Πώς κινήθηκε το Λιμενικό στην τραγωδία της Αίγινας

Πώς κινήθηκε το Λιμενικό στην τραγωδία της Αίγινας

3' 49" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Υπό τη συνοδεία του πλωτού του Λιμενικού Σώματος 354, σχεδόν τρεις ώρες μετά το πολύνεκρο δυστύχημα στην Πέρδικα Αίγινας, το ταχύπλοο «Ντουέντε» ρυμουλκήθηκε στη θέση Καβουρόπετρα, βορειοδυτικά των ακτών της Αίγινας. Παραμένει εκεί, τοποθετημένο σε στηρίγματα ξηράς, φέροντας σύμφωνα με στοιχεία της δικογραφίας «εμφανή χτυπήματα στη δελφινιέρα της πλώρης, όπου στηρίζεται η άγκυρα και βαθιές εκδορές και διαμπερή ρήγματα υπέρ και υπό την ίσαλο γραμμή». Η έκθεση δέσμευσης του σκάφους για να διερευνηθούν οι συνθήκες και τα αίτια της σύγκρουσης υπογράφηκε από δύο λιμενικούς της Αίγινας στις 16.00 την ημέρα της τραγωδίας.

Το τουριστικό σκάφος «Αντωνία» που συγκρούστηκε με το ταχύπλοο παραμένει βυθισμένο σε βάθος 31,5 μέτρων. «Βρέθηκε να κάθεται στον βυθό στην ορθή θέση με την τρόπιδά του προς τα κάτω και τα καταστρώματά του προς την επιφάνεια της θάλασσας (όπως δηλαδή όταν πλέει κανονικά). Η θέση του χειριστή, περί το κέντρο του σκάφους, παρατηρήθηκε να έχει δεχθεί χτύπημα, ενώ η ρόδα του τιμονιού παρατηρήθηκε στρεβλωμένη εκτός συνήθους θέσεως», ανέφερε ο επαγγελματίας δύτης που το εντόπισε πρώτος.

Η πραγματογνωμοσύνη στα δύο αυτά σκάφη –πέρα από τις μαρτυρικές καταθέσεις διασωστών και διασωθέντων που έχουν ήδη παρουσιαστεί από την «Κ»– αναμένεται να δώσει περισσότερες απαντήσεις στα ακριβή αίτια του δυστυχήματος. Δικηγόροι οικογενειών των θυμάτων, πάντως, πρόκειται να ορίσουν δικούς τους τεχνικούς συμβούλους για να εξετάσουν τις συνθήκες της σύγκρουσης. Από τα στοιχεία της δικογραφίας μέχρι στιγμής προκύπτει ότι την ημέρα και ώρα του δυστυχήματος στην περιοχή έπνεαν ασθενείς άνεμοι έως και 2 μποφόρ, ότι η λάντζα «Αντωνία» κινούνταν με σταθερή ταχύτητα 5 ναυτικών κόμβων και το ταχύπλοο «Ντουέντε» ερχόταν από δεξιά με 21 ναυτικούς κόμβους.

Τουλάχιστον τέσσερις μαρτυρίες στο Λιμενικό τοποθετούν στο χειριστήριο του σκάφους τον 77χρονο Θρασύβουλο Λυκουρέζο και εμφανίζουν ως επιβάτες δύο γυναίκες 65 και 80 ετών και έναν άντρα 83 ετών. Σε αυτές περιλαμβάνονται η μαρτυρία ενός 62χρονου μηχανολόγου σκαφών αναψυχής που έθεσε σε λειτουργία τους κινητήρες του ταχύπλοου στις 12.00 της 16ης Αυγούστου στο λιμάνι της Αίγινας, οι καταθέσεις του Π.Ι. (φίλου του κ. Λυκουρέζου και συντηρητή του σκάφους) και του Μ.Α. που ρυμούλκησαν το ταχύπλοο, καθώς και η κατάθεση εργαζομένου στον Ναυτικό Ομιλο Αίγινας. Από τις τουλάχιστον 15 μαρτυρικές καταθέσεις που περιλαμβάνονται στη δικογραφία και είναι σε γνώση της «Κ», οι περισσότεροι διασώστες και διασωθέντες δεν πρόσεξαν ή δεν μπόρεσαν να διακρίνουν ποιοι επέβαιναν στο ταχύπλοο, άλλοι μπόρεσαν να δουν έναν ή και περισσότερους ηλικιωμένους, ενώ δύο διασωθέντες εκτίμησαν ότι είδαν μια γυναίκα μικρότερης ηλικίας.

Από τα στοιχεία της δικογραφίας, πάντως, προκύπτει ότι παρά τη μεγάλη κινητοποίηση την ημέρα του δυστυχήματος και τις μικρές αποστάσεις στην Αίγινα, οι δυνάμεις του Λιμενικού δεν έφτασαν πρώτες στο σημείο της σύγκρουσης. Το πρώτο τηλεφώνημα στο Λιμενικό έγινε στις 12.48 από αυτόπτη μάρτυρα, ενώ στις 13.09 ο δύτης Μ.Α. ισχυρίστηκε ότι κάλεσε τον λιμενάρχη Αίγινας στο κινητό του το οποίο ήταν κλειστό και ακολούθως ειδοποίησε τον διοικητή της Λιμενικής Αστυνομίας του νησιού. Η πρώτη παρουσία λιμενικών καταγράφεται στις 13.15 στην ξηρά, όταν περιπολικό φτάνει στο λιμάνι της Πέρδικας. Ενας λιμενοφύλακας μαζί με συνάδελφό του αποκλείουν τη χερσαία ζώνη του λιμανιού για να είναι πιο εύκολη η πρόσβαση ασθενοφόρων. Στο μεταξύ οι ναυαγοί διασώζονται από λάντζες και θαλάσσια ταξί.

Μετά τις 14.30 (σχεδόν δύο ώρες μετά το δυστύχημα) το πλωτό του Λιμενικού 601 συναντάει στη θάλασσα το ρυμουλκούμενο ταχύπλοο, ενώ ο 77χρονος το έχει ήδη εγκαταλείψει με άλλο φουσκωτό σκάφος και έχει αποβιβαστεί στο λιμάνι του Φάρου. Οι λιμενικοί μάλιστα φέρονται να ζητούν πληροφορίες για το ακριβές σημείο του συμβάντος από τους ανθρώπους που ρυμουλκούσαν το «Ντουέντε». Αντίστοιχες πληροφορίες και το όνομα του χειριστή ζητεί και ο κυβερνήτης του σκάφους του λιμεναρχείου Αίγινας που φτάνει στο σημείο πάνω σε ιδιωτικό πλαστικό ταχύπλοο. Στο μεταξύ, επαγγελματίας ιδιώτης δύτης έχει ήδη ανασύρει στην επιφάνεια τη σορό άνδρα, όταν φτάνει στην περιοχή σκάφος της μονάδας υποβρυχίων αποστολών προερχόμενο από τη βάση του Αγίου Κοσμά.

Στις 15.34 γίνεται αλκοτέστ στον κ. Λυκουρέζο (τέσσερα λεπτά αφού εμφανίστηκε αυτοβούλως στους λιμενικούς), το οποίο δείχνει ότι δεν είχε καταναλώσει αλκοόλ. Οπως φαίνεται από τα στοιχεία της δικογραφίας, οι λιμενικοί που πήραν αργότερα καταθέσεις από τους διασωθέντες είχαν οδηγίες να θέτουν τις εξής βασικές ερωτήσεις:

1) Πώς έγινε η σύγκρουση;

2) Ποιες ήταν οι καιρικές συνθήκες;

3) Ποια ήταν η ταχύτητα των δύο σκαφών;

4) Ποια ήταν η συνδρομή των επιβαινόντων του σκάφους που συγκρούστηκε με το «Αντωνία» μετά το συμβάν;

5) Πόσα άτομα ήταν στο «Ντουέντε» και μια περιγραφή τους.

6) Πόσα άτομα βρίσκονταν στο «Αντωνία»;

«Το μόνο που θυμάμαι είναι ότι βρέθηκα βαθιά μέσα στο νερό με κομμάτια μεγάλα ξύλινα που με εμπόδιζαν να ανέβω στην επιφάνεια. Δυσκολευόμουν να ανασάνω διότι εισρόφησα πολύ νερό στους πνεύμονες», κατέθεσε ένας εκ των διασωθέντων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή