Airbnb αλλά για… οχήματα και στην Ελλάδα

Airbnb αλλά για… οχήματα και στην Ελλάδα

3' 8" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, στο διπλανό παράθυρο ήταν ανοιχτή η σελίδα του ελληνικού Airbnb. Το τριήμερο του Αγ. Πνεύματος έφθασε και μια απόδραση στην κοντινή Αίγινα είναι ό,τι πρέπει.

Επειδή θα είμαστε αρκετοί, δεν συμφέρει η διαμονή σε κάποιο καλό ξενοδοχείο του νησιού. Η παρέα θα μοιραστεί το σπίτι με θέα θάλασσα και πισίνα που εκμισθώνει μέσω της πλατφόρμας η Ρομίνα έναντι 98 ευρώ τη βραδιά.

«Είναι η οικονομία του διαμοιρασμού ανόητε!», θα μπορούσε να απαντήσει κάποιος, παραφράζοντας το γνωστό σλόγκαν της πρώτης προεκλογικής εκστρατείας του Μπιλ Κλίντον το 1992, σε όσους διατυπώσουν ενστάσεις. Η εξέλιξη της τεχνολογίας αλλά και η εξάπλωση της οικονομικής κρίσης αλλάζουν μέρα με τη μέρα τα δεδομένα στις αγορές παγκοσμίως. Σύμφωνα με την τάση της sharing economy, οι καταναλωτές δεν έχουν πια μόνο μία επιλογή, να αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες και να αποκτούν την κυριότητά τους: μπορούν και να τα μοιράζονται με άλλους, χωρίς ενδιάμεσους, εύκολα και γρήγορα μέσω Διαδικτύου.

Εκτός από τις «ναυαρχίδες», την Airbnb που φέρνει σε επαφή όσους δεν θεωρούν ότι αξιοποιούν επαρκώς το ακίνητό τους με όσους επιθυμούν να το χρησιμοποιήσουν και την Uber, την εφαρμογή που διασυνδέει μη επαγγελματίες οδηγούς αυτοκινήτων με ανθρώπους που αναζητούν μέσο για τη μετακίνησή τους, δεκάδες άλλες πλατφόρμες της sharing economy έχουν αναδυθεί τα τελευταία έτη, προσφέροντας διέξοδα και καλύπτοντας ανάγκες.

Και αν οι παραπάνω προσπάθειες έχουν ξεσηκώσει αντιδράσεις από ξενοδόχους και επαγγελματίες οδηγούς, σειρά μπορούν να παίρνουν σιγά σιγά και οι εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων. Οσοι σταθμεύσατε το αυτοκίνητό σας τις τελευταίες ημέρες στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» ή σε άλλες πύλες εισόδου της χώρας, ίσως βρήκατε στο παρμπρίζ σας το διαφημιστικό φυλλάδιο της Carky. Πρόκειται για την ολοκαίνουργια πλατφόρμα, μέσω της οποίας ιδιώτες που έχουν αυτοκίνητο μπορούν να το διαθέτουν προς ενοικίαση σε όσους χρειάζονται όχημα για τη μετακίνησή τους. Επικοινωνήσαμε με τον ιδρυτή της εταιρείας, κ. Ακη Σταρκ, για να μάθουμε λεπτομέρειες.

Οπως μας εξήγησε, ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου που εγγράφεται στο σάιτ έχει δύο επιλογές, είτε την ανάθεση είτε τη διάθεση του οχήματός του. Στην πρώτη περίπτωση, το Ι.Χ. παραδίδεται στην εταιρεία για να το διαχειρίζεται για μεγάλο χρονικό διάστημα, από δύο μήνες και πάνω. Σύμφωνα με τον ίδιο, ανάλογα με την κατηγορία του αυτοκινήτου, κάποιος μπορεί να βγάλει έτσι από 400 έως 3.000 ευρώ τον μήνα. Στη δεύτερη περίπτωση, οι ιδιοκτήτες δηλώνουν ότι το όχημά τους είναι διαθέσιμο συγκεκριμένες ημέρες, π.χ. τα Σαββατοκύριακα.

Επειτα από τεχνικό έλεγχο

Η υπηρεσία απευθύνεται κυρίως σε τουρίστες, έτσι τα αυτοκίνητα πρέπει να μεταφέρονται σε αεροδρόμια και λιμάνια για να γίνει η παραλαβή. Αυτό θα το αναλαμβάνει δίκτυο συνεργαζόμενων οδηγών, οι οποίοι θα ελέγχουν την κατάσταση του οχήματος. Προς το παρόν, η Carky δέχεται συγκεκριμένους τύπους αυτοκινήτων, ενώ σε περίπτωση εγγραφής στην πλατφόρμα όλα τα οχήματα υπόκεινται σε εξονυχιστικό τεχνικό έλεγχο. Σύμφωνα με τον κ. Σταρκ, το καθεστώς ασφάλισης στην Ελλάδα επιτρέπει τη λειτουργία μιας τέτοιας πλατφόρμας. Εάν τα δείγματα είναι καλά, παράρτημα θα ανοίξει και στην Αγγλία. «Η εταιρεία συναγωνίζεται τις car rental εταιρείες και αποσκοπεί να προσφέρει πιο οικονομικές υπηρεσίες και καλύτερη ποιότητα αυτοκινήτων, απευθυνόμαστε σε όποιον έχει αυτοκίνητο και δεν το χρησιμοποιεί καθημερινά και έχει ανάγκη μια έξτρα πηγή εσόδων», λέει ο ίδιος.

Ηδη με δηλώσεις τους στην «Κ» (9/6/16) εκπρόσωποι των επιχειρήσεων ενοικίασης αυτοκινήτων εκφράζουν επιφυλάξεις για τη νομιμότητα του εγχειρήματος, υποστηρίζοντας ότι οι επιχειρήσεις εκμίσθωσης επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης χωρίς οδηγό πρέπει καταρχάς να φέρουν το ειδικό σήμα λειτουργίας. Σημειώνεται ότι πρόσφατα η Ε.Ε. έδωσε το «πράσινο φως» στην οικονομία του διαμοιρασμού, καλώντας τις κυβερνήσεις των κρατών-μελών να μην απαγορεύσουν υπηρεσίες, όπως της ενοικίασης ιδιωτικών σπιτιών ή αυτοκινήτων παρά ως μέτρο έσχατης λύσης. Μένει να δούμε εάν θα συμβεί και σε αυτή την περίπτωση ό,τι συνέβη με την Airbnb στην Ελλάδα. Παρά τις αντιδράσεις των ξενοδόχων, το ρυθμιστικό πλαίσιο τροποποιήθηκε προς την πλευρά της sharing economy.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή