για λόγους διαχείρισης προσωπικού. Δηλαδή, επειδή υπάρχουν ελλείψεις φιλολόγων, αποφασίσθηκε να περιορισθεί το εργασιακό αντικείμενο των φιλολόγων. Και ο κλήρος έπεσε στα Αρχαία.

Ωστόσο, σε κείμενο που δημοσιεύθηκε προ 15νθημέρου (φύλλο «Κ» στις 25/5) και υπέγραψαν 56 πανεπιστημιακοί, αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι «δεν καλλιεργείται επαρκώς η Νέα Ελληνική Γλώσσα με το ισχύον ωρολόγιο πρόγραμμα, ενώ παράλληλα νοθεύεται το γλωσσικό αίσθημα των παιδιών, που κάνουν διαρκώς αυθαίρετες αναγωγές και συγκρίσεις με την αρχαία και μάλιστα με την αττική γλώσσα, που είναι τόσο απομακρυσμένη από τη σύγχρονη γλώσσα». Το κείμενο προκάλεσε αντιδράσεις. Μάλιστα, στο Διαδίκτυο άρχισε συλλογή υπογραφών, η οποία εμφανίζεται ως διελκυστίνδα πάνω στο δίπολο Αρχαία – Νέα. Εως χθες, η πρόταση υπέρ της διατήρησης των Αρχαίων ως υποχρεωτικού μαθήματος έχει συγκεντρώσει 32.301 υπογραφές, ενώ η πρόταση υπέρ της αύξησης των ωρών διδασκαλίας των Νέων στο γυμνάσιο 436 υπογραφές.

Από την άλλη, στην Ευρώπη, τo γυμνάσιο Θηλέων του Κάμντεν στο βόρειο Λονδίνο είναι το τελευταίο σχολείο στη Βρετανία που έχει τα Αρχαία Ελληνικά ως υποχρεωτικό μάθημα στο πρόγραμμά του από τη 10η τάξη και μέχρι τις εξετάσεις εισαγωγής στο πανεπιστήμιο. Mεταξύ των κειμένων που διδάσκονται είναι Αντιγόνη, Ιλιάδα, Οδύσσεια και κείμενα του Ηρόδοτου. Στα υπόλοιπα σχολεία της Βρετανίας τα Αρχαία είναι μάθημα επιλογής. H επιρροή των Αρχαίων φθίνει και στη Γερμανία, όπου μόλις 13.000 μαθητές τα διδάσκονται έναντι 773.000 που επιλέγουν Λατινικά. Στη Γαλλία, στο πλαίσιο της περυσινής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης αποφασίστηκε η σταδιακή κατάργηση διδασκαλίας Λατινικών και Αρχαίων και η αντικατάστασή τους από το μάθημα «Γλώσσες και πολιτισμοί της αρχαιότητας». Στις ΗΠΑ φθίνει σταθερά το ενδιαφέρον για τις κλασικές σπουδές, συμπεριλαμβανομένων των Λατινικών. Κάποτε τα Αρχαία Ελληνικά και τα Λατινικά αποτελούσαν προϋπόθεση για να μπει ένας Αμερικανός στο πανεπιστήμιο.

Εν κατακλείδι, αποδεικνύεται ότι έως σήμερα, το 2016, το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν έχει καταλήξει για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού. Η «Κ», ανοίγοντας διάλογο, ζήτησε και παρουσιάζει την άποψη έξι ανθρώπων της εκπαίδευσης.

Να αναζητήσουμε το καλύτερο για τα παιδιά

Λανθασμένες παρεμβάσεις

Απαραίτητο εργαλείο

Μέσω της Nέας Eλληνικής ανοίγονται ορίζοντες

Δεν κερδίζουμε σε μορφωτικά αποτελέσματα αφαιρώντας

Αναδιάρθρωση της ύλης και άλλες μέθοδοι

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή