Ο κρίσιμος «χειρισμός της τελευταίας στιγμής»

Ο κρίσιμος «χειρισμός της τελευταίας στιγμής»

3' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι Διεθνείς Κανονισμοί Αποφυγής Συγκρούσεων ονομάζουν αυτή την κίνηση «χειρισμό της τελευταίας στιγμής». Κάθε πλοίο, ακόμη και εάν φαίνεται ότι έχει προτεραιότητα ερχόμενο από τα δεξιά, οφείλει βάσει των κανονισμών να αποφύγει τη σύγκρουση με άλλο σκάφος ενεργώντας σύμφωνα με «τη ναυτική τέχνη και εμπειρία». Αυτός ο χειρισμός, όπως αναφέρεται στον σχετικό κανονισμό, θα μπορούσε να περιλαμβάνει και μια πλήρη στροφή 360 μοιρών.

Το μεσημέρι της περασμένης Τρίτης, όμως, στο στενό θαλάσσιο πέρασμα μεταξύ του χωριού Πέρδικα στην Αίγινα και της νησίδας Μονή η σύγκρουση δύο διασταυρούμενων σκαφών δεν αποφεύχθηκε. Τρεις επιβάτες και ο καπετάνιος του τουριστικού σκάφους σκοτώθηκαν, ενώ ο 77χρονος χειριστής του ταχυπλόου παραδόθηκε αυτοβούλως στο Λιμεναρχείο του νησιού – με καθυστέρηση όμως τριών ωρών μετά το δυστύχημα.

Ο κρίσιμος «χειρισμός της τελευταίας στιγμής»-1

Τα πέντε στάδια συνάντησης πλοίων σύμφωνα με τους ΔΚΑΣ.

Στο απολογητικό του υπόμνημα ο κατηγορούμενος Θρασύβουλος Λυκουρέζος ανέφερε ότι είναι κυβερνήτης ταχυπλόου από το 1971. Υποστήριξε ότι το δικό του σκάφος είχε προτεραιότητα (ήταν δηλαδή «φυλασσόμενο», σύμφωνα με τη σχετική ορολογία) και ότι το τουριστικό σκάφος «Αντωνία» έπρεπε να τον «φυλάξει» καθώς ερχόταν από τα αριστερά του. Ισχυρίστηκε ακόμη ότι αντιλήφθηκε το σκάφος αργά και «ενεργώντας ενστικτωδώς» τράβηξε τα χειριστήρια των μηχανών στη θέση «κράτει». Η πορεία του ταχυπλόου «Ντουέντε», όμως, δεν ανακόπηκε και αυτό συγκρούστηκε στη δεξιά πλευρά του τουριστικού σκάφους και πέρασε από πάνω του.

Οι Διεθνείς Κανονισμοί Αποφυγής Συγκρούσεων προβλέπουν ότι για αποφυγή σύγκρουσης την τελευταία στιγμή το φυλασσόμενο πλοίο μπορεί να μεταβάλει την πορεία του προς τα δεξιά. Εφόσον αυτό δεν είναι εφικτό, λόγω ύπαρξης άλλων σκαφών ή εμποδίων, μπορεί να στρίψει έγκαιρα προς τα αριστερά πραγματοποιώντας μεταβολή μεγαλύτερων μοιρών, ώστε να περάσει πίσω από την πρύμνη του διασταυρούμενου σκάφους.

Ο κρίσιμος «χειρισμός της τελευταίας στιγμής»-2

Στην περίπτωση του δυστυχήματος της Αίγινας βάσει των μέχρι στιγμής διαθέσιμων μαρτυριών «φυλασσόμενο» ήταν το ταχύπλοο «Ντουέντε» που κατευθυνόταν από τα δεξιά, ενώ «υπόχρεο» ήταν το σκάφος «Αντωνία». Στα σχέδια των ΔΚΑΣ πάνω και κάτω φαίνονται δύο διαφορετικές κινήσεις που θα μπορούσε να κάνει ένα «φυλασσόμενο» πλοίο για να αποφύγει σύγκρουση.

Ο κρίσιμος «χειρισμός της τελευταίας στιγμής»-3

Σύμφωνα με το διαβιβαστικό του Λιμενικού Σώματος, το ταχύπλοο «Ντουέντε» μετά το δυστύχημα είχε εισροή υδάτων και ρυμουλκήθηκε αρχικά από το φουσκωτό σκάφος «Συμεών» και έπειτα από το ρυμουλκό «Μαλτέζος» στο λιμάνι της Αίγινας και όχι στην Πέρδικα που βρισκόταν σε κοντινότερη απόσταση. Κατά τη ρυμούλκηση το ταχύπλοο δεν είχε πάνω του τον χειριστή και τους άλλους τρεις επιβάτες, οι οποίοι το είχαν εγκαταλείψει με δύο διαφορετικά σκάφη που είχαν κληθεί για να τους παραλάβουν.

Το Λιμενικό όμως, όπως φαίνεται, δεν έκανε κάποια ενέργεια για να συλλάβει άμεσα στο λιμάνι τον χειριστή του ταχυπλόου. Βάσει των ίδιων εγγράφων, αν και το Λιμενικό ειδοποιήθηκε για τη σύγκρουση στις 12.30, ο 77χρονος παρουσιάστηκε στο Λιμεναρχείο Αίγινας στις 15.30.

Ο Γενικός Κανονισμός Λιμένα προβλέπει ότι «σε περιπτώσεις που ο χειριστής ταχύπλοου σκάφους γίνει υπαίτιος ατυχήματος εις βάρος άλλου σκάφους ή προσώπου οφείλει να παραμείνει στον τόπο του ατυχήματος και να παράσχει κάθε δυνατή συνδρομή στους παθόντες. Επίσης είναι υποχρεωμένος να αναφέρει το ταχύτερο στη Λιμενική Αρχή το ατύχημα».

Ο χειριστής του «Ντουέντε» υποστηρίζει ότι εγκατέλειψε το ταχύπλοο λόγω της εισροής υδάτων. Ακόμη ισχυρίζεται ότι δεν έριξε σωσίβια για τους ναυαγούς γιατί το σκάφος του είχε απομακρυνθεί από αυτούς και «ήταν αδύνατη η συνδρομή» του.

Προβλήματα υγείας

Κάτοικοι της Αίγινας που μίλησαν στην «Κ» αναφέρουν ότι ο Θρασύβουλος Λυκουρέζος έχει προβλήματα υγείας και ότι τον συμβούλευαν να μην οδηγεί το ταχύπλοο. Και ο ίδιος υποστήριξε ότι είχε νοσηλευτεί πρόσφατα σε νοσοκομείο λαμβάνοντας εξιτήριο μόλις έξι ημέρες πριν από το ναυτικό δυστύχημα.

Στο νησί αναζητώνται από ντόπιους απαντήσεις για τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος, ενώ ακόμη εκφράζονται αμφιβολίες από αρκετούς για την πραγματική ταυτότητα του χειριστή ή των επιβατών του ταχυπλόου.

Ο 58χρονος Στυλιανός Τρίμης, κυβερνήτης του τουριστικού σκάφους «Αντωνία» που σκοτώθηκε στο δυστύχημα, ήταν ένας έμπειρος ναυτικός σύμφωνα με συναδέλφους του που μίλησαν στην «Κ». Εδώ και τουλάχιστον 13 χρόνια πραγματοποιούσε τον διάπλου μεταφέροντας παραθεριστές μεταξύ της Πέρδικας και της νησίδας Μονή, ενώ είχε εργαστεί και στο Εμπορικό Ναυτικό.

Νομικοί εκπρόσωποι της οικογένειας άλλων δύο θυμάτων, ενός άντρα 44 ετών και της 5χρονης κόρης του, αμφισβητούν τους ισχυρισμούς του Θρασύβουλου Λυκουρέζου και ζητούν με ανακοίνωσή τους οποιονδήποτε αυτόπτη μάρτυρα να παρέχει πληροφορίες για το δυστύχημα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή