ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ονειρο θερινής νυκτός οι πτήσεις με υδροπλάνα

oneiro-therinis-nyktos-oi-ptiseis-me-ydroplana-2145763

Τα άλλα… υδροπλάνα να περνούν βλέπει η χώρα και το φετινό καλοκαίρι, καθώς ακόμη μία χρονιά πέρασε καθιστώντας όνειρο θερινής νυκτός τις πτήσεις με υδροπλάνα. Οι καθυστερήσεις στις αδειοδοτήσεις των υδατοδρομίων έχουν μετατρέψει το εγχείρημα σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες με τις αιτήσεις να συρρέουν κατά δεκάδες στους αρμόδιους φορείς και τις αδειοδοτήσεις να μην παίρνουν σάρκα και οστά. Στελέχη της αγοράς, η οποία αναζητεί τρόπους ανάπτυξης, επισημαίνουν ότι εμπόδιο στην αδειοδότηση αποτελούν ορισμένα σημεία στον νόμο, που απαιτούν διαδικασίες οι οποίες δεν ανταποκρίνονται με ευκολία στην ελληνική πραγματικότητα. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι η προϋπόθεση έγκρισης μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η οποία όμως να μην αφορά μόνο το υδατοδρόμιο αλλά και το λιμάνι στο οποίο θα λειτουργεί το υδατοδρόμιο. Πρακτικά ζητείται έγκριση μελέτης για ολόκληρο το λιμάνι, το οποίο όμως αποτελεί μια υφιστάμενη (σαφώς και αδειοδοτημένη) δομή η οποία βρίσκεται σε λειτουργία και δεν πληροί απαραίτητα τους όρους που έχουν οριστεί για τα υδατοδρόμια.

Σήμερα το μοναδικό υδατοδρόμιο που διαθέτει άδεια λειτουργίας είναι αυτό της Κέρκυρας αποτρέποντας πρακτικά την πτητική δραστηριότητα, καθώς οι πτήσεις πρέπει να συνδέουν δύο υδατοδρόμια τουλάχιστον. Στόχος των εταιρειών που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο δεν είναι οι πτήσεις για περιηγήσεις. Οι εμπλεκόμενοι στην αγορά στοχεύουν να υποκαταστήσουν μέρος της ακτοπλοϊκής και ενδεχομένως αεροπορικής δραστηριότητας παρέχοντας μια εναλλακτική στους ταξιδιώτες εντός της χώρας. Η ενίσχυση της διασύνδεσης νησιών μεταξύ τους, αλλά και με ηπειρωτικούς προορισμούς, αποτελεί το κυρίαρχο μέρος του σχεδιασμού λειτουργίας των υδροπλάνων.

Τις προσεχείς ημέρες αναμένεται και η αδειοδότηση του αεροδρομίου των Παξών, ενώ στόχος είναι το αργότερο τον Σεπτέμβριο να αδειοδοτηθεί και το αντίστοιχο της Πάτρας. Ετσι, η εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια», που συνεργάζεται με την «Κ2 Smart Jets» για το πτητικό κομμάτι, ευελπιστεί ότι μπορεί να ξεκινήσει πτήσεις την προσεχή άνοιξη.

Είναι ενδεικτικό μάλιστα ότι, ενώ ο σχετικός νόμος στην Ελλάδα ψηφίστηκε το 2013, τρία χρόνια αργότερα αδειοδοτήθηκε μόλις ένα υδατοδρόμιο. Η αντίστοιχη προσπάθεια στην Κροατία, η οποία δραστηριοποιείται ήδη στον χώρο, οδήγησε στην αδειοδότηση 11 υδατοδρομίων μέσα σε δύο χρόνια από την ψήφιση του νόμου. Η εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια» μέσω της «Κ2 Smart Jets» έχει προχωρήσει στην υπογραφή προσυμφώνου συνεργασίας με την κροατική ECA (European Costal Airlines), που εκτελεί πτήσεις με υδροπλάνα στην Κροατία. Η εταιρεία επιχειρεί στην Κροατία με τέσσερα καναδέζικα, 19θέσια, δικινητήρια υδροπλάνα. Η συνεργασία μεταξύ των δύο πλευρών προβλέπει ότι η ECA θα αναλάβει το πτητικό έργο (θα φέρει υδροπλάνα, κυβερνήτες και τεχνικούς στην Ελλάδα) και η «Ελληνικά Υδατοδρόμια» θα αναλάβει το εμπορικό κομμάτι των πωλήσεων, της λειτουργίας των υδατοδρομίων και τις επαφές με τους αρμόδιους φορείς του ελληνικού Δημοσίου.

Τυχόν υλοποίηση της παραπάνω συμφωνίας εξαρτάται, όμως, από την ταχύτητα αδειοδότησης των υδατοδρομίων. Εντός του Αυγούστου αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση το νέο νομοσχέδιο για την αδειοδότηση και λειτουργία των υδατοδρομίων, με στόχο να καμφθούν οι όποιες αγκυλώσεις και να απλοποιηθούν οι διαδικασίες που καθυστερούν τις αδειοδοτήσεις.