ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγκαινιάστηκε η ευρωπαϊκή εβδομάδα επαγγελματικών δεξιοτήτων

egkainiastike-i-eyropaiki-evdomada-epaggelmatikon-dexiotiton-2164288

Εγκαινιάστηκε σήμερα στα γραφεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα, η ευρωπαϊκή εβδομάδα επαγγελματικών δεξιοτήτων #EUVocationalSkills Social Europe, με στόχο την ανάδειξη και ενίσχυση των δεξιοτήτων των ανέργων, ώστε να καλύψουν το χάσμα που τους χωρίζει από την αγορά εργασίας.

Στην εκδήλωση συμμετείχαν, από κυβερνητικής πλευράς η αναπληρώτρια υπουργός Απασχόλησης Ρ. Αντωνοπούλου και ο υφυπουργός Παιδείας Δ. Μπαξεβανάκης, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκπροσώπησε ο Αν. Επκεφαλής της Αντιπροσωπείας στην Ελλάδα Α. Περουλάκης και την έναρξη της εκδήλωσης χαιρέτισε ο Επικεφαλής του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Λ. Αντωνακόπουλος.

Όλοι οι ομιλητές τόνισαν την ανάγκη στενής συνεργασίας των υπουργείων Παιδείας και Απασχόλησης, προκειμένου να βελτιωθούν οι μηχανισμοί ανίχνευσης και ανάπτυξης δεξιοτήτων, το οποίο είναι ζητούμενο στην αγορά εργασίας, καθώς «το 40% των επιχειρήσεων που θέλουν να προσλάβουν υπαλλήλους, δεν βρίσκουν τις δεξιότητες που ζητούν», όπως τόνισε στην ομιλία του ο κ. Περουλάκης.

Σε δήλωσή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ σημείωσε ότι κάθε νέος που εξέρχεται από το σύστημα εκπαίδευσης πρέπει να έχει ενώπιον του μια συγκεκριμένη πρόταση για τη βελτίωση των δεξιοτήτων του, όπως προβλέπει το Πρόγραμμα Εγγύηση για τη Νεολαία, του προέδρου της Επιτροπής, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, ώστε να κλείσει το χάσμα που υπάρχει «κατά τη μετάβαση από την εκπαίδευση στην εργασία» (transition from studies to work). Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί να φέρει τους κυβερνητικούς φορείς πιο κοντά, τα τείχη μεταξύ των δύο υπουργείων πρέπει να καταρρεύσουν, η συνεργασία πρέπει να είναι πολύ στενή για να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα, υπογράμμισε.

Η δήλωση του Α. Περουλάκη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ:

«Η σημερινή πρωτοβουλία θέλει να φέρει κοντά το υπουργείο Παιδείας και το υπουργείο Απασχόλησης με ένα ζωτικό πρόβλημα της κοινωνίας που είναι οι δεξιότητες. Ξέρουμε ότι πέραν της κρίσης υπάρχει ένα χάσμα δεξιοτήτων, στο οποίο πρέπει να αντεπεξέλθει η πολιτεία και να δώσει προτάσεις και λύσεις. Αυτό για να γίνει χρειάζεται τη συνεργασία του υπουργείου Παιδείας που έχει ζωτικό ρόλο στην εκπαίδευση και του υπουργείου Εργασίας, το οποίο έχει τον δικό του ρόλο όταν τελειώσει η εκπαίδευση.

Οι κυβερνητικοί φορείς δεν είχαν την κουλτούρα της συνεργασίας, την οποία πρέπει να εισάγουμε μέσα από τέτοιες ενέργειες σαν τη σημερινή, για να μπορέσουν να δώσουν στον κόσμο και στους νέους αυτό που περιμένει η κοινωνία: Να μπορεί σε κάθε νέο που εξέρχεται από το σύστημα εκπαίδευσης, όπως λέει το πρόγραμμα Γιούνκερ Εγγύηση για τη Νεολαία, να παραδίδεται μια συγκεκριμένη πρόταση για το τί μπορεί να κάνει για να βελτιώσει τις δεξιότητές του. Δηλαδή για παράδειγμα: έχω τελειώσει ένα ΙΕΚ τουρισμού. Δεν μου φτάνει. Χρειάζομαι μία πρόταση: τί μπορώ να κάνω παραπάνω. Μπορεί να χρειάζεται να μάθω μια ξένη γλώσσα που είναι χρήσιμη στον κλάδο, ώστε μετά το πέρας της εκπαίδευσης να υπάρχει μια συνέχεια για περαιτέρω αύξηση των δεξιοτήτων μου. Αυτό πρέπει να γίνει οργανωμένα και εξατομικευμένα. Θέλει μια τεράστια προσπάθεια από πλευράς κρατικού μηχανισμού.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί να φέρει πιο κοντά τους φορείς. Η ιδέα του πρότζεκτ είναι φιλλανδική έχει εφαρμοστεί σε όλη την Ευρώπη, υπάρχουν ευρωπαϊκές αποφάσεις. Ας εφαρμοστεί και στη χώρα μας. Αλλά χρειάζεται να ρίξουν τείχη τα δύο υπουργεία. Αυτά πρέπει να καταρρεύσουν. Γιατί στην Ελλάδα, το πώς μεταβαίνει ο νέος από τις σπουδές του στην εργασία (transition from studies to work), είναι ένα χάος.

Αυτή η πρωτοβουλία περιλαμβάνεται στη χρηματοδότηση με ξεχωριστή γραμμή 350 εκατομμυρίων από το ΕΣΠΑ, για δράσεις για τη νεολαία, από το 2013 ως το 2016 και τώρα θα δοθούν κι άλλα. Η Ελλάδα τα πήρε τα χρήματα αυτά και τα έκανε δράσεις, αλλά η ουσία είναι να υπάρχει μια λογική στις δράσεις. Να μην κάνουμε δηλαδή τις καταρτίσεις χωρίς να ξέρουμε ότι αυτό είναι που πρέπει να γίνει. Γι’ αυτό χρειάζεται προηγουμένως η Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας, για την οποία μιλάμε εδώ σήμερα. Πρέπει πριν κάνουμε μία δράση να έχει εντοπιστεί η ανάγκη. Πρέπει να κάνουμε στοχευμένες δράσεις ανάπτυξης δεξιοτήτων».