ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κρεβάτι στους νοσηλευτές και μετά στους… ασθενείς

krevati-stoys-nosileytes-kai-meta-stoys-amp-8230-astheneis-2157137

Σε νοσοκομείο της περιφέρειας όλοι ήσαν ίσοι απέναντι στο δικαίωμα στην περίθαλψη, αλλά μερικοί ήσαν πιο ίσοι από τους άλλους. Ποιοι; Σύμφωνα με τον διοικητή, οι εργαζόμενοι στο νοσοκομείο! Οταν έφτασε η καταγγελία στον Συνήγορο του Πολίτη δεν πίστευαν στ’ αυτιά τους. Γιατί σύμφωνα με την αναφορά του Συνηγόρου, η εντολή της διοίκησης δεν περιοριζόταν μόνο στους εργαζόμενους, αλλά και σε όσους πολίτες υποδείκνυαν! Μετά ακολουθούσαν οι υπόλοιποι, ανάλογα με τον αριθμό προτεραιότητας που είχαν. Μάλιστα, η διοίκηση του νοσοκομείου απάντησε στο έγγραφο του Συνηγόρου πως πράγματι συμβαίνει αυτό, γιατί εφόσον εξυπηρετηθούν οι εργαζόμενοι νωρίτερα, θα έχουν χρόνο να εργασθούν… Ο Συνήγορος παρενέβη στην αρμόδια Υγειονομική Περιφέρεια, σημειώνοντας πως ο δημόσιος υπάλληλος οφείλει να «εξυπηρετεί τους πολίτες κατά το ωράριό του, αφιερώνοντας εξ ολοκλήρου και αποκλειστικά τον χρόνο εργασίας του στα καθήκοντά του». Μετά την παρέμβαση του Συνηγόρου ανακλήθηκαν οι συγκεκριμένες οδηγίες…

Δεν είναι βεβαίως το μόνο περιστατικό που έφτασε στον Συνήγορο και καταγράφεται καταστρατήγηση στοιχειωδών δικαιωμάτων των πολιτών. Ακόμα και το θεμελιώδες δικαίωμα στη μητρότητα βρίσκεται συχνά υπό διωγμό. Ο Συνήγορος έχει δεχθεί βάσιμες καταγγελίες από εργαζόμενες, που είτε απολύθηκαν επειδή έμειναν έγκυοι, είτε αφού επέστρεψαν στην εργασία τους μετά τον τοκετό υπέστησαν δυσμενή αλλαγή των εργασιακών όρων. Σε δυσμενή θέση βρέθηκε τα τελευταία χρόνια η ευαίσθητη κατηγορία των πολιτών με αναπηρία. Η διαδικασία του επανελέγχου μετατράπηκε σε Γολγοθά για πολλούς. Σε περιπτώσεις τυφλών ή με προβλήματα όρασης, ο επανέλεγχος συνοδεύτηκε με διακοπή καταβολής επιδόματος για όσο καιρό διαρκεί η διαδικασία, δηλαδή για μήνες! Είναι φανερό πως σε παρόμοιες περιπτώσεις τίθεται ζήτημα επιβίωσης…

«Ο Συνήγορος του Πολίτη αποτελεί ευαίσθητο βαρόμετρο όχι μόνο των κοινωνικών τάσεων και εντάσεων, αλλά και των καθημερινών προβλημάτων που προκαλούνται από νομοθετικές ή άλλες παρεμβάσεις της διοίκησης», λέει στην «Κ» ο επικεφαλής της ανεξάρτητης αρχής κ. Ανδρέας Ποττάκης. «Η δική μας δουλειά βέβαια δεν είναι να καταγράφουμε, αλλά να παρεμβαίνουμε και να δίνουμε λύσεις», συμπληρώνει.

Μια μεγάλη κατηγορία καταγγελιών που δέχθηκε το τελευταίο διάστημα ο Συνήγορος αφορά τις ρυθμίσεις των δόσεων στα ασφαλιστικά ταμεία (συνήθως τις 100 δόσεις) από πολίτες που έχασαν τη ρύθμιση είτε χωρίς δική τους υπαιτιότητα είτε από δικές τους αβλεψίες, οι οποίες όμως δεν δικαιολογούν τη μη επανένταξη στο πρόγραμμα. Ενδεικτικά:

Οφειλέτης του ΟΑΕΕ έχασε τη ρύθμιση των 100 δόσεων (Ν. 4321/2015) καθώς με επόμενη νομοθετική παρέμβαση αυξήθηκε εν αγνοία του το ύψος της δόσης κατά 9 ευρώ, με αποτέλεσμα η πάγια εντολή που είχε δώσει στην τράπεζα για αποπληρωμή των δόσεων (118,75 ευρώ) να μην επαρκεί. Δηλαδή, πλήρωνε κανονικά τα 118,75 ευρώ τον μήνα και για 9 ευρώ «πετάχτηκε έξω» από τη ρύθμιση. Από τη διοίκηση του ζητήθηκε να πληρώσει πλέον τις οφειλές του σε 12 δόσεις, χωρίς έκπτωση επί των τελών καθυστέρησης!

Το μεγάλο πρόβλημα

«Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει δεχθεί πλήθος αναφορών προσώπων που απώλεσαν ρυθμίσεις ασφαλιστικών οφειλών τους προς φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης και προς το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών, παρά τη μέριμνά τους να είναι συνεπείς στην καταβολή των δόσεων των ρυθμίσεων αυτών και των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών τους, ενώ στη συνέχεια είτε εσφαλμένα αποθαρρύνθηκαν από το να υποβάλλουν αίτηση επαναφοράς στη ρύθμισή τους, είτε αιτήθηκαν την επαναφορά τους και με λίγες εξαιρέσεις δεν έλαβαν απάντηση ή έλαβαν πλημμελώς αιτιολογημένη απορριπτική απάντηση ή απάντηση με την οποία η επαναφορά τέθηκε υπό αδικαιολόγητα δυσμενείς προϋποθέσεις», αναφέρεται σε αναφορά του Συνηγόρου προς το υπουργείο Εργασίας, η οποία απεστάλη στα τέλη Αυγούστου. Η αναφορά έχει την ένδειξη επείγον και είναι πραγματικά επείγον για τις ζωές χιλιάδων ασφαλισμένων. Το έγγραφο δεν έχει ακόμα απαντηθεί…

Ποια είναι τα κύρια κύματα αναφορών; «Δύο είναι οι μεγάλοι κύκλοι. Ο πρώτος αφορά τις σχέσεις κράτους/πολίτη, με έμφαση ειδικά τώρα στα φορολογικά ζητήματα. Υπάρχουν πολλές καταγγελίες για τη λειτουργία των εφοριών, για εσφαλμένες χρεώσεις ΕΝΦΙΑ και για τη δυσκολία να βγάλει άκρη ο πολίτης», λέει στην «Κ» ο κ. Ποττάκης. Ο δεύτερος μεγάλος κύκλος αφορά τα θέματα κοινωνικής ασφάλισης και πρόνοιας. «Το νούμερο ένα ζήτημα όσον αφορά τον αριθμό των καταγγελιών – αναφορών είναι οι συντάξεις. Καταρχήν σχετικά με την καθυστέρηση καταβολής, αλλά και για την πλημμελή καταβολή. Μεγάλη καθυστέρηση, για παράδειγμα, παρουσιάζεται στις συντάξεις χηρείας. Κοντεύει πλέον το κανονικό να γίνει η απόδοσή τους σε 9-12 μήνες! Δεν δικαιολογείται, καθώς η σύνταξη δινόταν, δεν είναι κάτι καινούργιο για το Ταμείο», λέει ο Συνήγορος του Πολίτη.

Πολλές αναφορές αφορούν τον κύκλο της ποιότητας ζωής, της πολεοδομίας, του περιβάλλοντος κ.λπ. «Εδώ υπάρχουν πολλά σοβαρά θέματα, ειδικά ζητήματα αδειοδότησης επιχειρήσεων, χωροθέτησης κ.ά. Ενα θέμα που ήρθε με μεγάλη ένταση το τελευταίο διάστημα αφορά τα δεσμευμένα ακίνητα για απαλλοτρίωση. Πρόκειται για ακίνητα που ούτε να αξιοποιηθούν μπορούν ούτε ολοκληρώνεται η απαλλοτρίωση, με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται ο ιδιοκτήτης τους. Γενικά είναι πολύ έντονη η τάση των πολιτών να ξεφορτωθούν σπίτια, χωράφια, ακίνητα κ.λπ. λόγω ΕΝΦΙΑ κι άλλων επιβαρύνσεων», λέει ο κ. Ποττάκης.

Παράλληλα, «το επόμενο διάστημα θα υπάρξει μια διεύρυνση των αρμοδιοτήτων και των δυνατοτήτων του Συνηγόρου, καθώς διαθέτουμε την τεχνογνωσία και τις δυνατότητες», τονίζει ο κ. Ποττάκης. «Με νομοθετική ρύθμιση θα αναλάβουμε τον πειθαρχικό έλεγχο των σωμάτων ασφαλείας, όπως συμβαίνει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, ενώ θα ενισχυθεί το έργο μας στον τομέα της ισότητας – ίσης μεταχείρισης, με ενίσχυση των αρμοδιοτήτων μας και στον ιδιωτικό τομέα. Σήμερα παρεμβαίνουμε όταν υπάρχει άνιση μεταχείριση στην εργασία λόγω φύλου. Αυτό θα διευρυνθεί για να πιάσει κι άλλες κατηγορίες, όπως διάκριση λόγω εθνοτικής καταγωγής», συμπληρώνει ο Συνήγορος.

Πιο στοχευμένα

«Από τη νέα χρονιά θα διαμορφώσουμε στρατηγικό σχεδιασμό, κάνοντας στοχευμένες παρεμβάσεις, με αυτεπάγγελτες έρευνες και παρεμβάσεις ακόμα και χωρίς αναφορές πολιτών», καταλήγει. Κι αυτό γιατί έχουμε μεγάλη αποδοχή των θέσεών μας από τη διοίκηση, που φτάνει το 85%». Κάπως έτσι, μετά μια μεγάλη άνοδο το 2013 και το 2014, όταν οι αναφορές έφτασαν τις 16.339, το 2015 υπήρχε μια πτώση στις 11.500, ρυθμός στον οποίο κινείται και η φετινή χρονιά. «Η πτώση οφείλεται σε μια κόπωση του πολίτη, στην αρνητική απάντηση στο ερώτημα εάν βγαίνει άκρη, αν υπάρχει διέξοδος», μας λένε συνεργάτες του Συνηγόρου. «Εμείς θέλουμε κι άλλες αναφορές, αυτή είναι η αποστολή μας, μπορούμε να ανταποκριθούμε, παρότι θέλουμε ενίσχυση σε προσωπικό και μάλιστα ειδικευμένο», καταλήγει ο κ. Ποττάκης.