Με επτά χρόνια καθυστέρηση ολοκληρώνεται σήμερα η διάνοιξη και του δεύτερου κλάδου της βασικής γραμμής του μετρό της Θεσσαλονίκης. Ο δεύτερος μετροπόντικας πρόκειται να αποσυναρμολογηθεί και να μεταφερθεί στη Μίκρα, από όπου θα ξεκινήσει με αντίστροφη φορά η διάνοιξη της σήραγγας της επέκτασης προς Καλαμαριά. Σε μια κίνηση καλής θέλησης, οι φορείς της πόλης που είχαν προσφύγει στο ΣτΕ ενάντια στην in situ διατήρηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό «Βενιζέλου» ανακοίνωσαν χθες ότι αποσύρουν την προσφυγή τους.
Σήμερα, λοιπόν, ο μετροπόντικας (που βρίσκεται ήδη στην Ανάληψη) θα σκάψει τα τελευταία 1-2 μέτρα που απομένουν για τη διάνοιξη και του δεύτερου κλάδου της βασικής γραμμής. Ετσι πληρούται και η βασικότερη από τις υποχρεώσεις που είχε η χώρα έναντι του προηγούμενου ΕΣΠΑ (το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι το μόνο έργο που κατ’ εξαίρεση συνεχίζεται σε τρίτο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης).
Σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα του έργου, η διάνοιξη των σηράγγων προβλεπόταν να ξεκινήσει στα μέσα του 2007 και να ολοκληρωθεί το 2010. Ωστόσο, στα μέσα του 2009 είχαν διανοιχθεί μόλις 550 μέτρα από τον πρώτο μετροπόντικα (τότε ονομαζόταν Κωστίκας), ενώ ο έτερος (ο Γιωρίκας) δεν είχε καν ξεκινήσει. Το πρώτο πρόβλημα που αντιμετώπισε το έργο αφορούσε στο οικόπεδο «εισόδου» των ΤΒΜ στη γη. Στο οικόπεδο λειτουργούσε υπαίθριο πάρκινγκ και ο ιδιοκτήτης του… αρνούνταν να φύγει (χρειάστηκε τελικά να επισκεφθεί το έργο ο ίδιος ο τότε υπουργός, Γ. Σουφλιάς, για να βρεθεί λύση). Καθυστέρηση στη διάνοιξη των σηράγγων προκάλεσε η στάση του Παπάφειου Ιδρύματος (βρίσκεται υπό τον έλεγχο της μητρόπολης Θεσσαλονίκης), που αρνούνταν να παραδώσει τον χώρο για τον σταθμό, ζητώντας μεγαλύτερα αντισταθμιστικά οφέλη. Το «τελειωτικό χτύπημα» δόθηκε στον σταθμό «Ανάληψη», όπου λόγω κακών υπολογισμών ο σταθμός έπρεπε να είναι στενότερος και τα ΤΒΜ δεν μπορούσαν να συνεχίσουν. Υστερα από πολλές καθυστερήσεις τα ΤΒΜ αποσυναρμολογήθηκαν και μεταφέρθηκαν στον σταθμό «Νέας Ελβετίας», από όπου ανέσκαψαν ανάποδα το υπόλοιπο της γραμμής.
Τώρα, ο δεύτερος μετροπόντικας θα μεταφερθεί και αυτός στον σταθμό «Μίκρας», για να ξεκινήσει τη διάνοιξη της επέκτασης προς Καλαμαριά (υπολογίζεται ότι το πρώτο ΤΒΜ θα ξεκινήσει τον Μάιο και θα χρειαστεί ενάμιση χρόνο). Επόμενος σημαντικός σταθμός στην εξέλιξη του έργου είναι η παράδοση του πρώτου τρένου, τον Αύγουστο του 2018.
Πάντως, χθες, το ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας, ο Δικηγορικός Σύλλογος, το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο και οι λοιποί φορείς της πόλης που είχαν προσφύγει ενάντια στην απόφαση διατήρησης των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου ανακοίνωσαν ότι αποσύρουν την προσφυγή, καθότι «προέχει η ομόνοια και η ομοφωνία της πόλης». Υποστηρίζουν όμως ότι η κατασκευή του θα κοστίσει το διπλάσιο από όσο υπολογίζεται (40 αντί 20 εκατ. ευρώ) και τουλάχιστον μια πενταετία «καθώς πρόκειται για δύσκολη λύση με σημαντικές κατασκευαστικές αβεβαιότητες».