Αποψη: Να δούμε τι παρακινεί τους νέους να μάθουν

Αποψη: Να δούμε τι παρακινεί τους νέους να μάθουν

2' 10" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το πρόγραμμα PISA είναι η μεγαλύτερη διεθνής εκπαιδευτική έρευνα, και κυρίως είναι η έρευνα που παρέχει τον μεγαλύτερο όγκο δεδομένων που έχουν συλλεχθεί με έγκυρο και αξιόπιστο τρόπο, για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Το σημαντικό είναι να εστιάσουμε στο τι συμβαίνει στο ελληνικό σχολείο και να αξιοποιήσουμε ό,τι κρίνουμε χρήσιμο από τα αποτελέσματα της έρευνας και ό,τι μπορούμε να μάθουμε από τους άλλους. Ενδιαφέρον έχει να παρατηρήσουμε το παράδειγμα της Εσθονίας. Την πρόοδο στο εκπαιδευτικό της σύστημα και την προσπάθεια να «τρέξει» με τις εξελίξεις της εποχής.

Ζούμε σε μια εποχή πρωτοφανούς καινοτομίας της επιστήμης, αλλά η εκπαίδευση για την επιστήμη δεν συμβαδίζει με την καινοτομία αυτή. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα των Φυσικών Επιστημών θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι μετά το τέλος του σχολείου, οι μαθητές θα είναι σε θέση να κατανοούν και να λαμβάνουν ενεργά μέρος σε συζητήσεις γύρω από θέματα που σχετίζονται με τις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία και τα οποία διαμορφώνουν τον κόσμο μας. To PISA 2015 αναδεικνύει θέματα αναφορικά με την εκπαίδευση για την επιστήμη, την ισότητα στην εκπαίδευση, τις διαφορές του φύλου και τη διδασκαλία. Το τι επιτυγχάνουν οι μαθητές θα πρέπει να είναι το αποτέλεσμα των προσπαθειών και των ικανοτήτων τους, όχι των προσωπικών συνθηκών.

Οι χώρες που παρουσιάζουν μεγαλύτερη ισότητα στην εκπαίδευση, μεταξύ άλλων, παρέχουν ποιότητα στα πρώτα χρόνια της εκπαίδευσης, και αυξάνουν τη στήριξη στα σχολεία και στους μαθητές που βρίσκονται σε μειονεκτική θέση. Η ισότητα είναι συνδυασμός της ενσωμάτωσης και της δικαιοσύνης. Μια δίκαιη εκπαίδευση επιδιώκει να ελαχιστοποιήσει την επίδραση του κοινωνικοοικονομικού υπόβαθρου στην απόκτηση της γνώσης.

Προκειμένου να αντιμετωπιστούν μεγάλες κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις στο μέλλον, είναι ζωτικής σημασίας να ξεπεραστούν τα εμπόδια που σχετίζονται με το φύλο, την κοινωνικοοικονομική κατάσταση και το μεταναστευτικό υπόβαθρο. Να δούμε τι παρακινεί τους νέους να μάθουν, να εξερευνήσουν, πώς μπορούν να βελτιώσουν τη στάση τους και την εμπλοκή τους με το σχολείο. Η διαφορά μεταξύ αγοριών και κοριτσιών δεν είναι πόσο καλοί είναι στην επιστήμη αλλά στη στάση τους απέναντι στην επιστήμη.

Το PISA ρίχνει νέο φως και σε διαφορετικούς τρόπους διδασκαλίας. Οι μαθητές των οποίων οι εκπαιδευτικοί συχνά παρουσιάζουν και εξηγούν επιστημονικές ιδέες και προσαρμόζουν τη διδασκαλία τους για να καλύψουν τις ανάγκες της τάξης, φαίνεται να έχουν καλύτερες επιδόσεις.

Η αξία του PISA έγκειται στην αξιοποίηση των δεδομένων του και όχι στην ερμηνεία που δίνει σε αυτά ο ΟΟΣΑ. Αν η Ελλάδα ξεπεράσει τις σχετικές επιφυλάξεις/προκαταλήψεις έχει στη διάθεσή της πλούσιο υλικό για να βελτιώσει το εκπαιδευτικό σύστημα.

*Η κ. Χρύσα Σοφιανοπούλου είναι επίκουρη καθηγήτρια στο γνωστικό αντικείμενο Ανάλυση της Εκπαιδευτικής Επίδοσης και της Πληροφορικής Κατάρτισης στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και εθνική διαχειρίστρια του PISA στην Ελλάδα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή