ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Γαβρόγλου: Ακόμη και το Χάρβαρντ έχει προβλήματα

gavrogloy-akomi-kai-to-charvarnt-echei-provlimata-2171844

«Η Φινλανδία μαζί με το Χάρβαρντ κοντεύουν να αποκτήσουν μεταφυσική ιερότητα στην Ελλάδα», παρατήρησε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, μιλώντας χθες στην εναρκτήρια συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για το σχέδιο αλλαγών στο λύκειο. Ο υπουργός προσέθεσε ότι τόσο η Φινλανδία, το εκπαιδευτικό σύστημα της οποίας εκθειάζεται από πολλούς, όσο και το περίφημο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ των ΗΠΑ έχουν προβλήματα και τόνισε ότι «υπάρχουν καλά εκπαιδευτικά συστήματα που ταιριάζουν σε κάθε κοινωνία». Η δήλωση Γαβρόγλου προκάλεσε αίσθηση, καθώς παραπέμπει σε εκείνη του πρώην υπουργού Παιδείας Αριστείδη Μπαλτά, πάλι από το βήμα της Βουλής, ότι «η αριστεία είναι ρετσινιά».

Σύμφωνα με τον κ. Γαβρόγλου, το βάρος των αλλαγών πρέπει να δοθεί στην αναβάθμιση του λυκείου, που έχει απαξιωθεί, καθώς οι μαθητές προετοιμάζονται για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και αδιαφορούν για τα άλλα. Με βάση την πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) που κατετέθη χθες στην Επιτροπή, τα σημεία που διαφοροποιούν το ισχύον σύστημα από το προτεινόμενο είναι τα ακόλουθα:

• Το πρόγραμμα σπουδών της Α΄ Λυκείου αντανακλά τα βασικά χαρακτηριστικά τόσο της αντίστοιχης τάξης του γενικού λυκείου όσο και αυτής του τεχνικού-επαγγελματικού, ώστε οι μαθητές να εξοικειωθούν με τα γνωστικά αντικείμενα και των δύο τύπων και να επιλέξουν τι τους ταιριάζει καλύτερα.

• Να μειωθεί ο αριθμός των μαθημάτων στις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου (σήμερα 18 στη Β΄Λυκείου και 15 στη Γ΄ Λυκείου).

• Για εμβάθυνση και αποτελεσματική διδασκαλία, τα μαθήματα να διδάσκονται σε δύο συνεχόμενες διδακτικές ώρες (των 45 λεπτών).

• Να μεταβληθεί ο τρόπος αξιολόγησης (π.χ. υιοθέτηση πρακτικών της περιγραφικής αξιολόγησης, έλεγχος πολλαπλών και σύνθετων ικανοτήτων).

Ο κ. Γαβρόγλου πρότεινε η συζήτηση να ξεκινήσει από ένα γενικό πλαίσιο αλλαγών (όπως ορίστηκε από το ΙΕΠ), οι οποίες θα εξειδικεύονται όσο προχωρά ο διάλογος. «Ο υπουργός Παιδείας ύστερα από πολλούς πειραματισμούς, αντικρουόμενες δημόσιες τοποθετήσεις, δύο αναβολές της εν λόγω συζήτησης και τελικά έπειτα από (γιατί άραγε;) πολλαπλές αλλαγές της αρχικής πρότασης του ΙΕΠ προσέρχεται χωρίς επίσημη θέση της κυβέρνησης, προφανώς για να κάνει ακόμη μία γενική κουβέντα, η οποία όφειλε να έχει γίνει στον εθνικό διάλογο για την Παιδεία, όπου ο σημερινός υπουργός είχε σημαίνοντα ρόλο ως πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων», σχολίασε το ΠΑΣΟΚ.