10% περισσότερες online αγορές το 2016

10% περισσότερες online αγορές το 2016

2' 42" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μπορεί η αγορά και το εμπόριο να διάγουν δύσκολες ημέρες στη χώρα μας, ωστόσο υπάρχουν τομείς που βλέπουν τα έσοδά τους να διευρύνονται. Και ένας τέτοιος τομέας είναι οι πωλήσεις αγαθών μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή και κινητού. Οι Ελληνες καταναλωτές, είτε γιατί βρίσκουν πιο φθηνά προϊόντα, είτε επειδή τούς είναι πλέον πιο βολικό, ψωνίζουν όλο και περισσότερο κατ’ αυτόν τον τρόπο.

Απόδειξη; Το 2016 οι Ελληνες ξόδεψαν περίπου 4,2 δισ. ευρώ σε online αγορές. Το ποσό αυτό ήταν αυξημένο κατά 10% σε σχέση με το 2015. Με δεδομένη την κάμψη της αγοραστικής δύναμης, ο ρυθμός διεύρυνσης της αγοράς κρίνεται ικανοποιητικός. Ο συνολικός τζίρος στη χώρα μας μέσω των ηλεκτρονικών καναλιών αντιστοιχεί περίπου στο 2,15% του ΑΕΠ –e-ΑΕΠ το ονομάζει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ηλ. Εμπορίου (eCommerce Europe)– και την κατατάσσει στην 11η θέση στην Ευρώπη, έχοντας πρώτη τη Βρετανία με το e-ΑΕΠ στο 5,74%. Ωστόσο η Ελλάδα βρίσκεται σε e-ΑΕΠ πιο ψηλά από χώρες όπως η Ολλανδία (2,13%) και η Σουηδία (2,07%).

Ο «μοχλός»

Σύμφωνα με τους ειδικούς στην αγορά, οι χαμηλότερες χρεώσεις είναι ο μοχλός που ωθεί τους καταναλωτές στις online αγορές. Ερευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) έδειξε ότι τρεις στους τέσσερις σημαντικότερους παράγοντες που επηρεάζουν τις ηλεκτρονικές αγορές έχουν να κάνουν με το κόστος απόκτησης του προϊόντος ή της υπηρεσίας. Συγκεκριμένα, η μεγαλύτερη ομάδα online αγοραστών (73%) δηλώνει ότι προτιμά τις ηλεκτρονικές αγορές λόγω χαμηλότερης χρέωσης. Και φαίνεται ότι όσο η κρίση βαθαίνει, τόσο περισσότερο οι καταναλωτές θα αναζητούν χαμηλότερες χρεώσεις με συνέπεια να αυξάνεται η ένταση των online αγορών. Για παράδειγμα, το 2015 το 66% των online καταναλωτών δήλωσαν ότι αγοράζουν ηλεκτρονικά λόγω χαμηλότερης χρέωσης.

Σύμφωνα με την κ. Ελενα Χαϊλαζοπούλου, επικεφαλής του Ελέγχου Ηλεκτρονικών Λιανικών Πωλήσεων στην εταιρεία Convert Group, σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων οι χρεώσεις διαδραματίζουν καταλυτικό ρόλο. Για παράδειγμα, στα online φαρμακεία οι χρεώσεις είναι καθοριστικής σημασίας. Στις επιχειρήσεις αυτές, όπου πωλούνται κυρίως καλλυντικά, συμπληρώματα διατροφής και προϊόντα φροντίδας βρέφους, οι χρεώσεις είναι τουλάχιστον κατά 30% χαμηλότερες απ’ ό,τι στα επίγεια δίκτυα.

Η συγκεκριμένη αγορά θεωρείται ραγδαία αναπτυσσόμενη. Μόνον πέρυσι οι αγορές από online φαρμακεία αυξήθηκαν κατά 30% πετυχαίνοντας τριπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης από την υπόλοιπη αγορά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert, πέρυσι οι Ελληνες ξόδεψαν 112 εκατ. ευρώ στη συγκεκριμένη αγορά και φέτος αναμένεται να ξοδέψουν πάνω από 150 εκατ. ευρώ.

Μοιρασμένο

Το online εμπόριο στην Ελλάδα είναι μοιρασμένο μεταξύ υπηρεσιών και προϊόντων. Περίπου το 50% αποτελούν εισιτήρια ταξιδίων, θεάτρου, ασφάλειες κ.ά. και το υπόλοιπο 50% προϊόντα. Η μεγαλύτερη κατηγορία προϊόντων που διακινείται μέσω ηλεκτρονικών καναλιών, σύμφωνα με το eCommerce Europe (στοιχεία 2014), είναι τα προϊόντα πληροφορικής (18,6%), τροφές και προϊόντα υγείας (14,6%), προϊόντα κήπου (14,4%), καταναλωτικά ηλεκτρονικά (12,8%) κ.ά. Το τελευταίο διάστημα, σύμφωνα με την κ. Χαϊλαζοπούλου, ανέρχονται και οι online αγορές σούπερ μάρκετ.

Πέρυσι οι online πωλήσεις των σούπερ μάρκετ ανήλθαν σε 25-30 εκατ. ευρώ, αλλά εκτιμάται ώς το τέλος του 2020 να φτάσουν τα 400 εκατ. ευρώ. Ηδη στη χώρα μας έχουν δραστηριοποιηθεί πέντε online σούπερ μάρκετ, εκ των οποίων τα τέσσερα πρώτα διαθέτουν αποκλειστικά online κανάλι (caremarket.gr, e-fresh.gr, yoda.gr και welovesupermarkets.gr), ενώ η πέμπτη επιχείρηση είναι μια παραδοσιακή αλυσίδα, η AB. Σύντομα ωστόσο αναμένεται να εισέλθουν στις online πωλήσεις οι αλυσίδες Μασούτης, Θανόπουλος και Κρητικός. Ο τελευταίος πρόσφατα απέκτησε το online κατάστημα mamashome.gr και αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα τις πωλήσεις.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή