ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΚΤΕΟ δίπλα σε κατοικίες και παιδικές χαρές

kteo2-thumb-large

Κίνδυνος σημαντικής περιβαλλοντικής υποβάθμισης του αστικού ιστού ελλοχεύει στο σχέδιο προεδρικού διατάγματος «Κατηγορίες και Περιεχόμενο Χρήσεων Γης» του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Kι αυτό γιατί επιτρέπεται η δημιουργία Κέντρων Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ και ΙΚΤΕΟ) σε περιοχές γενικής κατοικίας, κάτι το οποίο μέχρι σήμερα απαγορεύεται. Και όλα αυτά, την ώρα που έχει γίνει ήδη σαφές πως στον κλάδο υπάρχει μεγάλος κορεσμός. Οπως αναφέρουν στελέχη του, οι ανάγκες όχι μόνον καλύπτονται πλήρως αλλά υπάρχει πλεονάζουσα δυναμικότητα. Υπολογίζεται έως και διπλάσια.

Στην Αττική λειτουργούν ήδη 38 ΚΤΕΟ, με περίπου 76 γραμμές Ι.Χ. και 27 μοτοσικλετών. Δεδομένου ότι σε κάθε γραμμή μπορούν να δουλέψουν παραπάνω από ένας τεχνολόγος, η δυναμικότητα κάθε γραμμής είναι περίπου 30.000 οχήματα ανά έτος, εξηγούν στην «Κ» φορείς του κλάδου. Αυτό σημαίνει πως από τα υπάρχοντα στην Αττική ΚΤΕΟ μπορούν να γίνουν πάνω από 2 εκατομμύρια έλεγχοι ετησίως, όταν κάθε χρόνο περνούν από έλεγχο μόλις 650.000 Ι.Χ. και 80.000 μοτοσικλέτες. Ακόμα και εάν περνούσαν όλοι οι υπόχρεοι, κάτι που και λόγω κρίσης δεν συμβαίνει, θα απαιτούνταν συνολικά 900.000 έλεγχοι.

Ομως η δημιουργία ΚΤΕΟ, και ειδικά κέντρων ελέγχου φορτηγών, μέσα σε περιοχές κατοικίας θα επιβαρύνει σημαντικά την τοπική κοινωνία τόσο με την κυκλοφορία που προσελκύουν όσο και με το περιβαλλοντικό αποτύπωμά τους. Πρόκειται για δραστηριότητες εξόφθαλμα υψηλής όχλησης, επισημαίνουν ειδικοί. Ετσι ενδεχομένη εγκατάσταση τέτοιων δραστηριοτήτων στις περιοχές κατοικίας ασφαλώς θα επηρεάσει αρνητικά και την αξία των ακινήτων, προσθέτουν μεσίτες.

Οσοι γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα αποδίδουν την προτεινόμενη συμπερίληψη των Κέντρων Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων στις χρήσεις γης γενικής κατοικίας, σε επιχειρηματικά συμφέροντα και συγκεκριμένα σε παράγοντες που προσφέρουν υπηρεσίες μελετών και αδειοδότησης. «Την ίδια αλλαγή στη χωροθέτηση είχαν μάλιστα επιχειρήσει να προωθήσουν και προ διετίας, αλλά η τότε κυβέρνηση απέσυρε τη σχετική διάταξη, όταν αντιλήφθηκε την υπόθεση έπειτα και από σχετικές διαμαρτυρίες», εξηγούν οι επαΐοντες.

Το θέμα πλήττει βέβαια και τους ιδιώτες που έχουν ήδη επενδύσει στη δημιουργία ΚΤΕΟ εδώ και 15 χρόνια. Οχι απλώς γιατί η χωροταξική απορρύθμιση μπορεί να αυξήσει τον ανταγωνισμό, αλλά διότι αυτός κρίνεται αθέμιτος, αφού οι όποιοι νέοι παίκτες θα έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν «καλύτερα σημεία». Να σημειωθεί πως σύμφωνα με υπολογισμούς της αγοράς το μέσο κόστος της επένδυσης σε ένα ΚΤΕΟ ανέρχεται στο 1 εκατ. ευρώ. Ηδη η αγορά είναι κορεσμένη και σε πολλές περιπτώσεις οι χαμηλοί τζίροι οδηγούν και στη χαμηλή ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και ελέγχων, ενώ υπάρχουν και καταγγελίες για περιπτώσεις διαφθοράς. Είναι ενδεικτικό πως στην περιοχή του Μοσχάτου, ενός μικρού δήμου, υπάρχουν σε ακτίνα ενός χιλιομέτρου πέντε ΚΤΕΟ και σύντομα ανοίγει και έκτο.

Σημειώνεται πως το σύνολο των περίπου 170 ιδιωτικών ΚΤΕΟ στη χώρα λειτουργεί σε εκτός σχεδίου πόλεως περιοχές με προβλεπόμενες χρήσεις χονδρεμπορίου, βιομηχανικής περιοχής (ΒΙΠΕ) και βιοτεχνικό πάρκο (ΒΙΟΠΑ), και μόνο για την περιοχή της Αττικής και Θεσσαλονίκης, και σε εντός σχεδίου πόλεως περιοχές με τις ανωτέρω χρήσεις. Οχι όμως αδιακρίτως σε περιοχές γενικής κατοικίας, όπως προτείνεται τώρα στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο.