Με αεροπλάνα και βαπόρια μετανάστες στην Ιταλία

Με αεροπλάνα και βαπόρια μετανάστες στην Ιταλία

4' 18" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το πρωί 2 Μαΐου στον Προμαχώνα Σερρών εκτυλίχθηκε το τελευταίο σκέλος μιας μυστικής αστυνομικής επιχείρησης με κωδική ονομασία «Ακρόπολις». Στόχος, η σύλληψη Ελλήνων και αλλοδαπών διακινητών που μετέφεραν μετανάστες στην Ιταλία με ιστιοπλοϊκά σκάφη ή μέσα σε κρύπτες φορτηγών διεθνών μεταφορών. Είχαν προηγηθεί έρευνες μηνών, Ελλήνων αστυνομικών και Ευρωπαίων αξιωματούχων, που αποκάλυψαν «δρομολόγια» μεταναστών από την Ελλάδα στην Ιταλία με μονοκινητήρια αεροπλάνα και ίχνη εισαγωγής κοκαΐνης από τη γείτονα με μη επανδρωμένα αεροσκάφη.

Στις 8.25 π.μ., αστυνομικοί της υποδιεύθυνσης Δίωξης Οργανωμένου Εγκλήματος σταμάτησαν για έλεγχο στον μεθοριακό σταθμό του Προμαχώνα ένα ρυμουλκό φορτηγό. Είχε ξεκινήσει το δρομολόγιό του το προηγούμενο βράδυ από ερημική περιοχή που βρίσκεται κατά μήκος της εθνικής οδού Ελευσίνας – Θηβών με κατεύθυνση τη Βουλγαρία. Κάτω από το κάθισμα του οδηγού και στο αριστερό ντεπόζιτο βενζίνης, που είχε διαμορφωθεί σε ειδική κρύπτη, αστυνομικοί βρήκαν κρυμμένους πέντε αλλοδαπούς, τρεις υπηκόους Ιράκ και δύο υπηκόους Ιράν. «Η ατμόσφαιρα στις κρύπτες ήταν αποπνικτική και καθιστούσε εξαιρετικά δύσκολη και επικίνδυνη τη διαδρομή για τους διακινούμενους», επισημαίνουν σε επίσημες αναφορές τους αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. με ενεργό συμμετοχή στην έρευνα.

Προϊστορία

Ο Ελληνας οδηγός της νταλίκας, 59χρονος ομογενής από το Καζαχστάν με καταδίκες για διακίνηση μεταναστών στο Καλαί της Γαλλίας (2001) και την Ανκόνα της Ιταλίας (2002), συνελήφθη, όπως επίσης και οι πέντε παράτυποι μετανάστες. Δήλωσαν ότι είχαν πληρώσει 6.000 ευρώ ο καθένας στους διακινητές, προκειμένου να τους μεταφέρουν στην πόλη Ούντινε, στα βορειοανατολικά σύνορα της Ιταλίας με την Αυστρία.

Το ρυμουλκό ανήκε σε εταιρεία με έδρα τη Βουλγαρία. Αφανής ιδιοκτήτης της ήταν ένας 58χρονος ομογενής από το Ουζμπεκιστάν, που το 2011 είχε κατηγορηθεί ξανά για ηθική αυτουργία σε διακίνηση μεταναστών από την Ελλάδα στην Ιταλία μέσα σε φορτηγό. «Βουλγάρικα φορτηγά οχήματα ιδιοκτησίας του είχαν χρησιμοποιηθεί για τη διευκόλυνση της παράνομης εξόδου αλλοδαπών προς την Ιταλία, με τη χρήση των πλοίων της γραμμής», επισημαίνεται στα επίσημα έγγραφα της ΕΛ.ΑΣ., που βρίσκονται στη διάθεση της «Κ».

Η μυστική επιχείρηση «Ακρόπολις» υλοποιήθηκε σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο Επιχειρήσεων (National Operation Plan). Της διμερούς συμφωνίας ΕΛ.ΑΣ. – Europol που υπέγραψαν στον απόηχο των τρομοκρατικών επιθέσεων στο Παρίσι (Νοέμβριος 2015) και τις Βρυξέλλες (Μάρτιο 2016) ο αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ. Κωνσταντίνος Τσουβάλας και ο Βρετανός επικεφαλής της Europol Rob Wainwright.

Πώς ξεκίνησε

Την έρευνα για την υπόθεση ξεκίνησε τον περασμένο Νοέμβριο η Διεύθυνση Διαχείρισης και Ανάλυσης Πληροφοριών (η δεξαμενή δεδομένων) της ΕΛ.ΑΣ. σε συνεργασία με την ευρωπαϊκή υπηρεσία Europol. Τον Φεβρουάριο ανετέθη στην υποδιεύθυνση Δίωξης Οργανωμένου Εγκλήματος της Ασφάλειας να φέρει σε πέρας το τελικό στάδιο της επιχείρησης. Κεντρικό ρόλο μεταξύ των δουλεμπόρων φέρεται πως είχε ένας 32χρονος υπήκοος Ιράκ, ονόματι Hardi A.

Δεν ήταν άγνωστος στην ΕΛ.ΑΣ.: τον Μάρτιο του 2016 είχε κατηγορηθεί για συμμετοχή στο δίκτυο δουλεμπόρων που –μέσω της αερολέσχης Μεσολογγίου– προωθούσαν μετανάστες στην Ιταλία με μονοκινητήρια αεροπλάνα τύπου Τσέσνα. Κατηγορούμενος στην υπόθεση ήταν και ένας πρώην δήμαρχος Μεσολογγίου και πρόεδρος, τότε, της τοπικής αερολέσχης. Τα αεροσκάφη απογειώνονταν άλλοτε από το αεροδρόμιο του Αράξου και άλλοτε από το «Ελ. Βενιζέλος» με δηλωμένη πορεία προς Ιταλία. Ενδιαμέσως, πραγματοποιούσαν ολιγόλεπτη στάση στην αερολέσχη Μεσολογγίου από όπου παραλάμβαναν τους αλλοδαπούς.

Στην έρευνα για εκείνη την υπόθεση είχε αναμειχθεί η Δίωξη Ναρκωτικών, καθώς υπήρχαν ενδείξεις ότι τα αεροπλάνα με τους μετανάστες δεν επέστρεφαν κενά φορτίου από την Ιταλία. «Σύμφωνα με πληροφορίες, το δίκτυο δραστηριοποιούνταν στην από αέρος εισαγωγή ναρκωτικών από τη γειτονική χώρα, σε μια ιδιότυπη συναλλαγή “μετανάστες αντί κοκαΐνης», δήλωσε στην «Κ» αρμόδια αστυνομική πηγή. Προσέθεσε ακόμα ότι υπήρχαν πληροφορίες για εισαγωγές ναρκωτικών ακόμα και με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, κάτι που ωστόσο δεν κατέστη εφικτό να αποδειχθεί στη διάρκεια της έρευνας.

Ο υπεύθυνος

Ο 32χρονος Hardi A., με πρωταγωνιστικό ρόλο και στις δύο υποθέσεις, ήταν ο υπεύθυνος για την εξεύρεση των υποψηφίων προς μεταφορά μεταναστών. Θεωρείται από τους αστυνομικούς «δεξί χέρι» του φερόμενου ως αρχηγού των δουλεμπόρων, ενός 41χρονου υπηκόου Ιράκ.

Από την άρση απορρήτου στο κινητό τηλέφωνο του 32χρονου αποκαλύφθηκε ένα ευρύ δίκτυο αλλοδαπών, κυρίως συνεργών, που είχαν το στρατηγείο τους δίπλα στις εγκαταστάσεις της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, καθώς και ένα εστιατόριο σε γειτονιά του κέντρου που οι κατηγορούμενοι αποκαλούσαν «παζάρι».

Το στρατηγείο δίπλα στην Τροχαία Αττικής

Από την άρση απορρήτου στο τηλέφωνο του 32χρονου αποκαλύφθηκε ένα δίκτυο αλλοδαπών, κυρίως συνεργών, που είχαν το στρατηγείο τους δίπλα στις εγκαταστάσεις της Τροχαίας Αττικής και ένα εστιατόριο με την επωνυμία «Acropolis» στο κέντρο της Αθήνας. Από τους 20 και πλέον κατηγορούμενους, 4 είχαν ρόλο «μεσολαβητών». «Ψάρευαν» πελάτες λαμβάνοντας υπόψη και τη σωματική τους διάπλαση, καθώς θα έπρεπε να χωράνε στις ειδικές κρύπτες των φορτηγών που θα τους μετέφεραν στην Ευρώπη. Το εισιτήριο κόστιζε 6.000 ευρώ και τα χρήματα προκαταβάλλονταν σε δύο μέλη της οργάνωσης, που είχαν ρόλο «εγγυητών». Οι δουλέμποροι παραλάμβαναν τους διακινούμενους από την πλατεία Καραϊσκάκη και αφού τους ενημέρωναν για τις λεπτομέρειες του ταξιδιού, τους μετέφεραν σε ερημική τοποθεσία στην εθνική οδό Ελευσίνας – Θήβας. Εκεί, έμπαιναν σε ειδικές κρύπτες φορτηγού, που τους μετέφερε στην Ιταλία μέσω Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Ουγγαρίας και Σλοβενίας. Στη διάρκεια της επιχείρησης «Ακρόπολις» διαπιστώθηκαν πέντε διαφορετικά περιστατικά διακίνησης μέσω του λεγόμενου «Βαλκανικού άξονα» αλλά και ένα ακόμα με ιστιοπλοϊκό σκάφος, από την Πρέβεζα με προορισμό την Ιταλία. Το υπό σημαία Μάλτας ιστιοπλοϊκό σκάφος «Chloe» ακινητοποιήθηκε την 23η Απριλίου από άνδρες του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ηγουμενίτσας. Στις καμπίνες του επέβαιναν 92 αλλοδαποί, ανάμεσά τους 13 παιδιά.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή