Το θωρηκτό «Aβέρωφ» έλυσε ξανά τους κάβους του, έπειτα από 33 χρόνια

Το θωρηκτό «Aβέρωφ» έλυσε ξανά τους κάβους του, έπειτα από 33 χρόνια

2' 26" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το θωρηκτό «Αβέρωφ» έλυσε χθες τους κάβους του στο Φάληρο και ρυμουλκήθηκε μέχρι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά όπου έγινε ο δεξαμενισμός του. Ηταν μια καλά οργανωμένη επιχείρηση του Πολεμικού Ναυτικού, που εκτελέστηκε με πλήρη επιτυχία και ακρίβεια, αν σκεφτεί κανείς ότι το πλοίο, ένα ιστορικό κειμήλιο 10.200 τόνων, βρισκόταν σε αυτό το σημείο από το 1984. Τους δύο επόμενους μήνες θα γίνουν εργασίες στα ύφαλα του πλοίου, στο κατάστρωμα και στο εσωτερικό του. Το οικονομικό βάρος των εργασιών καλύπτει ένας μεγάλος χορηγός που θέλει να κρατήσει την ανωνυμία του. Συνεπικουρεί και μια ομάδα εφοπλιστών που έχει αναλάβει να κάνει χορηγίες σε είδος. Χάρις στη συντονισμένη αυτή προσπάθεια, το καράβι εξασφαλίζει πολλά ακόμα χρόνια ζωής. Και η αλήθεια είναι ότι εμείς οι σύγχρονοι Ελληνες του οφείλουμε όχι μόνον τη φροντίδα μας αλλά και την αιώνια ευγνωμοσύνη μας.

Στα παγκόσμια χρονικά του Πολεμικού Ναυτικού, είναι δύσκολο να βρεθεί ένα πλοίο που να έχει συνδέσει για πενήντα και πλέον χρόνια τη μοίρα του με την πολυκύμαντη ιστορία ενός έθνους. Το θωρηκτό «Αβέρωφ», ένα εύδρομο 10.200 τόνων που καθελκύστηκε στο Λιβόρνο το 1910 και πήρε το όνομά του από τον ευεργέτη που έδωσε σημαντικό μέρος της περιουσίας του για την απόκτησή του, πρωταγωνίστησε σε όλα τα κρίσιμα γεγονότα: υπό τον πλοίαρχο Παύλο Κουντουριώτη, κατάφερε να απελευθερώσει τα νησιά του Βόρειου και Ανατολικού Αιγαίου αναγκάζοντας τον τουρκικό στόλο να μην ξαναπεράσει τα Δαρδανέλλια. Στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, κατέπλευσε στην Κωνσταντινούπολη μετά τη νίκη των συμμαχικών δυνάμεων και ύψωσε την ελληνική σημαία. Πήρε βέβαια μέρος στην απόβαση των ελληνικών στρατευμάτων στην Ιωνία, αλλά και στη μεταφορά τους στην πατρίδα όταν κατέρρευσε το μέτωπο. Ηταν παρόν και στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο κατά τη διάρκεια του οποίου έφτασε μέχρι και τον Ινδικό Ωκεανό, ενώ μετέφερε στην Αθήνα την εξόριστη ελληνική κυβέρνηση. Συμμετείχε πανηγυρικά το 1945 στους πρώτους εορτασμούς της ενσωμάτωσης της Δωδεκανήσου με τη Μητέρα Ελλάδα. Με τις επιτυχίες του το θωρηκτό δημιούργησε έναν εθνικό μύθο, η ακτινοβολία του οποίου είναι ακόμα ζωντανή.

Ο χθεσινός πλους ήταν ιδιαίτερα συγκινητικός: όταν το θωρηκτό πέρασε μπροστά από τον Ναύσταθμο Σαλαμίνος, όπου είναι και η έδρα του αρχηγού Στόλου, ο αντιπλοίαρχος Ιωάννης Παυλόπουλος απέδωσε τιμές εν πλω. Στο νεότερο πλοίο του στόλου μας, την πυραυλάκατο «Ρίτσος», το πλήρωμα, οι αξιωματικοί και ο κυβερνήτης επίσης απέδωσαν τιμές. Στο κατάστρωμα του «Αβέρωφ» ήταν ο κυβερνήτης του, αρχιπλοίαρχος Σωτήριος Χαραλαμπόπουλος. Ανέλαβε πρώτη φορά καθήκοντα στο θωρηκτό τη διετία 2010-2012 και από το 2015 είναι ξανά κυβερνήτης του: «Το ταξίδι προς τα ναυπηγεία ήταν μια ιδιαίτερη στιγμή στον μακρύ βίο του “Αβέρωφ”. Από την παραλαβή του έως σήμερα δεν υπέστειλε ποτέ από τον ιστό του την ελληνική σημαία, αποτελώντας έτσι το μοναδικό κομμάτι ελληνικής επικράτειας που παραμένει ελεύθερο αδιαλείπτως τα τελευταία 106 χρόνια. Η ιστορική ναυαρχίδα μάς διδάσκει ακόμα και σήμερα τον πατριωτισμό, το υψηλό φρόνιμα και την αξιοπρέπεια», είπε στην «Κ». Οταν με το καλό επιστρέψει στο Φάληρο, το θωρηκτό θα ξαναγίνει πλωτό μουσείο, το οποίο υποδέχεται ετησίως πάνω από 60.000 επισκέπτες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή