Ελληνικό σήμα μηλίτη που για την ώρα θα…εισάγεται ελέω αναχρονιστικής νομοθεσίας τοποθετεί στην αγορά η Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Η κορυφαία εταιρεία στον κλάδο της ζυθοποιίας αποφάσισε να εισέλθει πιο δυναμικά στην κατηγορία του μηλίτη –κάτι άλλωστε που είχε προαναγγείλει από πέρυσι ο διευθύνων σύμβουλός της κ. Ζ. Μηνά– και πλέον εκτός από το διεθνές σήμα του μητρικού της ομίλου Heineken, τον μηλίτη Strongbow, δημιούργησε ειδικά για τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς τον μηλίτη «Μηλοκλέφτη».
Για ποιο λόγο η Αθηναϊκή Ζυθοποιία αποφάσισε να ρίξει στην κατηγορία αυτή ένα προϊόν με ελληνικό όνομα; Οπως ανέφερε ο διευθυντής μάρκετινγκ της εταιρείας κ. Λοράν Ντελμουλί, «οι Ελληνες καταναλωτές θέλουν προϊόντα που παράγονται στη χώρα τους».
Ο εν λόγω μηλίτης για την ώρα θα εισάγεται, αλλά όταν αρθεί η απαγόρευση της παραγωγής του από τα ελληνικά ζυθοποιεία –που ισχύει από το 1922– η παραγωγή θα γίνεται στο εργοστάσιο της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας στην Πάτρα. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση προτίθεται σύντομα, σε κάποιο από τα επόμενα νομοσχέδια να φέρει διάταξη με την οποία θα καταργείται η απαγόρευση του νόμου 2963/1922 και μάλιστα για το θέμα φέρεται να έχει ενδιαφερθεί ο ίδιος ο υπουργός Οικονομικών κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος. Η περίφημη διάταξη του 1922 αναφέρει χαρακτηριστικά: «O εντός του κράτους παραγόμενος ζύθος δέον να παρασκευάζηται αποκλειστικώς διά της χρήσεως βύνης και λυκίσκου. Απαγορεύεται η εν τω ζύθω ή κατά την κατασκευήν αυτού προσθήκη εκχυλίσματος βύνης, γλυκερίνης, γλυκυρρίζης, αμυλοσακχάρου ή σακχάρου, δεξτρίνης και λοιπών αμυλωδών ουσιών ή άλλων ουσιών, εις αναπλήρωσιν της εκ κριθής βύνης, ως και η προσθήκη οινοπνεύματος».
Στα σχέδια της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας περιλαμβάνεται, όταν βεβαίως το επιτρέψει η νομοθεσία, η παραγωγή στην Ελλάδα για τις ανάγκες τουλάχιστον της ελληνικής αγοράς και του μηλίτη «Strongbow». Το γεγονός αυτό δείχνει αν μη τι άλλο δύο πράγματα: πρώτον, τη δυναμική που έχει η κατηγορία και δεύτερον, το πώς η άρση μιας αναχρονιστικής νομοθεσίας μπορεί να προσελκύσει επενδύσεις. Πάντως, ακόμη και όταν θα γίνεται εδώ η παραγωγή του εν λόγω αλκοολούχου ποτού (4,5% αλκοόλ), η βασική πρώτη ύλη, τα μήλα, θα εισάγεται. Σύμφωνα με τα αρμόδια στελέχη της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας αυτό θα γίνεται διότι απαιτείται ειδική ποικιλία μήλων για την παραγωγή του ποτού, η οποία καλλιεργείται κυρίως στη βόρεια και κεντρική Ευρώπη. Σε βάθος χρόνου, ωστόσο, δεν αποκλείεται σε συνεργασία με τους εν Ελλάδι παραγωγούς να αναπτυχθούν, εάν βεβαίως το επιτρέπουν οι κλιματολογικές και εδαφολογικές συνθήκες, και εδώ οι κατάλληλες ποικιλίες μήλων.
Το μερίδιο αγοράς του μηλίτη σήμερα στο σύνολο της κατηγορίας μπίρας – μηλίτη ανέρχεται σε 5%, ενώ το 2015 ήταν μόλις 1,5%. Σημειώνεται ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία είχε την «ατυχία» να τοποθετήσει στην ελληνική αγορά τον μηλίτη «Strongbow» τον Ιούνιο του 2015, λίγο πριν από τα δραματικά γεγονότα στο οικονομικό και πολιτικό πεδίο. Η παγκόσμια κατανάλωση μηλίτη υπερβαίνει τα 3,5 εκατομμύρια εκατόλιτρα με τη μισή να γίνεται στη Μεγάλη Βρετανία.
Στόχος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας είναι, βεβαίως, το νέο προϊόν που τοποθετεί στην αγορά –το τέταρτο μέσα σε μια χρονιά– να απευθύνεται σε όλες τις κατηγορίες κοινού. Ωστόσο, η παγκόσμια εμπειρία έχει δείξει ότι πρόκειται για ποτό που καταναλώνουν κυρίως οι νέοι και οι γυναίκες.