Παρέμβαση για τα όρια ηλικίας των δικαστών: «Ας μιλήσουμε νομικά»

Παρέμβαση για τα όρια ηλικίας των δικαστών: «Ας μιλήσουμε νομικά»

4' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Οι δικαστές πρέπει να έχουν ως οδηγόν τα

έθιμα, τα κείμενα και προπαντός τον ορθόν                                                                   

λόγον».                       

Αδαμάντιος Κοραής

Α.-Οι πρόεδροι των τριών Ανωτάτων Δικαστηρίων της χώρας (ΣτΕ, ΑΠ και Ελ. Σ.), επιδιώκουν την αύξηση του ορίου ηλικίας αποχωρή-σεώς τους, από το 67ο στο 70ό έτος. Εξ αυτών, η κυρία Θάνου, Πρόεδρος του Αρείου Πάγου, διατύπωσε δημόσια (στη Γενική Συνέλευση της Ενώσεως Δικαστών και Εισαγγελέων), την άποψή της περί του νομικού θέματος, τροποποιήσεως του άρθρου 88 παρ. 5 του Συντάγματος, που ορίζει την ηλικία εξόδου των ανωτάτων δικαστικών λειτουργών. Η άποψή της, με την οποία προφανώς, ως συνάγεται εκ της μέχρι τούδε σιωπής τους, συμφωνούν και οι πρόεδροι, των άλλων δύο Ανωτάτων Δικαστηρίων,  αναρτήθηκε στο site του Αρείου Πάγου και έχει ως εξής:

Μετά από πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις του 2016, γίνεται δυσμενής διάκριση σε βάρος ων δικαστικών λειτουργών, ως προς  το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης. Και τούτο διότι, α)το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης αυξήθηκε από το 65ο έτος  στο 67ο έτος για όλους τους Δημοσίους υπαλλήλους, τους υπαλλήλους της Βουλής, τους Δικαστικούς υπαλλήλους, καθώς και όλους του ευρύτερου δημόσιου τομέα, όπως τραπεζικούς υπαλλήλους κλπ., β)οι υποθη-κοφύλακες και οι συμβολαιογράφοι έχουν όριο ηλικίας το 70ό έτος, γ)Οι Πρόεδροι και Αντιπρόεδροι των Ανεξάρτητων Αρχών και του ΑΣΕΠ έχουν όριο ηλικίας το 73ο έτος και τα μέλη αυτών το 70ό έτος. Επομένως, η διάταξη του άρθρου 88 παρ. 5 του Συντάγ-ματος, που προβλέπει τη συνταξιοδότηση των Δικαστών στο 65ο έτος  μέχρι το βαθμό του Εφέτη και στο 67ο για τους ανώτατους, βρίσκεται σε αντίθεση με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο και ειδικότερα με Οδηγίες που έχουν κυρωθεί από την Ελλάδα (Οδηγία 2000/78 ΕΚ που κυρώθηκαν με το  νόμο 3304/2005 και ενσωματώθηκαν εκ νέου πρόσφατα με το νόμο 4443/2016 και οι οποίες προβλέπουν (αντίστοιχα με την αρχή της ισότητας του Ελληνικού Συντάγ-ματος), την αρχή της ίσης μεταχείρισης και της μη διάκρισης, λόγω ηλικίας, στον τομέα της εργασίας και της απασχόλησης.

Β.-Οι Αρχιδικαστές, βρίσκονται σε πλήρη νομική σύγχυση. Διότι:

1.-Εξομοιώνουν τον Δικαστή με τον εργατοτεχνίτη και τον υπάλ-ληλο, αφού:

α) επικαλούνται την εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχειρίσεως, αιτούμενοι να ισχύσει για τους Δικαστές ότι ισχύει για τους εργα-τοτεχνίτες και τους υπαλλήλους, γι΄ αυτό και επικαλούνται τις σχετικές ευρωπαϊκές Οδηγίες που ισχύουν για τους τελευταίους. Και στις οποίες αναφέρεται ρητώς ότι αφορούν «στον τομέα της απασχόλησης και της εργασίας» (άρθρο 1 της Οδηγίας 2000/78).

2.-Διέλαθε, όμως, στους Αρχιδικαστές και ότι, οι Οδηγίες, τις οποίες επικαλούνται, ορίζουν και τα ακόλουθα:

«Κατά παρέκκλιση του άρθρου 7 δεν συνιστά διάκριση λόγω ηλι-κίας, όσον αφορά στα επαγγελματικά συστήματα κοινωνικής ασφά-λισης, ο καθορισμός ηλικίας για την ένταξη ή την αποδοχή, σε παροχές συνταξιοδότησης ή αναπηρίας, συμπεριλαμβανομένου και του καθορισμού για τα καθεστώτα αυτά, διαφορετικού ορίου ηλι-κίας για εργαζόμενους ή για ομάδες ή κατηγορίες εργαζομένων και της χρήσης στο πλαίσιο των συστημάτων αυτών κριτηρίων ηλικίας στους αναλογιστικούς υπολογισμούς, υπό τον όρο ότι αυτό δεν καταλήγει σε διακρίσεις λόγω φύλου»(άρθρο 11 παρ. 2). Δηλαδή, ο καθορισμός διαφορετικής ηλικίας συνταξιοδότησης για κάποιες κατηγορίες εργαζομένων, δεν συνιστά παραβίαση της αρχής της ισότητας, αρκεί να μη καταλήγει σε διακρίσεις λόγω φύλου.

Β.-  Οι Αρχιδικαστές επικαλούνται ότι παραβιάσθηκε η αρχή της ισότητας σε βάρος τους, διότι α) για άλλες κατηγορίες υπαλλήλων και λειτουργών έχει θεσπισθεί  ως όριο ηλικίας προς συνταξιοδό-τηση το 67ο έτος. Πράγματι, με το άρθρο 56 του πδ 169/2007 καθορίζεται το όριο ηλικίας συνταξιοδοτήσεως των δημοσίων υπαλλήλων το 67ο έτος της ηλικίας τους. Πλήν, όμως, με τη διάταξη του άρθρου 6 παρ. 9 του ν.3865/2010 «από 1.1.2013 τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης που προβλέπονται κατά περίπτωση, από τις διατάξεις του άρθρου αυτού για τους τακτικούς υπαλλήλους του Δημοσίου, έχουν εφαρμογή για τους δικαστικούς λειτουργούς». Αφού, λοιπόν, και αυτοί, οι Αρχιδικαστές,  συντα-ξιοδοτούνται στο 67ο έτος, που βλέπουν την παραβίαση της αρχής της ισότητας;

β) «οι υποθηκοφύλακες και οι συμβολαιογράφοι έχουν όριο ηλικίας το 70ό έτος». Λάθος. Συμφώνως προς το άρθρο 7 παρ. 1Α, περ. β΄και γ΄ του Κώδικα Ταμείου Νομικών, οι συμβολαιογράφοι και οι υποθηκοφύλακες συνταξιοδοτούνται «εάν έχουν συμπληρώσει 20ετή χρόνον ασφαλίσεως και ηλικίαν 65 ετών».

γ) «οι Πρόεδροι και Αντιπρόεδροι των Ανεξάρτητων Αρχών και του ΑΣΕΠ έχουν όριο ηλικίας το 73ο έτος και τα μέλη αυτών το 70ό έτος». Λάθος. Ως μέλη των Ανεξαρτήτων Αρχών επιλέγονται συν-ταξιούχοι δικαστές, συνταξιούχοι καθηγητές ανωτάτων σχολών, ανεξάρτητοι επαγγελματίες (δικηγόροι, οικονομολόγοι κλπ) και συνταξιούχοι ή εν ενεργεία δημόσιοι υπάλληλοι. Συνεπώς, το τιθέμενο όριο ηλικίας δεν είναι όριο συνταξιοδοτήσεως, αφού οι επιλεγόμενοι είναι ήδη συνταξιούχοι, ή ασφαλισμένοι στο Δημόσιο ή άλλους ασφαλιστικούς οργανισμούς (Ταμείο Νομικών, ΙΚΑ, ΤΕΒΕ), όπου, ως προς την ηλικία συνταξιοδοτήσεως, ισχύουν τα εκεί οριζόμενα.

Δ.- Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημάνουμε ένα βασικό λάθος στο οποίο υποπίπτουν οι Αρχιδικαστές: Συγχέουν τις έννοιες «ηλικία προς συνταξιοδότηση» και «ηλικία αποχώρησης από την υπηρεσία». Οι δικαστικοί λειτουργοί (άρθρο 88 παρ. 5 του Συντάγματος), οι συμβολαιογράφοι και οι υποθηκοφύλακες (άρθρο 92 παρ. 5 του Συντάγματος, οι Πρόεδροι και Αντιπρόεδροι των Ανεξαρτήτων αρχών (άρθρο 2 παρ. 3 του ν. 4325/2015), «από-χωρούν υποχρεωτικά από την υπηρεσία». Συνταξιοδοτούνται, όμως στην ηλικία που ορίζουν οι σχετικοί νόμοι. Επομένως, άλλο πράγμα είναι η «ηλικία συνταξιοδοτήσεως» και άλλο πράγμα η «ηλικία αποχωρήσεως από την υπηρεσία». Συνεπώς, και αν ακόμη θεσμοθετηθεί να «αποχωρούν» στο 70ό έτος, θα συνταξιοδοτη-θούν στο 67ο  έτος.

Ε.- Είναι γνωστόν και στους πρωτοετείς φοιτητές της Νομικής, ότι οι διατάξεις του Συντάγματος καταργούνται ή τροποποιούνται μόνο με τη διαδικασία της αναθεωρήσεως, όπως αυτή καθορίζεται με τις διατάξεις του άρθρου 110. Η κυρία Θάνου, όμως, προτείνει να τροποποιηθεί ερμηνευτικώς η διάταξη του άρθρου 88 παρ. 5 του Συντάγματος, κατά τρόπον ώστε, οι ανώτατοι δικαστές, αντί του 67ου, να αποχωρούν στο 70ό έτος της ηλικίας τους. Προτείνει δηλαδή να διαβάζουμε 67 και να εφαρμόζουμε 70!! 

Εν κατακλείδι: Πως είναι δυνατόν οι Πρόεδροι των τριών ανωτάτων δικαστηρίων της χώρας να αγνοούν, όσα πιο πάνω επισημαίνονται και τα οποία ρητώς και σαφώς ρυθμίζονται από το Σύνταγμα και τους νόμους;  Σ΄αυτή την περίπτωση, «δυοίν θάτερον», ή αγνοούν στοιχειώδεις νομικές έννοιες, και κείμενες διατάξεις, οπότε κρίμα στη Ελληνική Δικαιοσύνη, ή τις γνωρίζουν και παρά ταύτα ενεργούν, όπως ενεργούν, οπότε δύο φορές κρίμα στην Ελληνική Δικαιοσύνη.

                                              

Λουκάς Λυμπερόπουλος

Αρεοπαγίτης ε.τ., Δ.Ν.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή