ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πυρά κατά Γαβρόγλου μετά την επιστολή του σε πανεπιστημιακούς

pyra-kata-gavrogloy-meta-tin-epistoli-toy-se-panepistimiakoys-2184764

Συμμάχους στην πανεπιστημιακή κοινότητα αναζητεί ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, στέλνοντας επιστολή στους πανεπιστημιακούς στην οποία υπογράφει «Συναδελφικά (κυρίως)» και ζητάει τη γνώμη τους για τις προωθούμενες ρυθμίσεις για τα ΑΕΙ. Ωστόσο, η πρώτη απάντηση –από την ομοσπονδία πανεπιστημιακών ΠΟΣΔΕΠ– είναι επικριτική, ενώ ο κ. Γαβρόγλου βάλλεται ότι οι αποφάσεις του υπαγορεύονται από μη ακαδημαϊκά κριτήρια. Ενδεικτική, μετά τις παλινωδίες του υπουργού με τον αριθμό των εισακτέων στα ΑΕΙ, είναι η επιστολή του πρύτανη του Παν. Κρήτης Οδυσσέα-Ιωάννη Ζώρα, στην οποία ο πρύτανης διαμαρτύρεται για τον υψηλό αριθμό εισακτέων και ρωτάει αν «έχει σημασία η ποιότητα της εκπαίδευσης ή μόνον οι αριθμοί».

Ειδικότερα, ο κ. Ζώρας αναφέρει ότι «κάθε χρόνο το υπουργείο ζητάει από τα πανεπιστήμια να ορίσουν τον αριθμό των εισακτέων που μπορούν να εκπαιδεύσουν. Τα πανεπιστήμια απαντούν με τεκμηριωμένες εισηγήσεις και κάθε χρόνο επίσης το υπουργείο ανακοινώνει έναν αριθμό εισακτέων πολλαπλάσιο του αριθμού που περιέχεται στις εισηγήσεις. Ποτέ δεν αιτιολογήθηκε ο λόγος της απόκλισης». Και προσθέτει ότι «οι τεράστιοι αριθμοί εισακτέων οδηγούν σε αναγκαστική μετωπική διδασκαλία σε μεγάλα αμφιθέατρα (που και εκεί δεν υπάρχουν πια αρκετές θέσεις), σε ελλιπή παρακολούθηση, σε προαιρετικές διπλωματικές, σε συνεχείς εξετάσεις για την αποσυμφόρηση των τμημάτων από λιμνάζοντες φοιτητές, σε αδυναμία κάλυψης των αναγκών. Με λίγα λόγια, ενώ οι απαιτήσεις καλής ποιότητας εκπαίδευσης αυξάνονται σε ένα παγκοσμιοποιημένο ακαδημαϊκό περιβάλλον, οι εξωπραγματικές αναλογίες φοιτητών ανά διδάσκοντα καθίστανται τροχοπέδη για την ανάπτυξη των ελληνικών πανεπιστημίων». Ο πρύτανης παραθέτει στοιχεία αναλογιών φοιτητών/διδάσκοντα σε χώρες της Ευρώπης, όπου οι αναλογίες στα ελληνικά ΑΕΙ σχεδόν είναι μεγαλύτερες από των άλλων χωρών. Και τονίζει: «Υποχρεωθήκαμε (στις 13 Ιανουαρίου) να αποστείλουμε με εξώδικο και να δημοσιοποιήσουμε όχι μόνον τις προτάσεις μας για το έτος 2017-18, αλλά και τις εισηγήσεις για τον αριθμό εισακτέων όλων των προηγουμένων ετών. Και πάλι οι αριθμοί εισακτέων ήταν πέραν των δυνατοτήτων μας και πάλι χωρίς αιτιολόγηση. Ζητήσαμε οκτώ φορές τους τελευταίους δύο μήνες ακρόαση από τον υπουργό, αλλά δεν πραγματοποιήθηκε. Κατόπιν τούτων αναγκαζόμαστε να δημοσιοποιήσουμε την αγωνία και την αντίρρησή μας και να επιφυλαχθούμε για κάθε νόμιμη ενέργεια που θα διασφαλίζει τα δικαιώματα των φοιτητών μας. Αν θέλει η πολιτεία να δώσει ελεύθερη πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση, ας το κάνει. Ομως ας το κάνει όπως πρέπει. Με τις αντίστοιχες θέσεις καθηγητών, υποδομές, προδιαγραφές ασφαλείας, δαπάνες εκπαίδευσης και φοιτητικής μέριμνας. Αν δεν μπορεί να το κάνει στον βαθμό που το κάνει η Γερμανία (που αύξησε τις δαπάνες για τα πανεπιστήμιά της κατά 30%), ας το κάνει τουλάχιστον στον βαθμό που το κάνει η Τουρκία».

Ο κ. Γαβρόγλου συγκέντρωσε και τα πυρά της ΠΟΣΔΕΠ αλλά και της Ενωσης Ελλήνων Ερευνητών (ΕΕΕ). Η ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ διαμαρτύρεται ότι «είχατε δηλώσει ότι θα συζητούσατε μαζί μας τις παρατηρήσεις μας πριν δημοσιοποιήσετε το ν/σ για δημόσια διαβούλευση. Αυτό δεν έγινε από μέρους σας. Εν τω μεταξύ, αποστείλατε σε ένα μεγάλο αριθμό συναδέλφων ενημερωτικό σημείωμα, με το οποίο ζητάτε να σας καταθέσουν τα σχόλιά τους. Τα προηγούμενα γεννούν εύλογα ερωτήματα για τη σκοπιμότητα των ενεργειών αυτών».

Από την πλευρά της, η ΕΕΕ επικρίνει τον υπουργό για ανακρίβειες, επισημαίνοντάς του ότι «με βάση υπάρχοντα νόμο είναι δυνατόν ο ορισμός ερευνητή ως κύριου επιβλέποντα σε διδακτορική διατριβή υποψήφιου διδάκτορα σε ΑΕΙ», σχολιάζοντας την ανάλογη, προ ημερών, εξαγγελία του υπουργού.

Τέλος, η Σύνοδος Προέδρων ΤΕΙ επανήλθε στο αίτημα μετονομασίας των ιδρυμάτων σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών και τη δυνατότητα διοργάνωσης διδακτορικών σπουδών.