ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Ταφόπλακα» στα ιδιωτικά υδατοδρόμια

tafoplaka-sta-idiotika-ydatodromia-2146045

Την αντίδρασή της σε κάθε μορφή ιδιωτικής επένδυσης επιδεικνύει η κυβέρνηση, τροποποιώντας αιφνιδιαστικά τις προβλέψεις για την ίδρυση υδατοδρομίων. Το νομοσχέδιο για τη υδατοδρόμια, που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, ακυρώνει όλα τα ιδιωτικά υδατοδρόμια. Το άρθρο 2 του επίμαχου νομοσχεδίου «Ιδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών» προβλέπει ότι «η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου χορηγείται μόνο στο Δημόσιο, σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού, και σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου των οποίων την πλειοψηφία των μετοχών έχει το Δημόσιο».

Με ανακοίνωσή της η Hellenic Seaplanes, μία εκ των δύο εταιρειών που δραστηριοποιείται στον χώρο, κάνει λόγο για «αντιαναπτυξιακό νομοσχέδιο». «Το σχέδιο νόμου απαξιώνει πλήρως και υποβαθμίζει τον ρόλο του ιδιώτη επενδυτή, ακυρώνοντας όλα τα ιδιωτικά υδατοδρόμια», εξηγεί ο Νίκος Χαραλάμπους, διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Seaplanes. Σημειώνεται ότι η αγορά ανέμενε το εν λόγω νομοσχέδιο, το οποίο επρόκειτο να έχει βελτιωτικό χαρακτήρα και να κάμψει τις καθυστερήσεις που προκαλούνταν στην αδειοδότηση των υδατοδρομίων.

Μέχρι σήμερα οι άδειες για τα 16 περίπου υδατοδρόμια, τα οποία αιτείται η Hellenic Seaplanes, έχουν υποβληθεί στο όνομα της εταιρείας. Προϋπόθεση όμως για να λάβουν την πολυπόθητη έγκριση είναι να περιέλθουν στην ιδιοκτησία του φορέα που διαχειρίζεται το λιμάνι. «Εμείς έχουμε κάνει την επένδυση, εμείς έχουμε κάνει τον προγραμματισμό με βάση αυτήν, υπολογίζοντας μάλιστα την κυριότητα του υδατοδρομίου ως περιουσιακό μας στοιχείο, και ξαφνικά ενημερωθήκαμε ότι αδυνατούμε να διατηρήσουμε στην κυριότητά μας τα υδατοδρόμια όπου έχουμε εδώ και τρία χρόνια δουλέψει», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Χαραλάμπους. «Καθίσταται σαφές ότι, διατηρώντας τέτοιες νοοτροπίες, δεν μπορούμε να επιβιώσουμε ως χώρα σε έναν κόσμο που βασίζεται στις ξένες επενδύσεις».

Το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι οι άδειες θα χορηγούνται για πέντε έτη, έναντι αόριστης διάρκειας που όριζε ο υφιστάμενος νόμος. «Ποιος σοβαρός ξένος επιχειρηματίας θα επενδύσει, έχοντας περιορισμένο χρονικό ορίζοντα μόλις μίας πενταετίας;», αναρωτιέται ο κ. Χαραλάμπους. Σημειώνεται ότι η έναρξη πτήσεων των υδροπλάνων απαιτεί τουλάχιστον μία διετία, προκειμένου να αρχίσει να αποδίδει επιχειρηματικά και, σύμφωνα με το νέο σχέδιο νόμου, μόλις ξεκινήσει η περίοδος κερδοφορίας, θα επανεξετάζονται οι άδειες, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο ανάκλησής τους. Η Hellenic Seaplanes είχε ήδη προχωρήσει σε σύναψη συμφωνίας με βουλγαρική εταιρεία για την εκτέλεση δρομολογίων με υδροπλάνα, η οποία προέβλεπε τη δυνατότητα εκμετάλλευσης και λειτουργίας των υδατοδρομίων για δέκα χρόνια. Σε περίπτωση που το νομοσχέδιο ψηφιστεί όπως ακριβώς έχει, οι συμφωνίες αυτές ακυρώνονται αυτομάτως. Πληροφορίες αναφέρουν ότι επίκειται συνάντηση των εκπροσώπων της Hellenic Seaplanes με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, για να τεθούν σε συζήτηση οι λεπτομέρειες του νομοσχεδίου.

Η «Ελληνικά Υδατοδρόμια», η άλλη εταιρεία που δραστηριοποιείται στον χώρο, φαίνεται ότι επηρεάζεται λιγότερο από την πρόβλεψη που αφορά στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των υδατοδρομίων. Και αυτό γιατί το μοναδικό υδατοδρόμιο που έχει αδειοδοτηθεί (της Κέρκυρας) αλλά και τα υπόλοιπα που εκκρεμούν αποτελούν ή θα αποτελούν ιδιοκτησία της λιμενικής αρχής. Για παράδειγμα της Κέρκυρας αποτελεί κυριότητα του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας, και η συμφωνία την οποία έχει συνάψει η εταιρεία προβλέπει ότι η «Ελληνικά Υδατοδρόμια», πέραν του ενοικίου που θα πληρώνει στη λιμενική αρχή, θα της αποδίδει ένα ποσό σε μηνιαία βάση, για διάστημα δέκα ετών, ώστε να αναλάβει την πλήρη απόσβεση της επένδυσης στην οποία προχωράει η λιμενική αρχή, της Κέρκυρας στην προκειμένη περίπτωση.

Απάντηση σε κριτική Ν.Δ.

Δαιμονοποιώντας την ιδιωτική πρωτοβουλία, το υπουργείο Υποδομών απαντά στην κριτική που της άσκησε η Ν.Δ. για το θέμα: «Είναι δυνατόν τον συνολικό σχεδιασμό των υδατοδρομίων και το πού αυτά θα χωροθετηθούν να το ρυθμίζουν οι ιδιώτες, βάσει των αιτήσεων που θα κάνουν;». Εξηγώντας, παράλληλα, «ότι οι άδειες ίδρυσης ανήκουν σε δημόσιους φορείς και οι άδειες λειτουργίας μπορούν να ανήκουν είτε σε ιδιώτες, είτε σε συμπράξεις, είτε σε δημόσιους φορείς».